کافه بـــانـــــــــــــو

خمیر جادویی(خمیر معرکه یا خمیر فوق العاده )

1394/5/8 9:15
نویسنده : بانو
185,283 بازدید
اشتراک گذاری

یکی ازخمیرهای که تو اکثر سایتهای آشپزی میبینید خمیر جادویی هست که به خمیر معرکه یا فوق العاده هم معروفه

با این خمیر میتونین هر چیزی که دوست دارین درست کنین...

میتونه شیرین باشه یا برای غذا هم استفاده بشه

از این دستور ساده می تونید برای پیراشکی سرخ کردنی،پیراشکی داخل فر، خمیر پیتزا، نان صبحانه ونان قیفی و خیلی چیزای دیگه استفاده کنید

خمیر جادویی
 

 

بافت این خمیر بعد از پخت نرم و عالیه. فرم پذیریش هم خیلی خوبه.

اگه دنبال یه دستور خمیر خوب و بی آزار میگردید این همون دستوره

 این دستور از خانوم معصومه يوسفيان  هست که با نام کاربری "مهرانه" در فروم های آشپزی فعالیت دارند

مواد لازم :

آرد نان : 500 گرم( بهترین کیفیت خمیر با آردی که از فروشگاههای نان فانتزی میگیرید به دست میاد )

تخم مرغ : 1 عدد

شیر ولرم : 250 میلی لیتر یا یک لیوان

روغن جامد یا نیمه جامدیا مایع : 6 قاشق غذاخوری یا ( کره به دمای محیط رسیده 5 قاشق غذاخوری)

مایه خمیر : 1 قاشق غذاخوری + 1 قاشق چایخوری یا 10 گرم

نمک : 1 قاشق چایخوری

شکر : 1 قاشق غذاخوری ( برای تهیه خمیر غذایی ) 2 تا 5 قاشق غذاخوری ( برای تهیه خمیر شیرین )

 

طرز تهیه خمیر جادویی (یا معرکه یا فوق العاده) :

یک قاشق چایخوری از شکر دستور + خمیر مایه را در ظرفی ریخته

برای اطلاع در مورد خمیر مایه اینجا رو بخونید

شیر رو گرم کنید،گرمای شیر باید در حدی باشه که اگه انگشت تون رو داخل شیر بردید گرماشو حس کنید ولی دستتون نسوزه

شیر ولرم رو به خمیر مایه و شکر اضافه کنید و با قاشق چوبی هم بزنید در حدی که مخلوط بشن بهتره ظرفی که برای این کار انتخاب میکنید فلزی نباشه

خمیر جادویی

5 الی 10  دقیقه زمان بدید تا خمیر مایه عمل بیاد.

وقتی که مایع مون پف کرد و حباب دار شد یعنی خمیر مایه عمل اومده

اگه خمیر مایه تون تازه باشه خیلی زود عمل میاد و تقریبا پف زیادی هم میکنه

خمیر جادویی

اگه دیدین بعد 20 دقیقه  مایه اصلا پف نکرد یا خیلی کم پف کرد یعنی خمیر مایه تون عمل نیومده

یا خمیر مایه تون تاریخش گذشته و اثرشو از دست داده یا گرمای شیر مناسب نبوده

نمک + روغن +بقیه شکر + تخم مرغ را با هم مخلوط کرده در حدیکه یکدست شوند .

خمیر جادویی

خمیر جادویی

خمیر مایه عمل اومده رو اضافه کنید و بدون هم زدن یه مقدار از آرد رو هم اضافه کنید.

خمیر جادویی

خمیر جادویی

  کم کم آرد را اضافه کنید و با قاشق چوبی  یا لیسک هم بزنید تا وقتی دیگه قابل هم زدن با قاشق نبود با دست شروع به ورز دادن کنید.

خمیر جادویی

 

خمیر جادویی

خمیر را روی سطح آرد پاشی شده  به مدت 5 یا 10 دقیقه ورز بدید یا خمیر را روی سطح کارتون 100 بار بکوبید تا خمیر یکدست و نرمی بدست بیاد و به دست نچسبه

بهتره که آرد اضافه به خورد خمیر ندید با دستی که از قبل خمیر بهش چسبیده تست نکنید. با دستی که تمیزه تست کنید ببینید خمیر به دستتون میچسبه یا نه

 یک کاسه بزرگ رو با روغن چرب کنید،(بهتره فلزی نباشه) خمیر ورز داده شده رو در کاسه بذارید ،

روی ظرف رو با درپوش یا سلفون خوب بپوشونید. یه پارچه هم روش بندازید و در جای نسبتاً گرم قرار بدید.

خمیر جادویی

  به مدت یکساعت تا یکساعت و نیم استراحت بدید تا وقتی که حجم خمیر دو برابر بشه

بعد از این مدت پف خمیر رو بخوابونید و یکی دو تا ورز بدید و استفاده کنید

خمیر جادویی

حالا از این خمیر میتونید برای پیراشکی، پیتزا، انواع نان و … استفاده کنید.
من کم کم دستورات غذایی خوبی که با این خمیر  درست میشه اضافه میکنم.

خمیر جادویی

پیراشکی به شکل ماهی     پیراشکی گوشت و قارچ   کیک پیتزا

     پیراشکی شکل ماهی                                        پیراشکی قارچ و گوشت                                      کیک پیتزا

 

پسندها (2)

نظرات (10)

مریم بانو
9 مرداد 94 12:16
الان خونه بابام دارم درستش میکنم منم همیشه از همین رسپی استفاده میکنم و از شف نگین یادش گرفتم خمیرش فوق العاااااااادس
بانو
پاسخ
خونه پدری خوش بگذره نوش جان
اشپزخانه خانواده سبز
9 مرداد 94 16:08
وای عالیه دستت طلا راستی اون فلافل رو که اموزش دادید درست کردم بخدا کلی دعات کردم همسرم و بچه هام کلی خوششون اومد خدا خیرت بده واقعا دستوراتت بی نقصه
بانو
پاسخ
خواهش نسرین جان شرمنده ام کردی نوش جان عزیزم خدا رو شکر که خوشتون اومد دستت خودت درد نکنه خانوم هنرمند که عالیییی درستش کردی ما کاری نکردیم
مامان پریا
1 مرداد 95 14:28
عزیزم میشه به جای ارد نان از ارد قنادی همونایی ک باهاش کیک شیرینی درست میکنن استفاده کرد؟ و ارد نان از کجا میشه تهیه کرد؟
بانو
پاسخ
عزیزم آرد نان از نون فانتزی ها میتونید بخرید حتما نباید باآرد نان درست کرد با آرد سه صفر که همون آرد کیک و شیرینی میشه هم میشه درست کرد من خودم خیلی شده آرد نون نداشتم و با آرد کیک و شیرینی درست کردم خیلی هم خوب شده ولی با آرد نون بهترین کیفیت رو داره
سوگند
29 مهر 95 11:25
سلام .ببخشید این مقدار چقدر میشه پیتزا درست کرد ؟
بانو
پاسخ
سلام بستگی داره چقدر نازک پهن کنید اگه کامل نازک خمیر رو باز کنید دو تا قالب 30 در 40 رو میتونید پیتزا درست کنید یا حدودا 5 تا پیتزای متوسط ولی بازم بستگی به این داره شما قطر خمیر رو موقع باز کردن چقدر بگیرید
گلسا
21 آبان 95 8:17
سلام من این خمیر چندبار درست کردم ولی سریع گذاشتم داخل فر.برای شب مهمون دارم خواستم ببینم میشه از صبح درست کنم مواد داخلشو پر کنم بزارم غروب داخل فر برای پخت؟بافتش خراب میشه؟؟
بانو
پاسخ
سلام عزیزم منم مثل شما همیشه بلافاصله بعد درست کردن امتحان کردم خمیر رو میشه نگه داشت ولی اینکه بپیچید و بزارید بمونه نمیدونم فکر کنم داخل فریزر بزارید بمونه موردی نداشته باشه اگه امتحان کردید نتیجه رو به من هم بگید اماده کنید بزارید داخل فریزر چند ساعت قبل پخت از فریزر خارج کنید و بعد هم داخل فر بپزید با این حال به نظرم بهتره از قبل حتما تست کنید نتیجه رو ببینید
محمد
20 دی 95 17:34
سلام. من تا حالا رکوردم املت بود. با این خمیر روی همه رو کم میکنم درود بر شما که اینقدر با حوصله نوشتی دستورشو. ممنون
بانو
پاسخ
سلام ایشاله که چیزای خوشمزه درست میکنید و در کنار عزیزان لذت میبرین موفق باشین
فرانه
5 خرداد 97 21:49
من درست کزدم عااااااالی شد  خیییییلی ممنونم
بانو
پاسخ
نوش جان عزیزم محبت
فرزانه
21 اردیبهشت 98 11:50
سلام عزیزم یه سوال داشتم اگه بخوام 80 عدد پیراشکی درست کنم چه مقدار خمیر باید آماده کنم بعدشم میشه پیراشکی صبح حاضر کنم بعد از ظهر سرخ کنم ؟ممنون میشم جواب بدین
بانو
پاسخ
سلام عزیزم بهتره یه بار با این میزان مواد درست کنید تا خودتون دستتون بیاد .چون تعداد متفاوته ممکنه شما خیر رو نازکتر یا کلفت تر پهن کنید یا قالب بزرگتر یا کوچکتر استفاده کنید 
.بله میتونید از صبح درست کنید 
تارا پورعلی
20 فروردین 00 13:43
سلام ببخشید یه سوال داشتم .
با این خمیر میشه کروسان درست کرد؟
بانو
پاسخ
سلام 
خمیر کروسان خمیر هزار لا هست که بعد پخت اون جوری لایه لایه هست
این خمیر فرق داره
میتونید این خمیر رو درست کنید و مدل کروسان بپچیدید 
خوشمزه میشه ولی بافتش با کروسان اصلی کاملا متفاوته 
 
نرجس
17 دی 00 0:00
سلام بانوی عزیز آیا امکانش هست توی این دستور بجای شیر از آب استفاده کرد؟
متشکرم
بانو
پاسخ
سلام عزیزم بله میشه از اب استفاده کنید
ولی در نظر بگید کلا طعم خمیر هم عوض میشه 
چون خمیرهای که شیر دارن بافت لطیف تر و البته خوشمزه تری دارند