کافه بـــانـــــــــــــو

زبرا کیک

1394/9/6 14:37
نویسنده : بانو
6,746 بازدید
اشتراک گذاری

اینم زبرا کیک یا کیک راه راه یا گورخری

به درخواست شما همراهان عزیز

امیدوارم از درست کردنش لذت ببرید

زبرا کیک

مواد لازم :

آرد : دو و نیم لیوان + ۲ قاشق غذاخوری

شیر: 1 لیوان

شکر  : 1 لیوان

روغن مایع : نصف لیوان

تخم مرغ  : 4 عدد

بکینگ پودر : 2 قاشق چایخوری

پودر کاکائو: 2 قاشق غذا خوری

وانیل : یک چهارم قاشق چایخوری

طرز تهیه :

 مواد رو از قبل حاضر و اماده کنید و بزارید هم دمای محیط بشه

پیمانه اندازه گیری من تو همه دستورهام همین لیوان های دسته داره که توی عکس مشاهده میفرمایید

زبرا کیک
 
فر رو روی 180  درجه روشن کنید

اون دو قاشق آرد اضافه ای که گفتم رو کنار بزارید

مابقی آرد و بیکینگ پودر رو مخلوط و 3 بار الک کنید

کف یک قالب گرد رو (قالب گرد 23 سانت برای این مواد مناسب هست) کاغذ روغنی بیندازید یا با روغن چرب کنید

( اگه قالب گرد هم ندارید از هر قالبی که دارید استفاده کنید)

حالا تخم مرغها و شکر و وانیل را با همزن خوب هم بزنید تا کرم رنگ شود و پف کند.حدودا 5 الی 7 دقیقه

زبرا کیک

 روغن رو اضافه کنید و باز هم بزنید،

زبرا کیک

بعد شیر رو اضافه کنید و باز هم بزنید...

زبرا کیک

آرد و بکینگ پودر رو که با هم مخلوط کردید و الک کردید رو کم کم به مخلوط بالا اضافه کنید و با دور کند همزن در حدی بزنید که آرد به خورد مواد بره

 ( بیش از اندازه هم نزنید در حدی که مواد یکدست بشه کافیه)

وقتی مواد یکدست شد ، مواد کیک رو به دو قسمت مساوی تقسیم کنید

توی این قسمت اگه ترازو دارید که چه عالییی

مایع رو وزن کنید و دقیقآ به دو قسمت مساوی تقسیم کنید( من از دو تا کاسه هم وزن استفاده کردم و کاسه رو توی ترازو‌گذاشتم و مواد رو به نسبت مساوی تقسیم کردم)

اگر هم ترازو ندارید بهتره با ملاقه یا هر چیزی دیگه ای مواد رو پیمانه کنید یا توی دو تا ظرف هم اندازه بریزید

که آخر کار یکی از موادتون زیاد نیاد و اینکه غلظت دو مایع یکسان باشه

به یکی از مواد ۲ قاشق آردی رو که کنار گذاشته بودید اضافه کنید و به یکی  دیگه ۲ قاشق پودر کاکائو..(حتما پودر کاکائو رو الک کنید که داخل مواد گلوله گلوله نشه)

زبرا کیک

مواد رو جداگانه هم بزنید تا با هم مخلوط بشن...سعی کنید خیلی آروم هم بزنید زیاد هم زدن توی این مرحله باعث میشه پف کیک بخوابه

زبرا کیک

برای ریختن مواد داخل قالب باید از دو تا قاشق یا ملاقه یا پیمانه یک اندازه استفاده کنید این مهمه

دو تا قاشق کوچیک هم کنار دستتون باشه برای تمیز کردن قاشقهای بزرگ که همه یک قاشق کاملا داخل قالب ریخته بشه

یک قاشق از مواد سفید رو دقیقآ در مرکز قالب بریزید

زبرا کیک

یک قاشق مایع کاکائویی رو دقیقآ بریزید در مرکز مایع سفید

زبرا کیک

مرحله بعد یک قاشق مایع سفید در مرکز مایع کاکائویی

 همین طور تا آخر این کار رو تکرار کنید تا موادتون تموم بشه

زبرا کیک

لازم نیست قالب را تکون بدید تا مواد در کل قالب پخش بشه همینطور که مواد را یه درمیون اضافه می کنید ، خود مواد در سطح قالب پخش میشه.

بعد که کار تمام شد.

بوسیله یک خلال دندان یا چاقو از مرکز دایره به حاشیه دایره یک خط بیندازید. مثل اينكه داريد شعاع دايره را رسم ميكنيد...

زبرا کیک

زبرا کیک

زبرا کیک

 البته این کار سلیقه ایی هست می توانید همینطور ساده هم توی فر بگذارید.

بعد که روی کیک را تزئین کردید کیک را توی فر بگذارید تا به مدت 45  دقیقه تا یک ساعت بپزد .

نکته:

 نیم ساعت اول پخت به هیچ عنوان در فر را باز نکنید چون پف کیک می خوابه

بعد از گذشت 40 دقیقه یک خلال دندان را توی کیک فرو کنید اگه تمیز بیرون آمد کیک پخته و می توانید آنرا از فر دربیارید

و بگذارید تا خنک شود . در غیر اینصورت بگذارید بیشتر در فر بماند.

بازم میگم این مدت زمان به نسبت فرها متفاوته

دو قاشق آرد اضافه و پودر کاکائو باید میزانش یکی باشه یکی رو سر پر نگیرید یکی رو کمتر

این مهمه

اگه حوصله ندارید یا خسته اید اصلا دور و بر این کیک نرید چون این کیک حوصله و زمان میخواد

پس با حوصله و ظرافت کار کنید

 زبرا کیک

زبرا کیک

من از برش خورده این کیک عکس ندارم اون عکس اول و مابقی هم مال دفعات قبله که درست کردم

از این نشد عکس بگیرم کار پیش اومد

 زبرا کیک

زبرا کیک

زبرا کیک

زبرا کیک

این کیک به دلیل بافت راه راه و زیبایی که داره خیلی طرفداره داره و البته خیلی هم خوشمزه هست

 امیدوارم درست کنید و لذت ببرید

پسندها (2)
مطالبی دیگر از این نی نی وبلاگی

نظرات (13)

صبا
6 آذر 94 23:52
سلام خانومي.كيكتون عالي شده.نوش جان.يك سوال داشتم اينكه مواقعي هست كه شيريامثلااب برتقال دردسترسمون نيست به نظرشماميشه ازاب خالي استفاده كرد?ممنون عزيزم.
بانو
پاسخ
سلام ممنون میشه از آب استفاده کرد
بیتا
8 آذر 94 19:59
وای محشره....
بانو
پاسخ
ممنون از لطفت عزیزم
مریم
9 آذر 94 18:29
ممنون خانومی
بانو
پاسخ
مامان ریحانه
16 آذر 94 14:07
سلام بانو جان بانو جان بازم مثل همیشه عالی چه خوش رنگ و لعابه یه سوال عزیزم در دستور کیکهای ساده و بدون کاکائو اگه بخواهی کاکائو اضافه کنی آیا امکان داره اگه میتونم این کارو بکنم دستورش چه جوریه آیا باید به خاطر تلخی کاکائو شکر اضافه تر ریخت ؟ شرمنده دوست عزیز
بانو
پاسخ
سلام ریحانه جان ممنون از لطفت در دستور کیکهای ساده برای اضافه کردن پودر کاکائو باید به هر میزانی که پودر کاکائو اضافه میکنید از مقدار آردی که در دستور کیک گکفته شده کم کنید مثلا اگه دو قاشق پودر کاکائو اضافه کردی دو قاشق از آرد کم کن میزان شکر هم بستگی داره به میزان کاکائویی که اضافه میکنید و البته ذائقه شما که کم شیرین بپسندی یا شیرین اگر قراره در حد دو قاشق کاکائو بزنی توی مقدار شکر دست نبر ولی اگه بیشتر میخوای اضافه کنی باید شکر رو طبق ذایقه تون بیشتر کنید
فريبا
18 آذر 94 15:31
خيلي زيبا شده دستتون درد نكنه
بانو
پاسخ
ممنون از نگاه زیباتون
بیتا
19 آذر 94 11:02
سلام،چرا نمیتونم مطالبتون رو کپی کنم؟؟برای چی قفل کردید؟؟ اخه میخوام تو کامپیوترم،مطالبتون رو داشته باشم....
بانو
پاسخ
سلام عزیزم ب خاطر برخی سواستفاده ها علی رغم میل باطنیم مجبور به قفل شدم برای داشتن دستورها از شات اسکرین گوشی استفاده کنید ولی اگه موفق نشدید بگید هر دستوری رو خواستید براتون ایمیل میکنم
بیتا
19 آذر 94 11:08
من اینو درست کردم،واقعا توضیحات خوبتون به دردم خورد...ممنون
بانو
پاسخ
خوشحالم مفید بوده براتون
شکوفه
19 آذر 94 20:23
عالیه. یه سوال؟ کیکهای من بیشتر مواقع توش مرطوب میشه. دلیلش چیه؟
بانو
پاسخ
عزیزم مایعات کیک رو اندازه میریزید ؟؟؟کم و زیاد کردن مایعات باعث مرطوب شدن داخل کیک میشه
شکوفه
27 آذر 94 18:26
میشه توی توستر کیک درست کرد؟ دماش چقد باشه؟ حوصله روشن کردن فر رو ندارم
بانو
پاسخ
عزیزم من توستر ندارم و طریقه کار کردن باهاش رو نمیدونم باید خودتون تست کنید تا دماش دستتون بیاد
شکوفه
27 آذر 94 18:42
ببخشید اینقد سوال می پرسم. آیا نوع و جنس قالب کیک توی کیفیت کیک تاثیر داره؟
بانو
پاسخ
خواهش عزیزم از نظر من نه تاثیر نداره فقط تو بعضی قالب ها کیک زودتر میپزه به خاطر ضخامتشون تو بعضی دیرتر به خاطر همین توی همه ی دستور کیک و شیرینی میگن خودتون تست کنید ولی به نظر من بهترین قالب برای کیک همین قالب های فلزی هست من خودم فقط با قالب فلزی کیک درست میکنم و البته تو پیرکس هم درست میکنم
شکوفه
18 بهمن 94 20:52
مرسی از دستور غذاها و کیکها. میخواستم بپرسم میشه با همین دستور کیک(میزان مواد) کیک پرتقالی درست کنم؟ یعنی به جای شیر اب پرتقال بریزم و کاکائو نزنم؟
بانو
پاسخ
دستور کیک پرتغالی رو گذاشتم قبلا ولی اگه اصرار دارین حتما با این دستور درست کنید میتونید درست کنید و از رنده پوست پرتغال هم داخلش استفاده کنید
لاله
3 اسفند 95 16:06
ببخشی امکانش هست بجای چهارتا تخم مرغ دوتا استفاده کرد؟ یا حتما باید طبق دستور درست کرد؟
بانو
پاسخ
حجم آرد دستور زیاده دو تا تخم مرغ خیلی بافت کیک سنگین و سفت میشه دیکه خود دانید اگه میشد که من دو تا میزدم
لاله
3 اسفند 95 21:13
خیلی ممنون لطف کردین
بانو
پاسخ