کافه بـــانـــــــــــــو

فسنجون

1393/12/7 10:23
نویسنده : بانو
8,331 بازدید
اشتراک گذاری

یکی از خورش های خوشمزه ایرانی که مطمئنن همه تو درست کردنش استادن

معمولا غذاها و خورش های سنتی رو هر کسی به یه روش میپزه و اکثریت هم خوشمزه هست

اینم روش خونوادگی ما برای پخت این خورش خوشمزه خوشمزه

 فسنجون

 

این خورشت رو هم میشه با مرغ تهیه کرد و هم با گوشت چرخ کرده ( قلقلی ). تو این دستور من از سینه مرغ استفاده کردم.


مواد لازم برای 5 نفر

گردو:  300  گرم

پیاز :1 عدد متوسط

 سینه یا ران مرغ (من نصف یک سینه کامل ریختم )

رب انار :4 الی 5 قاشق غذاخوری ( طعم و رنگ رب انارها با هم متفاوته، شاید لازم باشه کمتر یا بیشتر رب انار استفاده بشه)

نمک، زردچوبه به مقدار لازم

شکر در صورت تمایل

 

طرز تهیه :

اول یه نکته رو بگم این خورش فقط باید آروم آروم بپزه ،فسنجون هر چه مدت طولانی تری روی شعله باشه بیشتر جا میفته و گردو بیشتر روغن پس میده

مرغوبیت رب انار و گردو حرف اول رو میزنه از تازه بودن گردو مطمئن باشید

گردوی مخصوص فسنجون رو چرخ کنید یا آسیاب کنید

فسنجون

پیاز رو رنده کنید(حتما رنده کنید ) و در مقدار کمی روغن تفت بدید.روغن خیلی کم بریزید چون گردو خودش روغن میده

فسنجون

وقتی پیاز سبک شد و رنگش طلایی شد گردوی آسیاب شده رو اضافه کنید و با حرارت ملایم تفت بدید یه مقدار زردچوبه هم اضافه کنید و تفت بدید

مرتب هم بزنید تا رنگش کمی قهوه ای بشه. مراقب باشید گردو نسوزه چون خیلی زود میسوزه

فسنجون

من یه دونه هویج هم رنده میکنم و توی این مرحله اضافه میکنم میتونید حذف کنید ولی به نظرم امتحان کنید

فسنجون

وقتی گردو یه مقدار تغییر رنگ داد حدود 3  لیوان آب به قابلمه اضافه کنید و بگذارید جوش بیاد

فسنجون

توی این زمان حواستون باشه اب به محض اینکه جوش بیاد گردو شروع میکنه به سر رفتن پس ول نکنید برید همون دور و بر باشید تا جوش اومد حرارت رو کم کنید

اجازه بدید گردوها خوب بپزند و به روغن بیفتند.اگه گردو هاتون تازه باشه خیلی زود شروع میکنه به روغن پس دادن

هر موقع دیدید آب خورشتتون کمه یه مقدار آب خنک یا چند تا قالب یخ بندازید توی خورش

اینکار باعث میشه به گردوها شوک وارد بشه و روغن درون بافت گردو زودتر خارج بشه پس بهتره آب خورش رو از اول کم بریزیم تا بتونید در طی زمان پخت کم کم آب سرد یا یخ اضافه کنیم

بعد از حدود دوساعت که از پخت گردو گذشت وقت اضافه کردن مرغ هست سینه مرغتون رو که یه کوچولو توی روغن تفت دادید به خورش اضافه کنید

فسنجون

میتونید مرغ رو جدا بزارید بپزه و در مرحله آخر پخت به خورش اضافه کنید ولی ما میریزیم داخل خورش تا بپزه این کاملا سلیقه ای هست

رب انار رو هم اضافه کنید اگه رب انارتون خیلی غلیظه حتما با مقدار آب رقیقش کنید تا داخل خورش سریع حل بشه

من رب انارم چون خونگی هست خیلی غلیظ و سفته ولی رب های کارخونه ای برعکس خیلی رقیق و شل هستن

فسنجون

وقتی از پخت مرغ مطمئن شدید مرغ رو در بیارید استخوان مرغها رو جدا کنید و اندازه ی دلخواه خرد کنید.

بعضیها کاملا مرغ رو ریش ریش میکنند و بعضیا هم تیکه های مرغ درشت دوست دارند. هر طور مایلید مرغ رو خرد کنید.

مرغ ها رو به خورشت اضافه کنید

فسنجون

الان دیگه خورشتتون باید کامل جا افتاده باشه آبش کم شده باشه و قشنگ روغن پس داده باشه

توی این مرحله حتما خورش رو بچشید اگه لازم بود شکر اضافه کنید

فسنجون

اگه فسنجون رو ملس میخورید بهتره نمک داخل این خورش حذف بشه چون طعم ترش و شیرین با نمک اصلا جالب نمیشه

ولی اگه ترش میخورید نمک رو هم اضافه کنید

مقدار شکر و رب انار کاملا سلیقه ای هست پس طبق ذایقه خوتون میزانش رو کم و زیاد کنید

دیگه بعد از این خورشتتون حاضره اگه وقت دارید میتونید اجازه بدید با حرارت خیلی ملایم همچنان بمونه تا بهتر جا بیوفته و در نهایت هم با برنج زعفرونی میل کنید

فسنجون اصلا به روغن احتیاجی نداره روغن این خورش از گردو هست

رنگ واقعی خورشت اصلا توی عکسها معلوم نیست متاسفانه این با فلشه

فسنجون

فسنجون

 اینم عکس بدون فلش

نوش جان محبت

 

پسندها (7)

نظرات (13)

مامان ریحانه
7 اسفند 93 20:05
خسته نباشی عزیزم من هم فسنجون و به همین روش درست میکنم و درباره ی گردوی تازه باهاتون موافقم یعنی یکسال یه مقداری گردو ی سبز رو گذاشتم خشک شد و بعد گردو رو برای فسنجون استفاده کردم یعنی طعمش عالی شده بود و خیلی خوب به روغن افتاده بود و همچنبن من از سینه ی مرغ استفاده میکنم و به صورت حبه ای خرد میکنم و یکم تفت میدم و میریزم تا بپزه تا حالا از قسمت ران مرغ استفاده نکردم خوشمزه میشه با توجه به اینکه همسر و پسرم بیشتر قسمت سینه ی مرغ رو دوست دارن بازم مچکر عزیزم
بانو
پاسخ
منم فسنجون رو با سینه مرغ دوست دارم ولی خب دیدم که ران هم استفاده میکنن ممنون از لطفتت ریحانه جان
نودل بانو
7 اسفند 93 23:55
وااااااای چه خوش آب و رنگه.... من عاشق فسنجونم نوش جانتون عزیزم...
بانو
پاسخ
مرسییی النا جون
خانومی
8 اسفند 93 16:14
سلام عزیزم آدرس وبلاگم عوض شده لطفا منو با آدرس جدیدم لینک کنین.ممنون.
بانو
پاسخ
سلام حتما عزیزم
مریم مامان آیدین
8 اسفند 93 17:03
سلام بانو جون این دقیق روش ما برای پخت فسنجونه و به نطرم عااالییه البته من تو خونمون اصلا درست نکردم...همسر و پسرم دوست ندارن ولی خودم خیلی دوست دارم و خونه مامان و مادر شوهر میخورم من هم با سینه مرغ خیلی دوست دارم و با گوشت چرخکرده قلقلی نه....ممنونم برای تاکید برای ریزه کاری ها....عالی بود دوستم
بانو
پاسخ
سلام مریم جون منم عاشق فسنجونم البته خونوادگی دوسش داریم به نظرم فسنجون فقط با مرغ خوشمزه هست خواهش میکنم عزیزم
نسرین
9 اسفند 93 1:41
سلام دوست عزیزم به به چه خورشتی دستتون درد نکنه من هم با افتخار وبلاگ زیباتون رو لینک کردم سعی میکنم همیشه به وبلاگ عالیتون سر بزنم واز دستورات خوبتون استفاده کنم
بانو
پاسخ
سلام مرسییی نسرین جان لطف دارین آشنایی با شما دوست هنرمندم باعث افتخاره
یاسمن( مامی فرشته ها )
9 اسفند 93 12:50
فسجان غذای مورد علاقه من هست . ما اول مرغ را می گذاریم خوب بپزه و نرم بشه بعد ریش ریش میکنیم و بعدش گردو ها را له می کنیم من با گوشت کوب نرم میکنم و میریزیم توی خورشت تا خوب بپزه و جا بیفته . من هم فسنجون با شکر میریزم البته رنگ فسنجون ما خیلی تیره تره و البته به اندازه شما هم روغن نداره .
بانو
پاسخ
یاسمین جون کلا روش پخت خورش های سنتی تو شهرهای مختلف متفاوته عزیزم ولی مطمئنن همه شون خوشمزه هستن البته رنگ فسنجون منم تیره تر از عکساش هست توی عکس اصلا رنگ واقعی خورش مشخص نیس
فیروزه
17 اسفند 93 15:43
سلام گلم..بسیار هم عالی...خورش فسنجان به هر روشی خوشمزست.. نوش جان
بانو
پاسخ
سلام فیروزه جان ممنون عزیزم باهاتون موافقم فسنجون همیشه خوشمزه هست
بابای گل رخ
22 اسفند 93 22:39
من از سینه ی مرغ که به صورت مکعب های کوچک ریز شده ، استفاده می کنم . چون فسنجان شیرین دوست دارم ، موقع تفت دادن پیاز رنده شده ، شکر اضافه می کنم و تا تبدیل شدن به یک کارامل قهوه ای به تفت دادن ادامه می دم . اضافه کردن تکه ای شکلات تلخ ( 86 یا 99 درصد ) طعم فسنجانی که با گوشت مرغ درست شده باشه رو به آسمان می بره ! ؛ امتحان کنید می فهمید ! . رنگ یک فسنجان اصیل باید به سیاهی بزنه ، و لبه های بشقاب هم مملو از روغن سبزرنگ گردو باشه ؛ دوستی دارم که سرآشپز هتلی توی مشهد هست ؛ ایشون می گفت که برای به دست آوردن رنگ سیاه در فسنجان های رستوران ها ، چند قرص آهن به خورشت اضافه می کنند .
بانو
پاسخ
ممنون از اینکه تجربه اتون رو برامون گفتیی شکلات تلخ و قرص آهن برام جالب بود هر چند اکثر فسنجون های رستورانها اصلا رنگش سیاه نیس حداقل تا اونجایی که من دیدم سیاه نبوده
یاسمن( مامی فرشته ها )
11 فروردین 94 9:27
وای تجربه ای کل بابای گل رخ جون گفتند چه جالب بود. قرص آهن توی خورشت فسنجون. چه جالب قطعا نباید مزه غذا را عوض کنه ؟ درسته؟
بانو
پاسخ
یاسمین جون برای منم جالب بود اگه تست کردی خبرشو بهم بده
اشپزخانه خانواده سبز
3 اردیبهشت 94 18:27
سلام به به چه خورشتی چه رنگیییییی بسیار عالی منتظر حضورتون هستم دوست عزیزم
بانو
پاسخ
سلام ممنون از لطفتون و ممنون از دعوتتون حتما میام پیشتون
غزاله
21 خرداد 94 7:37
سلام خانوم کدبانو میخوام فردا واسه اولین بار برای شوهرم فسنجون درست کنم ... طبق دستور شما ... کلا هر غذایی که تازگی میخوام درست کنم با دستورهای شما مظابقت میدم واسه همین هم اطمینان دارم فسنجونمم خوب میشه .... از تجربه ی بابای گل رخ هم میخوام استفاده کنم ... خیلی جالبه
بانو
پاسخ
سلام عزیزم انشاله که راضییی باشی گلم .... اگه از تجربه بابا گل رخ استفاده کردی نتیجه اشو بهم بگو
غزاله
23 خرداد 94 7:28
عاااالللیییییییییی شده بود عزیزم . فک کنم شکلات خیلی تاثیر تو رنگ و ظاهرش داره ... طعمش هم در کل خیلی خوب شده بود ظاهرش هم عااااللییییییییییی ... شوهرم گفت چقدر مجلسی شده ه ه ه ه ه ه ه مرسی واقعا
بانو
پاسخ
وای چقدر خوب. خیلی خوشحالم که راضی بودین . دست شما درد نكنه كه عالي درش آورديد نوش جان

27 خرداد 00 9:22
مرسی از دستور عالیتون. امروز با این دستور درست کردم عالی شد
بانو
پاسخ
نوش جانتون عزیزم ممنون از اعتمادتون باعث افتخاره که راضی بودین