کافه بـــانـــــــــــــو

شیرینی گل محمدی (دانمارکی)

1395/6/5 9:52
نویسنده : بانو
7,952 بازدید
اشتراک گذاری

خیلی وقت بود تو فکر درست کردن این شیرینی بودم ولی همش فکر میکردم کار سختیه 

تا اینکه بالاخره یه روز تو فکر درست کردن یه چیزی برای کنار چای برای عصرونه بودم این شیرینی اومد تو ذهنم

و از اونجایی که مواد اولیه خاصی نداره و همه چیزش موجود بود بالاخره طلسم شکسته شد

ولی اعتراف میکنم درست کردنش خیلی راحت تر از اونی بود که فکر میکردم 

و البته طعم و مزه هم که عالییی

شیرینی گل محمدی (دانمارکی)

اگه توی نت یه سرچ کنید میبینید اکثر دستورها مثل همه و فرق چندانی ندارن فقط میزان شکر و گلاب یه خرده کم و زیادن

یه دستور هم هست که با خمیر هزار لاس که فعلا ما با اون کاری نداریم

من مقدار گلاب توی دستور رو کم کردم چون به نظرم خیلی زیاد بود 

کلا من با شیرینی های که طعم گلابشون خیلی زیاده میونه ای ندارم اگه شما دوست دارین مقدار گلابی که توی کرم بین شیرینی هست بیشتر کنید 

نکته : منظور از لیوان ، لیوانی هست که گنجایش 200 میلی لیتر آب رو داشته باشه 

مواد لازم :

آرد : 700-750 گرم (هر یه لیوان آرد 125 گرم میشه )

خمير مايه :سه قاشق غذاخوري سر صاف (برای آشنای با خمیر مایه این لینک رو ببینید )

شير : يك لیوان

تخم مرغ : سه عدد

شكر : 100 گرم که میشه حدودا نصف لیوان

روغن مايع : يك لیوان سر خالی

وانيل : نصف قاشق چايخوري

مواد لازم بین شیرینی

 آب : یک لیوان

شكر : یک لیوان 

آرد : 4 قاشق غذاخوری (خیلی سر پر نباشه )

وانيل : نصف قاشق چایخوری

گلاب : دو قاشق غذاخوری 

براي رويه شيريني

زرده تخم مرغ : یک عدد

شیر : 3 ق غ

 كنجد ، پودر نارگیل یا انواع مغزها کلا هر چیزی دوست داشتین

طرز تهیه :

شیر رو بزارید گرم بشه نه در حد جوش

در حدی که گرماش دست رو نسوزونه اگر احیانا خیلی داغ شد بزارید بمونه سرد بشه

يك قاشق چايخوري شكر  و مايه خمير رو داخل ظرف غیر فلزی بریزین

نصف لیوان شیر رو بهش اضافه کنید و بزارید کنار تا مایه خمیر عمل بیاد

توی فاصله ای که مایه خمیر عمل میاد میریم سراغ کرم بین شیرینی

آرد و شکر رو داخل یه ظرف بریزین و مخلوط کنید گلاب رو اضافه کنید

آب رو کم کم اضافه کنید و همین طور که آب رو اضافه میکنید هم بزنید تا موادتون یه دست بشه 

حالا روي گاز با شعله ملايم ميذاريم و مدام هم ميزنيم تا موادمون غليظ بشه

آخر سر هم وانيل و اضافه ميكنيم و میزاریم کنار تا سرد بشه

میریم سراغ خمیر شیرینی 

الان دیگه خمیر مایه عمل اومده 

داخل یه ظرف تخم مرغ و شکر و وانیل رو بریزن و با چنگال یه مقدار بزنید تا تخم مرغ از اون حالت لختگی دربیاد 

روغن و خمیر مایه عمل اومده و مابقی شیر رو اضافه کنید 

حالا شروع میکنیم به اضافه کردن آرد کم کم آرد رو اضافه میکنیم و با قاشق چوبی هم میزنیم تا جایی که دیگه با قاشق قابل هم زدن نباشه

اینجا دیگه باید دستامون وارد عمل بشن اول دستتون رو خوب با روغن مایع چرب کنید 

کم کم آرد بریزین و با دست ورز بدین

آرد رو تا جایی بریزید که خمیر به دست نچسبه 

وقتی خمیر چسبندگیشو از دست داد دیگه آرد نریزین

این میزان آرد کاملا تقریبیه شاید همش لازم شد شاید کمتر شاید هم بیشتر پس کم کم بریزید تا جایی که لازمه 

حالا باید خمیر رو ورز بدین حدود ده دقیقه تا یک ربع خمیر رو ورز بدین 

اگه ورز دادن براتون سخته میتونین خمیر رو داخل ظرف بکوبید

به این صورت که خمیر رو بلند کنید و داخل همون ظرف بکوبید

روی سطح آرد پاشی شده خمیر رو با وردنه پهن ميكنیم

قطر خمیر نیم سانت باشه کافیه

خمیر رو به شکل مستیطل باز کرده

یکی دو قاشق از کرمی که برای بین شیرینی حاضر کردیم رو یکطرف خمیر به درازای خمیر میریزیم

طرف دیگه خمیر که مواد نداره روش بیارین مثل لای کتاب

 با چاقو برش داده و تو سینی فر که کاغذ روغنی گذاشتیم ، میچینیم

میتونید این شیرینی رو به شکلهای مختلف بپیچید توی نت سرچ کنید روشخای مختلقی هست برای پیچیدن این شیرینی

روی شیرینی ها رو با نایلون میپوشونیم و یک ساعت میذاریم بمونه تا حجمش دو برابر بشه

این الان بعد استراحته

شیرینی گل محمدی (دانمارکی)

بعد استراحت خمیر ،زرده تخم مرغ رو با چنگال یه مقدار میزنیم سه قاشق شیر بهش اضافه کنید و مخلوط کنید

با برس روی شیرینی ها از مخلوط زره و شیرینی میمالیم

حالا کنجد یا پودر نارگیل یا هر چی دوست دارین رو روی شیرینی ها میپاشیم

شیرینی گل محمدی (دانمارکی)

میزاریم داخلی فری که از قبل گرم شده با حرارت 180 درجه به مدت 15 تا 20  دقیقه تا بپزه 

حتما فر رو از یه ربع قبل روشن کنید تا خوب گرم بشه

همین که زیرش یه خرده طلایی شد کافیه برای طلایی شدن روش یه چند ثانیه گریل رو روشن کنید 

شیرینی گل محمدی (دانمارکی)

شیرینی گل محمدی (دانمارکی)

شیرینی گل محمدی (دانمارکی)

نکات مهم

خمیرمایه رو عمل بیارید حتماً اگه عمل نیارید شیرینی تون بوی خمیر مایه میده

 کرم بین شیرینی رو بزارید خوب غلیظ شه 

 شیرینی ها بعد استراحت حجمشون دو برابر میشه پس اندازه شیرینی هاتونو کوچیک در بیارین  

شیرینی های من خیلی بزرگ شدن کلا شکلشون زیاد جالب نشد چون با وجود دخترک بهتر از این نمیشد کلا اجازه کار به من رو نداد 

اگه دقت کرده باشین بعضی از شیرینی های دانمارکی بیرون روشون یه حالت شهد داره اگه اون جوری دوست دارین باید بعد پخت روی شیرینی شربت بدین برای شربت هم 

یک چهارم لیوان آب 

 یک سوم لیوان شکر

اب و شکر رو روی حرارت بزارید تا غلیظ بشه

بعد شیرینی رو که از داخل فر در آوردین شربت رو روش بریزین

اگه میخواید خیلی خوب شربت به خورد شیرینی ها بره داخل یه ظرق دیواره دار شیرینی ها رو بچینید بعد شربت رو روش بریزن 

میتونید هم با قلم مو فقط رو و اطراف شیرینی رو شربت بزنید 

من شربت رو درست نکردم چون خیلی اون جوری شیرین میشه و دوست ندارم کلا شیرینی دانمارکی که از بیرون میخریم هم اون جوری پر شهد باشه نمیپسندم 

من با نصف مواد درست کردم و حدودا سی تا دونه شیرینی شد 

حتما امتحان کنین 

شیرینی گل محمدی (دانمارکی)

نوش جان

دوستان عزیز یه مدته به خاطر مشکلاتی که دارم زیاد وقت نمیکنم به اینجا سر بزنم اگه دیر به دیر آپ میکنم اگه جواب کامنت ها رو نمیدم دلگیر نشید 

انشاله حالم خوب شه برمیگردم مثل سابق 

ممنون از نظرات پر مهرتون محبت

پسندها (1)

نظرات (4)

Aida
8 شهریور 95 21:01
دوست گلم میشه مواد شیرینی رو نصف کرد؟چون به نظرم خیلی زیاده و تعداد شیرینی ها بیشتر میشه
بانو
پاسخ
آیدا جان میشه من اخر پست گفتم خودمم با نصف مواد درست کردم من تخم مرغ رو دو تا تخم مرغ کوچیک زدم
کیمیا
15 شهریور 95 9:55
بسیاااااار عالی
بانو
پاسخ
مهدیه
7 دی 95 2:15
سلام عزیزم واقعا دستت درد نکنه من تا حالا چیزای زیادی از روی دستور شما درس کردم عالی شده.. دو تا سوال اول اینکه منظورتون از خمیر مایع چیه ؟خمیری که اماده برای نان بختنه؟دوم اینکه من قسمت برش دادنو نفهمیدم میشه تو ضیح بدید مرسی گلم
بانو
پاسخ
سلام عزیزم خوشحالم که از دستورات راضی بودین خمیر مایه یا مایه خمیر یا پودر مخمر یه نوع پودر هست که برای عمل آوری خمیر استفاده میشه در واقع کاری که بکینگ پودر توی کیک میکنه خمیر مایه توی خمیر انجام میده من یه پست کامل در مورد خمیر مایه گذاشتم که توی همین شیرینی دانمارکی لینکش رو اضافه میکنم در مورد برش زدن شیرینی شما خمیر رو روی سطح به قطر چهار پنج میل باز کنید بعد به صورت یه نوار مستیطیل به طول 20 سانت و عرض ده سانت باز کنید حالا یه طرف مستطیل از بالا تا پایین کرم رو میریزیم بعد اون طرف خمیر رو روش میارم او بعد برش میزنیم من دو تا تصویر از اینترنت براتون آپلود کردم که لینکش رو میزارم با تصویر متوجه میشین http://www.niniweblog.com/upl/cafebanoo/14829068639.jpg http://www.niniweblog.com/upl/cafebanoo/14829068952.jpg این دو تا لینک رو توی یه صفحه جدید توی قسمت آدرس کپی پیس کنید اگه اینستاگرام دارید توی اینستا بهم پی ام بدین اونجا براتون میفرستم
roge
21 آبان 00 15:13
کارتون عالیه عزیزم 
زنده باشید
دستتون درد نکنه
بانو
پاسخ
ممنون از لطفتون سلامت باشین