کافه بـــانـــــــــــــو

دلمه برگ مو

1394/2/26 11:27
نویسنده : بانو
12,737 بازدید
اشتراک گذاری

اگه شما هم مثل من عاشق طعم دلمه برگ مو هستید دست به کار شید

تا فصل برگ موئه باید استفاده کنیم و تا میتونیم دلمه درست کنیم.

دلمه برگ مو

مواد لازم:برای چهار نفر

گوشت چرخ کرده ۲۵۰ گرم

لپه :۱ لیوان

برنج :  نصف لیوان

پیاز : یک عدد متوسط

سبزی دلمه :شامل نعنا، ترخون، جعفری، مرزه، تره و شوید

برگ مو :250  گرم

آبلیمو یا آبغوره یا سرکه : دو تا سه قاشق

نمک و فلفل و ادویه و زردچوبه و روغن به مقدار لازم

رب گوجه : یک قاشق غذاخوری

رب انار : در صورت تمایل

طرز تهیه:

برگ موها رو داخل آب به مدت نیم ساعت خیس کنید بعد بشورید تا خوب تمیز بشن

اگه برگ هاتون تر و تازه هستن نیازی به جوشیدن نداره در غیر این صورت مقدار آب رو بزارین جوش بیاد برگ ها رو داخل آب جوش بریزید و بزارید پنج دقیقه داخل آب جوش بمونن

بعد آبکش کنید این جوری پیچدن دلمه راحت تره من اگه برگ ها تازه باشه نمیجوشونم

لپه رو در مقداری آب میپزیم در حدی که لپه نرم بشه اما له نشه.

دلمه برگ مو

برنج رو هم در مقداری آب میپزیم برنج نیم پز بشه کافیه.

سبزی دلمه رو پاک کرده، میشوریم و ریز خرد میکنیم من از سبزی خشک استفاده کردم که حدودا دو قاشق غذاخوری شد

شما میزان سبزی رو براساس ذائقه خودتون بریزید

پیاز رو ریز خرد کرده و در مقداری روغن تفت میدیم تا پیاز مون طلایی بشه

گوشت چرخ کرده رو اضافه میکنیم و تفت میدیم تا رنگش تغییر کنه.

ادویه، زردچوبه، فلفل و نمک رو اضافه میکنیم و تفت میدیم حرارت رو کم کنید و اجازه بدید گوشت با آب خودش یه خرده بپزه

اگه گوشت رو با حرارت پایین تفت بدید خودش آب میندازه نیاز به اضافه کردن آب نیست

اگر از سبزی تازه استفاده میکنید توی این مرحله به گوشت اضافه کنید تا یه تفت کوچولو بخوره

توی مواد اولیه من رب انار رو گفته بودم من همیشه قاطی مواد دلمه ام دو تا سه قاشق رب انار میزنم

این کاملا سلیقه ای میتونید حذف کنید ولی پیشنهادم اینه حتما تست کنید مزه دلمه اتون عالییی میشه

اینم بگم رب انار من ملس هست نه ترشه نه شیرین پس اگه رب انارتون ترشه خیلی نریزید که ترش میشه

بعد از پخت گوشت، رب انار رو به گوشت اضافه میکنم

لپه و برنج رو بعد پخت توی صافی بریزید تا آبشون بره

برنج و لپه و گوشت و سبزی و رو با هم مخلوط کنید

دلمه برگ مو

دو روش برای پیچدن برگهامون هست یکی  روش سنتی مامانها و مامان بزرگ هامون که من خودم این روش رو بیشتر دوست دارم

یکی هم روش مدرن امروزی

برای روش اول

یک یا دو برگ مو رو روی سطح کار قرار بدید طوری که رگه های برگ مو ( پشت برگ) رو به خودتون باشه.

اینجوری سطح براق برگ مو بعد از پیچیده شدن دلمه ها روی دلمه است و زیباتره

من زیاد دقت نمیکنم اصولا یادم میره ولی شما گوش کنید چشمک

یک مقدار از مواد رو در قسمت وسط برگ قرار بدین و به آرومی شروع کنید به بستن برگ

و اما روش دوم

یک مقدار  از مواد رو در قسمت پایینی برگ مو قرار بدید. قسمت پایین برگ رو روی اون برگردونید و شروع به رول کردن برگ مو کنید.

در حین رول کردن قسمت چپ و راست برگ رو به داخل رول برگردونید که کاملا بسته بشه.

 همه ی دلمه ها رو به همین ترتیب آماده کنید.

چند برگ مو  کف قابلمه بچینید.

دلمه برگ مو

دلمه ها رو در قابلمه میچینیم.

برای سس روی دلمه ها یک قاشق رب گوجه فرنگی رو با مقداری روغن تفت بدید و دو لیوان اب بهش اضافه کنید اجازه بدید اب جوش بیاد

دلمه برگ مو

یه مقدار نمک و آبغوره یا آبلیمو یه سرکه بنا به ذایقه خودتون که چقدر دوست دارید دلمه هاتون ترش بشه یا اگه شیرین میخورید چند قاشق شکر بهش اضافه کنید

وقتی که جوش اومد این سس رو روی دلمه ها مون میریزیم

و قابلمه حاوی دلمه رو روی حرارت میزاریم اول با حرارت زیاد

وقتی دیدید داره میجوشه شعله رو کم میکنیم تا مواد پخته بشن و آب دلمه ها کشیده بشه.

وقتی دلمه ها پخته شدندخیلی با دقت  اونها رو در ظرف سرو بکشید.

من عاشق اون دلمه های کف قابلمه ام که قشنگ روغنی هستن هم ترش ترن هم حالت ته دیگی دارن

نکته : سعی کنید از برگ های تازه و جوان و نازک استفاده کنید

من توی مواد اولیه گفتم سرکه یا آبلیمو یا آبغوره برای ترشی دلمه هامون از یکی از این مواد به ذائقه خودتون استفاده کنید

یه دفعه سه تاشو با هم نریزید

من به شخصه از آبغوره استفاده میکنم حدود دو قاشق غذاخوری

دقت کنید اگه ذائقه تون با غذاهای ترش سازگار نیس همون رب انار طعم لازم رو میده مقدار آبلیمو یا ابغوره یا سرکه رو با احتیاط بزنید

امیدوارم درست کنید و لذت ببرید نوش جان

دلمه برگ مو

 برای اینکه بتونیم برگ مو رو توی همه فصلها نگه داریم میتونیم اونا رو کنسرو کنیم کنسرو کردن برگ مو را اینجا ببینید

پسندها (5)
مطالبی دیگر از این نی نی وبلاگی

نظرات (5)

♥ایدا♥
5 خرداد 94 20:11
سلام لطفا دستور تیرامسو رو بگذارید
بانو
پاسخ
آیدا جان دستور تیرامیسو رو خیلی وقته گذاشتم از قسمت منوی سمت راست وبلاگ،موضوعات رو ببنید قسمت انواع دسر رو کلیک کنید
بابای گل رخ
6 خرداد 94 9:25
روش پختن دلمه ی من رو هم ببینید ؛ هفته قبل گذاشتم توی وبلاگ گل رخ ...
بانو
پاسخ
ممنون از حضورتون روش شما رو هم مطالعه کردم توضیحاتتون جالب بود
بابای گل رخ
6 خرداد 94 9:33
برای به دست آوردن یک طعم ترش و هماهنگ با مواد دلمه از گوجه سبز استفاده کنید ؛ گوجه سبز رو رنده می کنم یا داخل ظرفی ریخته و روی حرارت خیلی ملایم می زارم تا با آب خودش بپزه و هسته هاش جدا بشن ؛ سرکه طعم ترش جالبی به دلمه نمی ده ؛ آبلیمو یا پر لیمو عمانی خیلی بهتره . زرشک هم خیلی خوبه ؛ هم ترش و شیرینه و هم مواد داخل دلمه رو رنگی می کنه ؛ من موقعی که حوصله دارم ، گوشت سردست گوسفندی رو قیمه قیمه کرده و می پزم و داخل هر دلمه یک تکه ی گوشت قرمه شده می زارم .
بانو
پاسخ
ممنون از اینکه تجربه اتون رو گفتین من خودم به شخصه همون طعم رب انار رو ترجیح میدم و البته گوجه سبز. من فصل گوجه سبز ،توی همه غذاهام استفاده میکنم داخل مرغ، قیمه و....چون طعم ترش جالبی به غذا میده و البته خوشمزه تر از اون عاشق گوجه سبز پخته هستم راستش طعم لیمو عمانی رو نمیپسندم چون خیلی طعمش داخل دلمه محسوس میشه ولی نظر شما قابل احترامه و خوب ذائقه ها خیلی فرق میکنه با زرشک هم موافقم روش پخت غذاهاتون خاصه و خب با ذائقه هر کسی جور نیس
مامان ریحانه
10 خرداد 94 12:18
خسته نباشی عزیزم باز این قسمت برای من به روز نشده بود میگم هر چند دلمه درست کردن برای من تنبل سخته ولی دلمه واقعا خوشمزست من حاضرم یکی درست کنه من فقط بخورم اما به دور از شوخی ممنونم دوست خوبم که تجربیاتتو در اختیارمون میذاری مثلا من تا حالا نشنیده بودم میشه داخل مواد رب انار ریخت به خاطر اینم که شده باید دست از تنبلی بر دارم و یه بار دلمه درست کنم باز تشکر عزززززززززززیزم
بانو
پاسخ
مرسیی ریحانه جون دلمه درست کردن کجاش سخته دختر نبینم تنبلی کنی ها تا فصلش هست درست کن ریحانه جون وقتایی که پست ها رو ثبت موقت میکنم توی به روز شده ها نمیاد متاسفانه از این به بعد اکثر پست هام این جورین چون از قبل اماده میکنم گل دخترت رو ببوس
رویا
15 آبان 01 13:32
سلام عزیزم..ممنون بابت توضیحاتتون.لطفا میشه طرز پخت دلمه در فر رو بگید.
بانو
پاسخ
سلام عزیزم من تست نکردم توی فر
به نظرم داخل ظرف فر بچینید و سس هم روش بریزین و روی ظرف فویل بکشین و داخل فر بزارین با دمای ۱۸۰