کافه بـــانـــــــــــــو

ته چین

1394/1/24 18:19
نویسنده : بانو
5,470 بازدید
اشتراک گذاری

در اینکه ته چین یه غذای سنتی و خیلی خوشمزه هست شکی نیست

من به شیوه های مختلفی درستش میکنم یکیش اینه که دختر کوچولوم و همسرم عاشقشن

ته چین

 

مواد لازم برای پنج نفر

برنج ایرانی : 4 پیمانه

مرغ : من نصف یک سینه و یک عدد ران مرغ استفاده کردم

زعفرون دم کرده حدود 4 الی 5 قاشق غذاخوری

زرشک : یک مشت

ماست :دو قاشق غذاخوری سرپر

تخم مرغ :یک عدد

پیاز :دو عدد متوسط

روغن به مقدار لازم

کره در صورت تمایل

طرز تهیه ته چین مرغ :

برنج رو از چند ساعت قبل به همراه مقداری نمک خیس کنید.

مرغ رو به همراه پیاز و نمک و فلفل و زردچوبه و یه تیکه چوب دارچین بپزید. بعد از پخت، مرغ رو ریش ریش کنید و کنار بگذارید.

زرشک رو بشورید و اجازه بدید حدود ده دقیقه داخل آب بمونه تا کاملا تمیز شه بعد دوباره بشورید و داخل صافی بریزید تا آبش بره

اون یکی پیاز رو نگینی داخل یه تابه خرد کنید و به همراه مقداری روغن تفت بدید تا طلایی بشه

مرغ ریش ریش شده رو همرا دو قاشق زعفرون بهش اضافه کنید و حدود پنج دقیقه با شعله ملایم تفت بدید من یه مقدار پودر کاری و دارچین هم بهش اضافه کردم

حرارت رو خاموش کنید و زرشک رو بهش اضافه کنید زرشک نیاز به سرخ شدن نداره چون لابه لای برنج ریخته میشه زیاد سرخش کنید سیاه و بدرنگ میشه

مواد بین ته چین حاضره حالا میریم سراغ برنجمون

ته چین

در قابلمه ای مقداری آب بریزید و روی حرارت قرار بدید تا بجوشه.

وقتی جوشید برنج رو در قابلمه خالی کنید و اجازه بدید برنج کمی نرم بشه.

توی مدتی که برنج در حال جوشیدنه، توی یه ظرف گود  تخم مرغ، روغن، ماست و دو قاشق زعفرون و مقداری نمک  بریزید.

خوب هم بزنید تا کاملا یکدست بشه.

حدود یه کفگیر از برنج آبکش شده رو توی ظرف مخلوط تخم مرغ بریزید.

خوب هم بزنید تا برنج کاملا با مواد مخلوط بشه.

ته چین

ته چین

ته قابلمه که میخواید ته چین توش درست کنید مقداری روغن بریزید

و مخلوط برنج و تخم مرغ و ماست رو بریزید کف قابلمه و با پشت قاشق صافش کنید یه خرده صبر کنید مواد یه خرده خودشونو بگیرن

ته چین

بعد نصف از برنج ساده آبکش شده رو بریزید

نصف مواد گوشتی

ته چین

مابقی برنج و مواد گوشتی رو هم بریزید

میتونید لابه لای برنج از تیکه های کره و پودر دارچین و زعفرون استفاده کنید

ته چین

میتونید با پشت قاشق مواد رو یه خرده فشرده کنید تا بصورت قالبی خارجش کنید

اول حرارت رو زیاد کنید تا خوب بخار کنه بعد با حرارت کم بزارید حدود چهل دقیقه دم بکشه

نکته :بهتره از ماست خامه ای یا ماست چکیده برای ته چین استفاده بشه من از ماست سون استفاده کردم

زعفرون رو غلیظ درست کنید

ادویه ته چین زعفرون و دارچین و پودر گل هست شما طبق ذائقه اتون هر کدوم رو دوست داشتید بزنید

ته چین هر چی چرب و چیلی تر باشه خوشمزه تره پس اگه رژیم دارید دور ته چین رو خط بکشید میتونید از روغن لادن طلایی زعفرونی استفاده کنید که خوش طعم ترش میکنه

نوش جان

ته چین

ته چین

 

پسندها (8)

نظرات (8)

مریم مامان آیدین
24 فروردین 94 18:34
سلام بانو جون چقدر جالب من تو این چند سال چند بار ته چین رو با رسیپی اصلیش که باید هم مرغ و هم همه برنج با مخلوط تخم مرغ و ماست و زعفرون اغشته بشه رو درست کردم ولی هر بار اصلا خوشم نمیومد بعد بارها رفتن اون رسیپی یه بار همین روش شمارو رفتم جلو یعنی فقط ته دیگش رو ماست و تخم مرغ و برنج و زعفرون زدم و برنج و مواد شامل مرغ بدون ماست و تخم مرغ بود و همگی بیشتر خوشمون اومد انگار با ذائقه مون بیشتر جوره البته من قارچ هم استفاده میکنم و طعم خوبی بهش میده ممنونم عزیزم از دستورت...من ادویه هاشو جز نمک و فلفل و زردچوبه نمیزدم این بار دارچین و پودر گل رو هم امتجان میکنم
بانو
پاسخ
سلام مریم جون اتفاقا من خودمم اینو بیشتر دوست دارم اون روش ته چین اصلی رو خیلی کم درست میکنم من خودمم با مواد مختلف درستش میکنم قارچ سبزیجات ایشاله اگه عمری باشه کم کم دستور اونا رو هم میزارم
دریا
25 فروردین 94 9:38
بانو
پاسخ
مامان ریحانه
25 فروردین 94 12:03
سلام عزیزم خسته نباشی ممنون از زحماتت بانو جان عین همین دستورو مامانم درست میکرد خیلی هم ته دیگ خوشمزه ای میشد الان دیدم یاد اون مموقع ها افتادم چون مامانم زیاد درست میکرد الان انگار یادش رفته باشه درست نمیکنه باید یاد آوریش کنم به هر حال ممنون از وقتی که برای ما میگذاری و تشکر از آموزشهای مفیدت دوستت دارم عززززززززیزم
بانو
پاسخ
سلام ریحانه جون ممنون عزیزم از این همه انرژی که توی حرفهات هست نازنین جون رو ببوسس حسابی
مامان آنیسا
27 فروردین 94 10:49
چه جالب اتفاقن من دنبال یه ته چین خوشمزه میگشتم خدا خیرت بده حوصله گشتن تو سایتای آشپزی رو نداشتم
بانو
پاسخ
خوشحالم براتون مفید بوده عزیزم هر چند این دستور ته چین اصیل نیست ولی خیلی خوشمزه هست امیدوارم درست کنید و لذت ببرید
فیروزه
28 فروردین 94 14:45
سلام عزیزم...به به ...عالی و خوشمزه.نوش جان
بانو
پاسخ
سلام ممنون فیروزه جان از لطفت
من دوستام
28 فروردین 94 16:45
سلام خوش حال میشم به وبلاگ ما سربزنید
بانو
پاسخ
سلام عزیزم مرسییی از دعوتت وبلاگ جالبی دارین موفق باشین
خانومی
30 فروردین 94 9:14
سلام عزیزم.ته چین یکی از غذاهاییه که واقعا خوشمزه است وطرفدار داره.نوش جونتون.
بانو
پاسخ
سلام دوست عزیزم باهات موافقم ته چین رو اکثرا دوست دارن ممنون از لطفت
رنگارنگ
2 اردیبهشت 94 10:09
سلام به به عجب ته چینی ممنون از روش خوب اموزش تون به من هم سر بزنید
بانو
پاسخ
سلام ممنون از لطفت عزیزم چشم حتما میام