کافه بـــانـــــــــــــو

فلافل

1394/4/30 10:59
نویسنده : بانو
8,888 بازدید
اشتراک گذاری

راستش مدتی هست که درگیر درست کردن فلافل هستم دنبال یه رسپی عالیی میگشتم

خیلی دستورها رو تست کردم تا بالاخره به این راضی شدم

با تخم مرغ
با سیب زمین ابپز
با سیب زمینی خام
با نخود تنها

همه رو تست کردم
این رسپی که میزارم از نظر خودم و همه خورندگانش بهترین بوده تا حالا
تفاوت همه رسپی ها رو در انتهای پست براتون توضیح دادم

فلافل

 مواد لازم: (با این مقدار حدود 35 تا فلافل در سایز متوسط دارید)

نخود خام :دو و نیم لیوان

سیر :یک حبه

پیاز : یک عدد بزرگ

نمک و ادویه: به مقدار لازم

پودر فلفل قرمز :بر حسب ذائقه

جعفری خرد شده ۲ قاشق غذاخوری

پودر زیره : یک قاشق چایخوری

پودر تخم گشنیز ۱ قاشق چایخوری

بیکینگ پودر دو قاشق چایخوری

آب : حدودا نصف لیوان

سیب زمینی خام : یک عدد متوسط

 
طرز تهیه:


نخود رو از ۲۴ ساعت قبل خیس کنید اگه بیشتر هم بشه بهتره من ۴۸ساعت خیس کردم

و توی این مدت آبش رو چند بار عوض کنید تا نخود بو نگیره

بعد از ۲۴ ساعت نخود رو آبکش کنید و بذارید آبش بره

 نخود رو یک بار چرخ کنید اگه چرخ گوشت ندارید میتونید از غذاساز یا خرد کن استفاده کنید

یک بار دیگه نخود رو به همرا دو قاشق جعفری و پیاز و سیر و سیب زمینی چرخ کنید دوبار چرخ شدن جزو نکات مهمشه پس حتما رعایت کنید

(من خودم فقط جعفری رو ریختم همراه نخود بقیه رو با دست رنده کردم چون پیاز تیغ چرخ گوشت رو کند میکنه )

نخود و پیاز  و سیر و جعفری رو که چرخ کردین  کلیه ادویه ها و پودرها رو بهش اضافه کنید

به دلخواه به اون کنجد اضافه کنید البته میتونید حذف کنید ولی اگه کوچولو دارید حتما بزنید چون کنجد خیلی برای بچه ها خوبه

فلافل

نکته مهم برای ترد شدن فلافل اضافه کردن آب هست

برای این میزان مواد حدود نصف لیوان آب میخواد .کم کم آب رو اضافه کنید

من حدودا سه چهارم لیوان آب ریختم

حواستون باشه یه دفعه آب رو خال نکنید مایه فلافل تون شل بشه باید در حدی باشه که مواد فلافل از اون سفت بودن دربیاد و کاملا قابل فرم دهی باشه.

روغن رو بذارید داغ داغ بشه اینم جز نکات مهمه

بهتره یه ظرف کوچیک انتخاب کنید مثل شیر داغ کن چون فلافل بهتره موقع سرخ کردن توی روغن شناور باشه

اگه قالب فلافل دارید که کارتون راحته اگه قالب هم ندارید مهم نیس ولی کار کردن با قالب کارتون رو راحتتر میکنه

 با قاشق از مایه فلافل در قالب میریزیم و روشو صاف میکنیم قبلش یه کم قالب فلافل رو چرب کنید که مواد بهش نچسبه.

فلافل

فلافل های قالب زده رو توی روغن داغ میندازیم تا سرخ بشن. حرارت باید ملایم باشه تا فلافل ها مغز پخت بشن.

فلافل

فلافل

بعد از اینکه فلافل ها سرخ شدند در صافی میذاریم تا روغن اضافیش خارج بشه

فلافل

فلافل خیلی خیلی خوشمزه رو با سس تند یا ترشی تند و خیارشور و گوجه و نون باگت میل کنید.


نوش جان

فلافل

نکته ها :

فلافل غذاییه که باید تند باشه، ولی شمامیزان فلفل غذا رو خودتون بر حسب ذائقه تون تنظیم کنید.

من به خاطر دختر کوچولوم مقدار فلفل رو خیلی کم زدم و به جاش با سس فلفلی خوردیم

زیره رو حذف نکنید سبز یا سیاه فرق نداره ولی حذف نکنید چون اون سردی و نفخ نخود رو میگیره

اگه پودر انبه داشتین میتونید داخل مواد فلافل بزنید مقدارش هم نصف ق چ کافیه

تو دستور فلافل جنوبی از تخم مرغ استفاده نمیشه ، با این روش هیچ مشکلی پیدا نمیکنید و فلافلتون اصلا خورد نمیشه. به شرطی که همه نکات رو رعایت کنید

توی دستور اصلی فلافل جنوبی سیب زمینی نداره فقط نخود هست من خودم اضافه کردم

پس اگه جز کسایی هستین که معتقدید سیب زمینی داخل فلافل

مگه کتلته تعجب

یا اونوقت فلافل نیس که میشه کتلت

و از این دست اعتقادات

میتونید سیب زمینی رو حذف کنید و بقیه مراحل رو طبق دستور پیش برید هیچ مشکلی پیش نمیاد

من خودم هر دو روش رو تست کردم یعنی اومدم موادم رو حاضر کردم طبق دستور بالا بدون سیب زمینی

موادم رو دو قسمت کردم به یکیش یه دونه سیب زمینی رنده شده (خام )اضافه کردم و هر دو رو جدا جدا سرخ کردم

موقع سرو هم توی دو تا ظرف جدا گونه سر سفره گذاشتم جالبه که همه از اون سیب زمینی داره خوششون اومده چون همه بافتش نرم تر شده بود همه طعمش خوشمزه تر

حالا شما خود دانید ولی اگه بار اول میخواید تست کنید پیشنهادم اینه طبق دستور پیش برید

و اما تجربه خودم در مورد پخت انواع فلافل با روشهای مختلف

من سالها طبق رسپی مامان جونم درست میکردم

مامانم همیشه یه دونه سیب زمینی آبپز قاطی مواد میکرد این روش عالییی بود ولی مشکلش این بود که موقع سرخ کردن کلیی روغن جذب میکرد

در مورد تخم مرغ داخل فلافل هم نظرم اینه وقتی بدون تخم مرغ چسبندگی کافی داره چه نیازی هست به تخم مرغ ؟؟؟؟

فلافل

پسندها (2)

نظرات (11)

خانومی
30 تیر 94 17:36
سلام دوست خوبم .منم توی وبم فلافل درست کردم ولی دستورش یکم با فلافل شمافرق داره ولی ظاهرش معلومه که خوشمزه شده... نوش جونتون.
بانو
پاسخ
سلام عزیزم روش شما هم عالییه نوش جانتون ممنون از لطفتون
مامان ریحانه
31 تیر 94 11:00
آره بانو جان منم خیلی دستور از فلافل خوندم و دیدم ولی شاید خیلی کم از فلافلای خونگی خوشم اومده احساس میکنم این فلافل متفاوت تره بانو جان من زیاد از طعم و مزه ی زیره خوشم نمیاد اشکالی نداره حذف بشه ممنون از اینکه وقت و اطلاعات ارزشمندتو در اختیار ما قرار میذاری
بانو
پاسخ
ریحانه جان منم خیلی طعم زیره رو دوست ندارم ولی با این مقدار و با وجود ادویه های دیگه طعم زیره اصلا حس نمیشه ولی بازم اجباری نیس میتونی حذف کنی
مامان آنیسا
31 تیر 94 14:57
از ظاهرش معلومه که خیلی خوشمزست اتفاقن چند وقت پیش دوستم دستور همین فلافل رو به من داد و خیلی تعریفش میکرد
بانو
پاسخ
من که بعد تست رسپی ها مختلف بالاخره این شد باب میلم امیدوارم شما هم درست کنید و خوشتون بیاد ممنون از لطفتون
اشپزخانه خانواده سبز
31 تیر 94 17:06
چقدر دنبال یه رسیپی خوب بودم خدا کنه باب میل همسری بشه اخه خیلی سختگیره ممنون از اموزش خوبتون منم اپم
بانو
پاسخ
امیدوارم درست کنید و لذت ببرین عزیزم ممنون از لطف شما چشم حتما سر میزنم بهتون
لیلا
4 مرداد 94 8:19
خیلی ممنون دوست عزیز از توضیح کاملی که دادین
بانو
پاسخ
خواهش عزیزم
محب مهدی(عج)
7 مرداد 94 22:54
به.عجب فلافلهایی.جای من خالی
بانو
پاسخ
ممنون از لطفتون کاش نزدیک بودید تقدیم میکردم
solmaz
14 مرداد 94 15:24
ممنون از اموزش خوبتون
بانو
پاسخ
خواهش عزیزم
بیتا
21 مرداد 94 13:14
ممنونممنونممنون
بانو
پاسخ
مامان فرح
13 شهریور 94 15:13
سلام دوست عزیز،من خودم جنوبی هستم،چندبن بار فلافل درست کردم اما خیلی بد شده، موقع چرخ زدن نخود ها آبسون از قسمت بالای چرخ گوشت میزد بالا،با ابنکه چندساعت اونارو آبکش کرده بودم،و چندین بار هم موقع سرخ کردن با وجود داغ بودن روغن از هم وا رفته، در ضمن موادم خیلی شل میشه، چون من پیاز زیاد میریزم ،خدا کنه با این دیتور از هم وا نره
بانو
پاسخ
سلام عزیزم ایشاله این بار با این دستور درست کنید و راضی باشید علت اینکه نخودها آبشون میزنه بالا ممکنه از تیغه چرخ گوشت باشه چون قانونا نباید بزنه بالا مگر تیغه چرخ گوشتتون اونقدر تیز نباشه که نخودها رو‌چرخ کنه و به جای چرخ کردن اونا رو له میکنه که باعث میشه اب نخودها دربیاد
میترا
13 آبان 95 10:16
به به چه فلافلی من تو اینترنت دستور فلافل رو سرچ کردم با وبلاگ شماروبه رو شدم من همیشه فلافل درست میکنم طعم کتلت میده چون من هم سیب زمینی ابپز میریزیم هم تخم مرغ امروز میخوام با دستور شما درست کنم امیدوارم خوب بشه فقط من پودر زیره ندارم خود زیره رو دارم زیره رو چه جوری پودر کنم؟
بانو
پاسخ
سلام عزیزم امیدوارم درسیت کنید و لذت ببرید زیره رو‌باید آسیاب کنید تا پودر بشه
بهار
20 آذر 95 19:34
سلام عزيزم! واقعا سايت پر محتوايي داريد، خواستم بگم اگه از نخود پخته شده استفاده كنيم فلافلا وااا ميره!؟! اخه يكم تو يخچال نخود دارم كه رو دستم مونده😅😅😅
بانو
پاسخ
سلام عزیزم ممنون از لطفتون با نخود پخته طعم فلافل نمیده و البته جالب هم نمیشه طعمش یادمه چند سال پیش که در پی کشف رسپی فلافل بودم با نخود پخته درست کردم اصلا خوب نشد و البته کامل شفته شد ته تابهالبته یه رسپی هست که با گوشت کوبیده آبگوشت کوکو درست میکنن و بهش تخم مرغ میزنن اونو من تست نکردم ولی میگن خوشمزه هست البته مال شما فقط نخود هست نمیدونم چطور بشه