کافه بـــانـــــــــــــو

آش جو

1393/4/25 3:43
نویسنده : بانو
8,802 بازدید
اشتراک گذاری

یکی از انواع آش ها آش جو هست که اگه خوب و اصولی پخته بشه جز خوشمزه هاس

که هم گزینه مناسب واسه افطاره و هم واسه روزای سرد سال خیلییی میچسبه

آش جو

مواد لازم

نخود: نصف لیوان

لوبیا قرمز:نصف لیوان

عدس:نصف لیوان

جو پوست کنده:یک لیوان

سبزی آش:250 گرم

نعنا و پیاز و کشک برای تزیین

قلم گوسفند یا گاو

 طرز تهیه

متاسفانه از مراحل کار عکس ندارم امیدوارم توضیحات واضح باشه

ابتدا قلم رو با پیاز و یه حبه سیر میزاریم تا خوب بپزه

من از دو تا قلم گوسفند استفاده کردم که قلمم کلی گوشت هم داشت

نخود و لوبیا رو از شب قبل خیس کنید و چند بار آبش رو عوض کنیدتا نفخش گرفته بشه

من روش تنبلونانه رو پیش گرفتم

همه رو با هم گذاشتم پخت یعنی جو و نخود و لوبیا  رو ریختم توی قابلمه و گذاشتم روی حرارت

 

وقتی جوش اومد حرارت رو کم کردم درب قابلمه رو هم نیمه باز گذاشتم بعد رفتم یه دوساعتی خوابیدم

بعد دوساعت رفتم سراغش دیدم به به آشم کم کم داره لعاب میده

بهتره از قابلمه بزرگ استفاده کنید 

رفتم سراغ قلم ها

آب قلم رو از صافی رد کردم تا چیزی قاطیش نمونه

گوشت قلم ها رو جدا کردم ریش ریش کردم

شما میتونید فقط از اب قلم استفاده کنید

من چون قلمم یخ زده بود نمیشد گوشتها رو ازش جدا کرد همین جوری پختمش

هر موقع دیدید آب آش کم هست یه خرده از آب قلم رو بهش اضافه کنید

یا از همون اول با آب قلم بزارید آشتون بپزه

بعد از اینکه نخود لوبیاو جو خوب پخت

گوشت ها رو اضافه کردم

سبزی  رو اضافه کردم و همچنین عدس رو

اجازه میدیم تا سبزی و عدس بپزن

تو این فصله میریم سراغ پیاز داغ آش

من سه تا پیاز متوسط رو خرد کردم

توی تابه سرخش کردم بعد سرخ شدن یه مقداریشو برداشتم واسه تزیین روی آش به مابقیش هم دو قاشق نعناع خشک اضافه کردم و دو قاشق مرباخوری هم زردچوبه زدم بعد هم ریختم توی اش

شما میتونید نعناع قاطی پیاز داغتون نریزید

من هر سری یه مقدار از اب قلم رو به اش اضافه کردم تا اب قلم تموم شد

خب حالا آشمون کم کم دیگه اخرای مراحله پختش هست

وقتی پیاز داغ رو میریزیم توی اش تازه رنگ اش به خودش میگیره

وقتی عدس و سبزی مون هم پخت نمک آش رو اضافه کنید

زیر حرارت رو خاموش کنید

بعد هم با کشک و پیاز داغ و نعناع داغ روشو تزیین کنید

آش بی نهایت خوشمزه ای شد البته طبق تعریف دیگران

میتونید کلا بدون قلم درستش کنید هر دو ورژنش خوشمزه هست ولی این دیگه آخرشه

میتونید از بلغور جو هم استفاده کنید

اگه آب آش کم بود خواستید آب اضافه کنید از آب جوش استفاده کنید

امیدوارم از این مطلب نهایت استفاده رو بکنید

نوش جان

این بدون کشک واسه اینکه ببنید رنگ آشمون چه رنگیه و البته این مال خودم بود چون بدون کشک میخورم

پسندها (3)
مطالبی دیگر از این نی نی وبلاگی

نظرات (5)

زندگی از آ...تا...ی
25 تیر 93 9:20
به به عجب آشی برای شما آ...تا...ی زندگی را خواهیم گذاشت زندگی از آ...تا...ی را لینک بفرمایید. لطفا
الي
19 تیر 95 19:02
سلام خيلي ممنون يك سوال: ماها كه كشك دوست داريم لازم نيست كشك رو زودتر بريزيم تو اش چند تا قل بخوره؟ و اگر ممكنه آش رشته رو هم آموزش بديد بازم ممنون
بانو
پاسخ
سلام عزیزم شمایی که کشک دوست دارین میتونید بریزید عزیزم منم کشک دوست دارم ولی چون کشک رنگ آش رو روشن میکنه خوشم نمیاد از اول داخلش باشه رنگ آش رو بدون کشک دوست دارم آش رشته هم پیشنهاد خوبی بود ایشاله فرصت بشه حتما آموزشش رو میزارم
الي
20 تیر 95 9:11
واي ممنونم خانوم كدبانوي مهربون كه اينقدر سريع جواب داديد پس يك خواهش عجله اي ديگه هم دارم و اون التماس دعاي آموزش تزئين آش هست از همون ترفندهاي آسوني كه كه خيلي زيبا ميشه و خودت بلدي و هركس نتيجه رو ميبينه فكر مي كنه واي چه پيچيده من امروز قراره آش رشته درست كنم براي اولين بار راستي كاش تو تلگرام هم بوديد
بانو
پاسخ
خواهش عزیزم فقط دقیق متوجه نشدم منظورتون اینه همین امروز آش رو آموزشش رو بزارم یا براتون توضیح بدم ؟؟؟ تلگرام رو فعلا فرصت نمیکنم در آینده شاید
الي
20 تیر 95 9:59
واااااااااااااااااااي سرعتتون تحسين برانگيزه خيلي ممنون نه مي دونم آش كلي مقدمه و موخره داره و براي عكس گرفتن و گذاشتن آموزشش بايد فرصت داشته باشيد الانم كه فصلش نيست امروز از دستور مامان فعلا استفاده مي كنم اما اگر امكان توضيح متني هست ترفندهاي تزئين آش رو مي خواستم كه البته كمي هم درين باره سرچ كردم مثلا تزئين همين عكسي كه اينجا گذاشتيد رو پيدا كردم البته فقط عكس بود بدون توضيح و حالا سوالم اينه كه نكته ي خاصي فوت و فن خاصي نداره؟براي تزئين كشك سفت باشه شل باشه؟ با چي رنگش كنيم چاقو رو محكم بكشيم از بيرون به مركز ظرف بكشيم يا برعكس و ... در هر حال خيلي از وبلاگ خوبتون استفاده مي كنم بابت تمام اموزش هاي قبلي هم همين جا تشكر مي كنم
بانو
پاسخ
اخه در حال تایپ و آماده کردن مطلب جدیدم اینه که آنلاینم وگرنه همیشه اینقدر سرعت عمل ندارم از خوش شانسی شماست برای تزیین این آش از مرکز ظرف شروع کنید با نعنا داغ یا کشک فرقی نداره شروعش با کدوم باشه یه دایره کوچیک بکشید من اول با نعنا داغ کشیدم از کنار دایره اول شروع کردم کشک رو ریختن همین طور ادامه دادم تا آخر مهم نیس زیاد مرتب و منظم هم باشه بعد از اتمام کار با چاقو از کنارها ظرف شروع میکنیم از کنار ظرف میکشیم تا مرکز اولین دایره خیلی نیاز نیس عمیق بکشید نوک چاقو بره داخل آش کافیه میتونید برعکس هم کار کنید به حای اینکه از کناره ها بکشید به داخل از مرکز بکشید به داخل یا یکی در میون کار کنید یعنی یه بار از مرکز آش بکشید تا لبه ظرف خط بغلی رو از لبه بکشید تا مرکز اگه کشکتون سفت باشه کارتون راحت تره البته این کشک من خیلی شل و روون بود ولی باز شد فقط منظم نشد برای رنک زرد هم من کشک رو با زعفرون رنگ کردم میتونید لز رنگ خوراکی هم استفاده کنید یه تزیین دیگه هم این که با کشک و نعنا داغ روی آش رو خال خال بزارید یعنی دایره دایره روی آش بریزید بعد با نوک چاقو از وسط دایره خط بکشید اینم جالب میشه یه طرح دیگه که البته باید حتما کشک تون سفت باشه کشک رو داخل قیف یه بار مصرف بریزید روی آش رو طراحی کنید مثلا گل بکشید بعد با نعنا داغ داخلش رو‌پر کنید
الي
20 تیر 95 11:48
واي مشتاق مطلب جديدتون هستيم خدا رو شكر من كلا از كارهاي شما خيلي استفاده كردم قشنگ معلومه كپي پيست نيست خودتون درست مي كنيد و براي ميزان و دستورالعملش هم خيلي دقت داريد خصوصا فعلا امكان استفاده از فر رو ندارم خيلي دستور كيك قابلمه اي تون به دردم خورد خيلي خيلي خيلي بابت راهنمايي هاتون ممنونم
بانو
پاسخ
خوشحالم که مطالب وبلاگ براتون مفید بوده و باعث افتخاره که به دستورات بنده اعتماد میکنید موفق و پیروز باشین