کافه بـــانـــــــــــــو

ادویه

1393/4/23 16:36
نویسنده : بانو
4,775 بازدید
اشتراک گذاری

ادویه ها جز جدایی ناپذیر غذاها هستن و خوردن غذا بدون ادویه مثل خوردن غذا بصورت خام هست .

ترکیب درست ادویه ها اگه رعایت بشه , غذا خیلی خوشمزه میشه

من سالهاس این ادویه مخلوط رو خودم یا مامانم تو خونه درست میکنیم و استفاده میکنیم

ادویه خورشت

فلفل سياه..................يك قاشق مربا خوري

فلفل قرمز...................يك قاشق مربا خوري

زردچوبه.....................سه قاشق غذا خوري

زيره.........................يك قاشق غذا خوري

دارچين.....................نصف قاشق غذا خوري

تخم گشنيز...............يك قاشق مربا خوری

پودر هل.....................يك قاشق مربا خوری

زنجبیل....................نصف قاشق مرباخوری

از اين ادويه ميتوان در تمام خورش ها و مايه تمام پلو هاي مخلوط و انواع خوراک ها و همینطور برای سرخ کردن ماهی و مرغ و بلدرچین و گوشت و دلمه ها و كوكو ها استفاده كرد.

ولي اسمش ادويه خورش هست.

 

من به تركيب بالا اينا رو هم اضافه میکنم

( حدود  یک قاشق غذاخوری ) پودر مزره خشك - ترخون - آويشن  - شنبليله  - نعنا و پونه - پودر سير _پودر برگ پیازچه

همه پودرها رو با هم مخلوط کنید و استفاده کنید

 

این ادویه خیلی طعم خاصی به خورش ها میده

پسندها (2)

نظرات (5)

نرگس
29 مرداد 93 22:23
سلام ببخشید ده الی 20 گرم را میشه مثل بقیه بگید چند قاشق وچه قاشقی؟ ممنون
بانو
پاسخ
عزیزم هر قاشق غذاخوری حدود 15 گرم میشه البته خیلی سرپر نباشه
سمیه
24 شهریور 93 16:52
سلام ببخشیدا من ادویه مخصوص همبرگر رو میخوام چیا هستن وقتی تو خونه خودم همبرگر درست میکنم مثل بیرون بوی ادویه خوشمزه نمیده بچه هام مال بیرون رو بیشتر دوست دارنمیشه بهم یاد بدین چیا میشه تو همبرگر ریخت تا خیلللللللللی خوشمزه بشه. یه سوال دیگه :اینکه تخم گشنیز رو برای چیا استفاده میکنن و طعمش چه جوریه وهمین طور جوز هندی چه طعمیه برای چی میزنن[لبخالبته ببخشیاند]
بانو
پاسخ
عزیزم من خودم توی همبرگر نمک و فلفل و پودر کاری و پودرو سیروآویشن میریزم ولی ادویه همبرگیر شامل موارد زیر هست فلفل سیاه یک چهارم ق م جوز هندی یک هشتم ق م پودر سیر یک هشتم ق م تخم گشنیز تفت داده شده و آسیاب شده یک چهارم ق م میخک 1 پر خردل تفت داده شده و آسیاب شده یک چهارم ق م زنجبیل یک چهارم ق م ادویه کاری یک چهارم ق م آویشن نصف ق م اینجا رو ببین http://www.baharsite.com/index.php?option=com_content&view=article&id=979:1392-08-06-16-47-01&catid=117:inform&Itemid=182 جوز هندي يا جوز بويا در بسياري از شيرينيها و بعضي غذاها استفاده ميشه.من كه خودم با بوييدن اين ادويه اول از همه ياد كلوچه هاي شمال مي افتم.از پوست آن هم ادويه گران قيمتي به نام ماسيس درست مي كنند. بوي اين ادويه با دارچين هماهنگ است و در كنار خرما هم طعم دلپذيري ايجاد مي كند. معمولا آن را به شكل رنده شده در شيرينيها استفاده مي كنند و بهتر است هنگام مصرف رنده شود تا عطر خود را حفظ كند.استفاده زياد از آن ، شبيه داروهاي روان گردان گيج عمل مي كند.ولي استفاده كم آن (مثلا حدود 2/1 از يك دانه براي مقادير متداول دستورات) مشكلي ايجاد نمي كند و طعم و رايحه خوشايندي به شيرينيجات مي دهد. تخم گشنيز رو به خاطر عطر نافذش توي خيلي از غذاهاي گوشتي و غیر گوشتی و ترشیجات میتونید استفاده کنید
سمیه
25 شهریور 93 15:47
وایییییییی چه کامل توضیح دادی ممنون خانمی .وبلاگ خیلی خوبی داری امیدوارم همیشه پابرجا باشه .دخترتو ببوس .بای[
بانو
پاسخ
خواهش میکنم عزیزم ایشاله با حضور گرم شما دوستان پابرجا میمونه ممنون شما هم گلاتو ببوس
mahtab
14 مهر 93 17:19
غير اين ادويه ديگه.هيچي نميريزين؟فقط نمک؟يازردچوبه.ميريزين باز هم؟ممنون
بانو
پاسخ
عزیزم بستگی داره برای چه غذای باشه یه سری غذاها ادویه خاص خودشونو دارن ولی تو بیشتر غذاهام این ادویه رو استفاده میکنم معمولا زردچوبه خالی استفاده نمیکنم مگر برای دستور خاصی باشه
عاتی
12 آبان 97 16:07
سلام‌دوست عزیز خیلی خرسندم که با وبلاگ شما به تازگی آشنا شدم در دستور بالا فرموین یه قاشق غذاخوری باید ترکیبی از همه ی مواد (پودر مرزه و ترخون و آویشن و ..) باشه یا از هر کدام‌به اندازه ی یک قاشق غذاخوری استفاده شود.🤗😙 
بانو
پاسخ
سلام عزیزم ممنون از لطفتون 
من یک قاشق غذاخوری سر پر از ترکیب همه سبزی ها میریزم ولی در صورت تمایل میتونید بیشتر یا کمتر بریزین
به نظرم بار اول با همین مقادیر پیش برین
و بعدها در صورت صلاح دید خودتون مواد رو کم و زیاد کنید طبق سلیقه خودتون