کافه بـــانـــــــــــــو

کیک یزدی

1394/3/11 17:40
نویسنده : بانو
9,031 بازدید
اشتراک گذاری

من خیلی دستورهای مختلفی برای کیک یزدی امتحان کردم همه شون طعم خوبی داشت ولی هر کاری کردم

ظاهرشون مثل کیک یزدی های بیرون نمیشد من دوست دارم کیک هام روش کله قندی باشه و ترک بخوره

ولی بعد از این همه دستورهای مختلفی که امتحان کردم هیچ کدوم نشد که نشد تا اینکه یه عزیزی بهم گفت

برای اینکه کیک یزدی ها مثل بیرون بشه حرارت فر خیلی مهمه باید دمای فرت استاندارد باشه و من تازه اشکال کارم رو فهمیدم

مال بیرونی ها چون فرهاشون صنعتی هست کیک هاشون هم دقیقا کله قندی میشن و ترک میخورن

متاسفانه فر من اصلا استاندارد که نیس هیچ بماند که چند ساله دارم باهاش کنار میام

ولی گذشته از شکل ظاهرشون طعم این کیک یزدی ها عالییین حتی خیلی خوشمزه تر از بیرونی ها میشه

نسبت به بقیه دستورهای کیک یزدی که حجم زیادی روغنی دارن مقدار روغن این دستور اندازه هست

کیک یزدی

 

کیک یزدی

اگه قالب کیک یزدی ندارید اصلا ناراحت نباشید این کیک رو میتونید توی هر قالبی درست کنید حتی ظرف پیرکس

این دستور 17 تا کیک به من داد


مواد لازم:


آرد: 1 و نیم لیوان

 شکر:2 /3 لیوان (من نصف لیوان ریختم که خیلی شیرین نشه )

ماست: نصف لیوان (یا شیر یک سوم لیوان)

 روغن مایع:  یک سوم لیوان

 تخم مرغ:2 عدد
 
بیکینگ پودر:1 ق چ(خیلی سرخالی نباشه)
 
پودر هل: 1/2 ق چ
 
گلاب: 2 ق غ

وانیل : نصف قاشق چایخوری

طرز تهیه کیک یزدی :


فر رو روی حرارت 180 درجه روشن میکنیم.
 
همه مواد رو دقیق اندازه گیری میکنیم

 ارد و بیکینگ پودر را سه بار الک کنید

تخم مرغ شکر وانیل رو با همزن برقی بزنید تا حجم آن دو برابر شود (حدود پنج شش دقیقه )
 
سپس روغن رو اضافه میکنیم و در حدی که مخلوط بشن میزنیم

حالا هل و گلاب رو هم اضافه میکنیم و یه چند ثانیه دیگه با همزن میزنیم.

 ماست یا شیر رو اضافه میکنیم و با همزن بزنید

 آرد و بیکینگ پودر رو که الک کردیم رو  درسه مرحله به موادمون اضافه میکنیم، و خیلی آروم با قاشق یا لیسک به حالت دورانی مخلوط میکنیم تا آرد کاملا با مواد
 
مخلوط بشه.

کیک یزدی

برای کیک یزدی میتونیم از قالبهای کیک یزدی یا مافین استفاده کنیم

داخل قالب ها کپسول بزارید

2/3 ظرفیت هر قالب و کپسول رو با قاشق مواد ریخته

اگه دوست دارید روی کیکتون ترک بخوره ، یه چاقو رو در روغن مایع بزنید و روی مایه کیک توی قالب ها مثل علامت بعلاوه +  عمیق فرو کنید.

توجه کنید که هر بار قاشق رو روغنی کنید.

 روشون کنجد یا خلال پسته میریزیم

کیک یزدی

میذاریم تو فر (که از قبل روشن کردیم) دما را روی 200 درجه سانتیگراد آورده به مدت 10دقیقه

سپس دما را مجدد پایین آورده روی 180

تا موقعی که روشون طلایی بشه و تستر از کیک تمیز بیرون بیاد
 
برای من 25 دقیقه طول کشید

برای پخت در مایکروفر هم پیش گرمایش 200 درجه و بعد از گرم شدن فر با دمای 200 درجه کانوکشن روی سه پایه کوتاه به مدت 20 دقیقه ولی بازم خودتون چک کنید اگه لازم بود بازم زمان بدین
 
بعد از پخت اگه خواستین روی کیک ها طلایی بشه گریل رو روشن کنید که روی کیک هم خوشرنگ بشه

اینم کیک های خوشمزه مون

کیک یزدی

بافتش هم عالیییه

کیک یزدی

اینا رو هم به سفارش مامان عزیزم درست کردم که برای مراسم روضه میخواست

کیک یزدی
 

پسندها (3)
مطالبی دیگر از این نی نی وبلاگی

نظرات (3)

♥ایدا♥
18 خرداد 94 19:43
حتما باید خیلی خوشمزه باشه ببخشید یک سوال شما نرم افزار سراشپز پاپیون رو دارید؟ اگه دارید عکساتونو اونجاهم میفرستید؟
بانو
پاسخ
ممنون از لطفت جای شما سبز من این نرم افزار رو ندارم عزیزم چطور مگه؟؟؟
مامان ریحانه
18 خرداد 94 19:53
چه کیک یزدی خوشمزه ای عطر گلاب کیک یزدیو خیلی دوست دارم خصوصا کیک یزدیای شهرمون کاشانو بیشتر دوست دارم چون عطر گلاب توش محسوستره و همین هم خوشمزه ترش میکنه بانو جان میشه همه رو تو یه قالب بزرگ ریخت چون من قالب کیک یزدی ندارم البته بخوام میتونم تهیه کنم ولی انگار تو یه قالب بزرگتر راحترم و اینکه میشه این کیکو تو کیک پز پخت من با وجود داشتن فر با کار کردن با کیک پز راحترم حالا میگی این ریحانه رو ببین چه تنبله نه خداییش خیلی عاشق آشپزیم اما چون وقتی مجرد بودم مامانم اینا فر نداشتن و در عوض کیک پز داشتن خیلی تو کیک پز کیک پختم به خاطر همین بد عادت شدم فدای تو بانوی عزیزم
بانو
پاسخ
عزیزمی ریحانه جون اتفاقا گلاب منم این سری گلاب کاشان بود برام سوغات اورده بودن ریحانه جان اول پست گفتم که اگه قالب ندارین همه رو بریزید توی یه قالب اتفاقا من خودمم گاهی از بیحوصلگی میریزم توی یه قالب پیرکس میزارم فر چون اقای همسر عاشق کیک یزدی هست خیلی درست میکنم در مورد کیک پز راستش من چون ندارم باهاش کار نکردم تجربه ای ندارم ولی اگه خودت کار کردی و کیک های معمولی داخلش خوب میشه این کیک هم میتونی با خیال راحت بپزی موفق باشییی عزیزم گل دخترتو رو ببوسش حسابییی
فاطمه
30 خرداد 94 18:02
عزیزم ماله من خشک بود دوست دارم مثل بیرون تر و تازه باشه یک کم خیس و پف دار تر باشه
بانو
پاسخ
دوست عزیز شاید زیاد تو فر گذاشتی موندی که خشک شده چون بافت این کیک اصلا خشک نیست در مورد خیس بودن هم من متوجه نشدم مگه کیک یزدی ها بیرون خیس هستن؟؟؟