کافه بـــانـــــــــــــو

مربای توت فرنگی

1394/3/7 0:55
نویسنده : بانو
11,947 بازدید
اشتراک گذاری

الان فصل میوهای خوشمزه هست مخصوصا برای مربا و

اگه مثل من عاشق توت فرنگی هستین این مربای خوشمزه رو از دست ندین

مربای توت فرنگی

قبلا طرز تهیه این مربای خوشمزه رو گذاشه بودم ولی از مراحل کار عکس نداشتم امسال که درست کردم از مراحل عکس گرفتم اومدم اون پست رو کامل کنم اشتباهی حذفش کردم

 مجدد دستور رو میزارم البته با پوزش از همه همراهان عزیز

مربای توت فرنگی

طرز تهیه مربای توت فرنگی

مواد لازم :

توت فرنگی : 1 کیلو

شکر 700 گرم

آب لیمو : 1 قاشق چایخوری
 

طرز تهیه :

برای مربا بهتر توت فرنگی ها درشت نباشه، ریز و متوسط باشن بهتره

یه نکته دیگه حتما از توت فرنگی باغی استفاده کنید که خوشمزه تر هست توت فرنگی گلخونه ای ظاهر خوشگلی داره ولی مزه جالبی نداره

توت فرنگی ها رو نیم ساعت داخل آب سرد بزارید بمونه تا خاک و گلی که داره از بین بره بعد اونها رو بشورید و بزارید آبش بره

دم اونها رو بگیرید

برای درست کردن مربا بهتر هست که از قابلمه ی لعابی استفاده کنید. اگر دارید که چه بهتر اگر هم ندارید تو هر قابلمه ای که دارید درست کنید سخت نگیرید

تو قابلمه یه لایه توت فرنگی یه لایه شکر و دوباره یه لایه توت فرنگی و بعد شکر بریزید تا به این ترتیب توت ها و شکر تموم بشه.

مربای توت فرنگی

مربای توت فرنگی

بعد در قابلمه رو بذارید و توت فرنگی ها رو برای چند ساعت تو یخچال بذارید تا آب بندازه.من شب تا صبح گذاشتم موند

بعد از این مدت میبینید که شکر آب شده و یه شهد روی توت فرنگی ها رو گرفته

مربای توت فرنگی

اگه اندازش زیاد بود آب لازم نیست اضافه کنید

ولی اگه تا روی توت فرنگیها نبود 1 لیوان آب اضافه کنید و روی حرارت ملایم بذارید

مربای توت فرنگی

مربا شروع میکنه به کف کردن میتونید کفش رو با قاشق بگیرید اگر هم نگیرید بعد پخت از بین میره

حواستون باشه که سر نره حرارت رو خیلی زیاد نکنید بهتره قابلمه زیاد کوچیک نباشه

تا زمانی که شهد غلیظ بشه برای اینکه ببنید غلظت مرباتون در چه حده یک قاشق از شربت مربا رو بریزید داخل یه کاسه بزارید یخچال

بعد چند دقیقه که سرد شد غلظتش رو چک کنید اگه خوب بود که مربا حاضره اگر هم شل بود اجازه بدید همچنان روی حرارت بمونه تا غلیظ بشه

توت فرنگی خیلی زود میپزه پس خیلی نزارید بمونه که له بشه و شکلش رو از دست بده

علاوه بر اون مرباتون هر چی بیشتر بجوشه رنگش تیره تر میشه  مال من نیم ساعته حاضر شد( این مورد در مورد مربای آلبالو هم صدق میکنه )

اواخر پخت آبلیمو رو اضافه کنید(آبلیمو از شکرک زدن مربا جلوگیری میکنه )

آبلیمو نباید داخل مربا خیلی بجوشه چون رنگ مربا رو تیره میکنه وقتی خواستید از روی حرارت بردارید اضافه کنید و با قاشق مخلوطش کنید بعد حرارت رو خاموش کنید

نکته : تو اکثر دستور های مربای توت فرنگی مقدار شکر و توت فرنگی برابره ولی به نظر من اونجوری مقدار شهد مربا خیلی زیادمیشه

ولی اگر تمایل دارید شربت هم تهیه کنید مقدار شکر و توت فرنگی رو برابر بریزید بعد شربت رو جدا کنید

میتونید بنا به ذائقه داخل مربا از وانیل یا هل استفاده کنید

من عطر خود توت فرنگی رو بیشتر دوست دارم اضافه نکردم

اینم مربای داغ داغ من همین امروز پختم توی این عکس هنوز سرد نشده بود کره ها دارن آب میشن

نوش جان

 

مربای توت فرنگی

پسندها (4)

نظرات (7)

maman elina
10 خرداد 94 10:19
salam dastetun dard nakone sharbatesho chetori dorost konim kamrang nashe
بانو
پاسخ
مامان الینا جون شربت توت فرنگی کلا کم رنگه عزیزم یا باید با رنگش کنار بیایی یا میتونی دو تا کار انجام بدی یه مقدار شربت آلبالو موقع پخت (اواخر پخت )بهش اضافه کن طعمش یه خرده ترش تر میشه یا میتونی از رنگ غذا اواخر پخت استفاده کنی که این یکی رو اصلا پیشنهاد نمیکنم انجام بدی به نظرم طعم و مزه رو نباید فدای رنگ و ظاهربکنی
سپیده
11 خرداد 94 18:50
سلام مربای هویج رو دستورشو بذارید ببخشید شکر 700 گرم تقریبامیشه چند لیوان؟
بانو
پاسخ
سلام عزیزم هر لیوان (لیوان دسته دار فرانسوی ) معادل 200 گرم شکر هست میشه حدودا سه و نیم لیوان
سپیده
11 خرداد 94 21:33
سلام من شیرینی پاپاتیا رو درست کردم یک کوچلو خمیر شد چرا ؟ من عاشق شیرینیم اما این شیرین رو که درست کردم طعمشو زیاد دوست نداشتم واسه من اینجوری بود که خوشمزه نشد یا واسه شما هم همین جوری شد؟ یک سوال داشتم دربارش شیرین من انقدر مثل شیرین شما خوشگل نشد راهنمایی کنید بانو جان
بانو
پاسخ
سلام عزیزم مدت زمان پختت کم بود چون این شیرینی اصلا بافت نرمی نداره که بخواد خمیر بشه موادتون رو با دقت اندازه گیری کنید چون میگید هم از طعمش راضی نبودید هم از ظاهر احتمالا تو اندازه گیری مواد مشکل داشتین کم و زیاد ریختین
سپیده
12 خرداد 94 9:35
بانو جان یک سوال دیگه داشتم درباره پاپاتیا ببخشید من این شیرینی رو که درست کردم گل برگاش ازهم جدا شد؟چرا؟راهنمایی کنید چون اون جوری که دوستان تعریف میکنن باید خیلی خوشمزه باشه
بانو
پاسخ
سپیده جان اگه طبق دستور پیش برید شیرینی ها موقع پخت خودشون به هم میچسبن کلا شیرینی درست کردن یه خرده سخته نیاز به تمرین بیشتری داره و البته دمای فر و اندازه گیری دقیق مواد حرف اول رو میزنه ایشاله که این بار موفق میشید
بابای گل رخ
18 خرداد 94 0:58
من کمی زعفران اضافه کردم تا رنگش کمی بهتر بشه ؛ البته مقدار زعفران باید کم باشه تا طعم توت فرنگی رو نپوشونه ؛ یکی از دوستانم در زمستان لبو رو با شکر می جوشونه و عصاره ی قرمز و خوشرنگش رو برای اضافه کردن به مربای توت فرنگی و آلبالو نگه می داره ؛ رنگ مرباش خیلی خاص و جالب میشه و البته لبو طعم چندانی نداره که روی طعم اصلی مربا اثر گذار بشه .
بانو
پاسخ
ممنون از تجربیاتتون دوست عزیز زعفرون رنگش رو تغییر نمیده ؟؟؟؟؟؟در مورد لبو هم جالب بود مرسییی
فاطمه
19 اردیبهشت 98 13:19
اگر مربای توت فرنگی کم شیرین یا کمی ترش شدچیکار کنیم؟
بانو
پاسخ
میتونید مجدد شکر بریزید و بزارید یکی دو قل بزنه چون اگه کم شیرین باشه زود کپک میزنه 
پروانه
27 خرداد 99 17:21
سلام من درست کردم خیلی خوب شد ولی خیلی شیرین شد باید چکار کنم؟
بانو
پاسخ
سلام من میزان شکر رو خیلی کم گفتم
اگه کمتر از این بزنید مرباتون موندگاری نداره و خیلی زود باید مصرف شه و گرنه اگه شکر کم باشه کپک میزنه