کافه بـــانـــــــــــــو

کیک روز پدر

1394/2/13 11:16
نویسنده : بانو
16,691 بازدید
اشتراک گذاری

اینم کیکی که برای روز پدر درست کردم

کیک شیفون (روز پدر)

کیک شیفون (روز پدر)

متاسفانه اصلا اون چیزی نشد که میخواستم خامه ام اصلا فرم نگرفت

برای پایه کیک از کیک شیفون چهار تخم مرغی استفاده کردم

قبلا هم یه دستور کیک شیفون گذاشتم برای پایه کیک ها اون شش تخم مرغی بود و زرده و سفیده از هم جدا میشد

درست کردن این کیک راحت تر از اون یکیه ولی اون کیک بافتش لطیفتر از این هست ولی این کیک هم نسبت به زمانی که برای درست کردنش میزاریم بافتش عالیییه

طرز تهیه کیک شیفون بدون جدا کردن زرده و سفیده
 

مواد لازم :

تخم مرغ 4 عدد

آرد یک و نیم لیوان

شکر: 1 لیوان سرخالی

روغن: یک چهارم لیوان

آب گرم:  یک چهارم لیوان

بیکینگ پودر 1ق چایخوری(خیلی سرخالی نباشه)

وانیل: نوک ق چایخوری


طرز تهیه:
 

ارد و بیکینگ پودر را سه بار الک کنید ( اگر از پودرکاکائو استفاده کردید، کاکائو هم با این مواد الک کنید). برای اینکه کیکتون کاکائویی باشه بین دو تا سه قاشق از ارد کم کنین و به جاش پودرکاکائو بریزید.

تخم مرغ و شکر و وانیل رابا همزن به مدت 10تا 12  دقیقه میزنیم تا کشدار و کرمی شود و حجمش تقریبا دو برابر بشه

کیک شیفون (روز پدر)

کیک شیفون (روز پدر)

آب گرم رو به موادمون اضافه و دوباره با همزن میزنیم تا یک مقدار سفت بشه و از حالت رقیق بودن دربیاد و جای پره های همزن بمونه.

روغن رو اضافه میکنیم و خیلی کم با همزن میزنیم تو این مرحله خیلی احتیاج به همزدن نداره فقط در حدی که روغن با مایه مخلوط بشه کافیه.

همزن رو کنار بزارید و  آرد رو که با بکینگ پودر مخلوط شده در ۳مرحله به مایه مون اضافه و به کمک لیسک به صورت دورانی مخلوط میکنیم تا مایه کیک یکدست بشه.

کیک شیفون (روز پدر)

وقتی موادمون کاملا یکدست شد داخل قالب 20 سانتی رو کاغذ روغنی انداخته و چرب میکنیم و موادمان را داخل قالب میریزیم و به مدت 45 دقیقه در دمای 180 درجه سانتی گراد میزاریم

این زمان باز بستگی به دمای فرتون داره

بعد از پخت کیک رو از فر در میاریم و اجازه میدیم در قالب یه مقدار خنک بشه بعد با استفاده از چاقو کناره های کیک رو آزاد میکنیم

بعد برش میگردونیم روی توری و کاغذ روغنی رو ازش جدا میکنیم تا خوب خنک بشه.

بعد از اینکه کیک خوب خنک شد با چاقوی تیز(اره ای) کیک رو به دو قسمت تقسیم می کنیم

کیک شیفون (روز پدر)

با مقداری آب کمپوت یا شربت روی کیک رو مرطوب میکنیم من با شربت توت فرنگی مرطوب کردم

کیک شیفون (روز پدر)

اگر کیکتون شکلاتیه میتونید از شیر کاکائو برای خیس کردن اون استفاده کنید.

برای کیک ساده میتوانید از هر شربتی مثل شربت گلاب، اب کمپوت اناناس و آب پرتغال و... برای خیس کردن لایه ها استفاده کنید.

فقط مراقب باشید که زیاد اون را خیس نکنید که کیکتان خمیری میشه

بعد از مرطوب کردن کیک با شربت یه لایه خامه روی کیک کشیدم و با پالت صافش کردم

کیک شیفون (روز پدر)

کیک شیفون (روز پدر)

مقداری موز و گردو و شکلات چیپسی روی خامه گذاشتم

کیک شیفون (روز پدر)

بعد لایه دوم رو روی اون قرار میدیم و مجددا خامه می ریزیم و صاف می کنیم

من دو تا کیک درست کردم چون تعدادمون  زیاد بود یه بار ساده یه بار کاکائویی

که هر کیک رو  دو لایه کردم که شد جمعا چهار تا

لایه هامم به صورت یه در میون گذاشتم که موقع برش خیلی زیبا شد یه لایه ساده گذاشتم یه لایه کاکائویی

یه لایه خامه دور تا دور کیک کشیدم و گذاشتم یخچال

بعد دو ساعت باز یه لایه دیگه خامه کشیدم

تزیینات کیکم هم به این صورت انجام دادم

برای اون طرح کلاه و سیبیل

اول طرحمو انتخاب کردم بعد قالب رو گذاشتم روی کاغذ روغنی دورشو با خودکار کشیدم تا محدوده طرحم مشخص بشه

میتونید طرحتون رو چاپ کنید یا مثل من طرح رو داخل کامپیوتر بزرگ کنید تا به اندازه کاغذتون بشه بعد اروم با خودکار طرح رو بکشید

کیک شیفون (روز پدر)

شکلات رو به این روش تمپر کردم و برای اینکه روون بشه دو قاشق روغن مایع داخلش ریختم حدود دو قاشقش رو داخل قیف یک بار مصرف ریختم

سر قیف رو خیلی کوچیک بریدم ،کاغذ رو برعکس میکنیم و از پشت طرح شروع میکنیم کارمون رو دور گیری میکنیم

کیک شیفون (روز پدر)

به خاطر این طرح رو برعکس میکنیم که وقتی کارو رو کیک میزاریم بشه مثل طرح اصلی چون اگه طرحتونو برعکس نکنید رو کیکتون برعکس میشه

خب اجازه میدیم شکلاتمون سفت بشه

اگه عجله داشتید طرح رو بزارید داخل سینی و بزارید داخل فریزر

بعد از اینکه شکلات خودشو گرفت طرحمو گذاشتم رو کیک و اروم کاغذو جدا کردم.

برای نوشته های کیک هم از خامه رنگی استفاده کردم یه قاشق از خامه رو برداشتم

داخل یه ظرف کوچیک ریختم رنگ رو بهش اضافه کردم و خوب مخلوط کردم داخل قیف یه بار مصرف ریختم و روی کیکم نوشتم

مابقی شکلات رو هم با قاشق دور تا دور کیک ریختم بعد میزاریم یخچال تا شکلاتمون خودشو بگیره

نکته ها :

برای تهیه خامه فرم گرفته اینجا رو ببینید با هر روشی که راحتید خامه رو اماده کنید من از خامه قنادی فریزری استفاده کردم که اینجا توضیح دادم نکاتشو

 در صورتی که بخواهیم کیکمان شکلاتی باشد باید به هر میزان که پودر کاکایو اضافه میکنیم، به همان میزان از آرد کم کنیم.
اگر میزان ارد رو کم نکنید و همینطوری کاکایو اضافه کنید کیک سنگین میشه و پف لازم رو نمیکنه.
ممکن است به خاطر فرتان کیک گنبدی شود باید قلق فر دستتان بیاید تا این اتفاق نیفتد، اگر این اتفاق افتاد، برای تزیین، گنبد روی آن را ببرید.
این کیک نیاز به جدا کردن زرده و سفیده ندارد ولی فقط هم زدنش کمی طولانی است.
خوبی این کیک این است که بافت لطیفی دارد و بدون خامه هم میتوان آن را خورد. برعکس اکثر کیکهای پایه که کمی بوی تخم مرغ میدهند و حتما بابد با خامه یا کرم تزیین شوند. اگر خواستید میتوانید این کیک را با هر طعمی که دوست دارید درست کنید. مثلا پرتقالی یا نسکافه ای یا ....برای این کیک باید از تخم مرغهای درشت استفاده کنید.اگر تخم مرغهاتون کوچک بودند به جای 4تخم مرغ از 5 تخم مرغ استفاده کنید.
 کیک شیفون (روز پدر)

پسندها (5)
مطالبی دیگر از این نی نی وبلاگی

نظرات (12)

آشپزباش مریم
13 اردیبهشت 94 13:51
سلام بانو جان کیک زیبایی شده وحتما خوشمزه عزیز
بانو
پاسخ
سلام عزیزم مرسییی جای شما خالییی
اشپزخانه خانواده سبز
15 اردیبهشت 94 14:47
سلام دوست عزیزم خوشحال میشم به وبلاگم سربزنی آپم
بانو
پاسخ
سلام عزیزم چشم اومدم پیشتون متاسفانه بلاگفا فعلا مشکل پیدا کرده وبلاگت باز نشد در اولین فرصت مجدد امتحان میکنم
مامان ریحانه
15 اردیبهشت 94 21:35
سلام عزیزم اول تبریک میگم این عید خجسته را به شما و بعد آفرین به اینهمه هنرنمایی خیلی قابل تحسینه و مواد قابل دسترس و آسانی داره ممنونم عزیزم
بانو
پاسخ
سلام ریحانه جون عید شما هم مبارک باشه ممنون از لطفت عزیزم
مریم مامان آیدین
16 اردیبهشت 94 17:02
عالی بود بانو جان ...و خیلی منحصر به فرد
بانو
پاسخ
مرسییییی از لطفت مریم جون
دومین جشواره کتابهای صوتی
21 اردیبهشت 94 12:28
دوست بزرگوار از شما برای شرکت در دومین جشواره تولید کتابهای صوتی کودکان و نوجوانان نابینا دعوت بعمل می آید. همچنین خواهشمندیم عنوان "همکار افتخاری"ما را پذیرا بوده و ما را در اجرای این برنامه یاری فرمائید.
ریحانه
29 اردیبهشت 94 20:23
سلام .واقعا خسته نباشید خیلی خیلی خوشمزه بود کیکتون واقعا خوش به حال همسرتون که کدبانویی هنرمندو زیبایی داره
بانو
پاسخ
سلام ممنون عزیزم نوش جانتون شما لطف داری گلم
سارا
1 مرداد 94 19:27
سلام ممنون از وبلاگ عاااالی و خوبت. خیلی تزیینات قشنگی دارن غذا ها.. خوشحال می شم اگه به من هم سر بزني اگه قابل دونستی هرموقع آپ کردی خبر بده. ممنون
بانو
پاسخ
سلام ممنون از نگاه زیباتون بزرگوارید عزیزم با افتخار لینک شدینحتما میام پیشتون
بیتا
13 مرداد 94 20:13
خوش به حال پدرتان!
بانو
پاسخ
ممنون از لطفتون البته برای پدر و همسرم هر دو بود
شکوه بانو
31 فروردین 95 14:58
سلام بانوی هنرمند سوالم ابنه که این کبک و یا کیک شیفون رو میشه تو فر دست ساز درست کرد؟ فر دست ساز اینطوریه که یه قابلمه بزرگ رو میذاریم رو حرارت گاز و داهلش سه پابه فلزی میذاریم و دربش رو میبندیم.و بعد از یکربع که داغ شد قالب کیک رو داخلش میذاریم و دوباره درش رو کیپ میکنیم. آیا میشه کیک رو داخلش پخت؟ ممنون از راهنماییتون
بانو
پاسخ
سلام عزیزم شدنش که میشه ولی بافتش دقیقا این جوری نمیشه ولی بد هم نمیشه فقط قبلا خودتون تست کردین با این روش اگه اره پس با خیال راحت درست کنید در غیر این صورت اگه بار اولتون هست حتما با نصف مواد درست کنید تا هم قلقش دستتون بیاد و هم اگه احیانا خوب نشد با نصف مواد کار کردید و کلی مواد حروم نشده
شکوه بانو
18 اردیبهشت 95 23:12
بانوی عزیز سلام میخواستم عرض کنم که بالاخره این کیک رو توی فر دست سازخودم درست کردم.عالی شد بانو عالی . اگر بهم قوت قلب نمیدادین موفق نمیشدم.ممنون از مطالب کاملتون. خواستم عرض کنم خواستن توانستنه.
بانو
پاسخ
سلامم بسیار عالییییی موافقم خواستن توانستن است موفق باشین
شکوه بانو
20 اردیبهشت 95 0:57
سلام بانوی عزیز من با نصف مواد همین کیک رو داخل فر دست ساز درست کردم عالی شد.ممنون که بهم قوت قلب دادید. مطالبتوت عالی و بدون عیبه.ممنون
بانو
پاسخ
سلام ممنون از اینکه تجربه اتون رو با ما هم به اشتراک گذاشتین موفق باشین
مامان پریا
28 شهریور 95 20:07
سلام عزیزم میخوام این کیک شیفون رو درست کنم فقط یه سوال دارم باید اب در چه حدگرم باشه ""
بانو
پاسخ
سلام در حدی باشه که گرمیش حس بشه ولی دست رو نسوزونه