کافه بـــانـــــــــــــو

خیار شور

1395/8/27 11:46
نویسنده : بانو
8,158 بازدید
اشتراک گذاری

یکی از چیزای خوشمزه ای که طرفدارای زیادی داره خیارشوره 

به خصوص اگه خونگی باشه 

امروز براتون طرز تهیه خیارشور رو میزارم مطمئنم اگه امتحانش کنید دیگه خیارشورای بازاری از چشمتون می افته و حاضر به خریدنش نیستین

دو تا روش برای درست کردن خیار شور رو میخوام بهتون بگم هر دو روش تضمین شده هست 

خیارشور خانگی

مواد لازم :

خیار ریز و تازه (حتما از خیار بوته ای استفاده کنید )

ترخون : دو سه شاخه 

سیر : یک حبه

 فلفل تند : یک عدد

تخم گشنیز : یک قاشق چایخوری

نخود خام : پنج شش عدد

 نمک

 آب جوشیده سرد شده

سرکه ترجیحا سفید (با سرکه قرمز هم میتونید درست کنید ولی اگه سرکه سفید داشتید از اون استفاده کنید)


طرز تهیه :

این میزان موادی که گفتم برای شیشه های متوسطه در صورت تمایل میتونید از فلفل و سیر و سبزی بیشتر استفاده کنید 

اول از همه خیار ها رو بشورید و و اجازه بدید خشک خشک بشن

خیار

سیر و فلفل سبز و چند شاخه ترخان را هم پاک کرده و بشویید و اجازه بدین کامل آبشون بره

شیشه های هم که قراره توش خیارشور رو درست کنید بشورید و بزارید کامل خشک بشن

این خشک بودن ظرف و مواد جز نکات مهمه پس رعایت کنید که خیارشورتون کپک نزنه

حالا با خلال دندان روی خیارها چند تا سوراخ ایجاد کنید

این کار کمک میکنه به زودتر و بهتر رسیدن مغز خیار

حالا شروع کنید به پر کردن ظرفتون

خیار ها را توی شیشه بچینید

بین خیارها فلفل سبز ، سیر ، و شاخه های ترخون بذارید

تا شیشه ها پر بشن 

سرکه سفید رو اضافه کنید

مقدارش هم برای هر شیشه به اندازه یه بند انگشت هست البته بیشتر هم میتونید بریزید من همین مقدار برای هر شیشه میریزیم 

 روی هر شیشه ها مقداری تخم گشنیز بریزید

تخم گشنیز هم عطر خوبی به خیارشورتان می دهد و هم از پوک شدن آن جلو گیری می کند

نخود خام هم اضافه کنید 

نخود باعث ترد شدن خیار شور میشه 

خیارشور خانگی

برای میزان آب نمک طبق معمول همیشه من برای هر دو لیوان آب ، یک قاشق غذاخوری سر صاف نمک میریزم 

توی یه ظرف لیوان لیوان آبی که گذاشتم جوشیده و سرد شده میریزم و میشمرم بعد هم نمک رو میریزم و مخلوط میکنم

دماب آب بهتره که ولرم رو به سرد باشه 

شیشه ها رو با آب نمک پر میکنم 

خیارشور خانگی

در شیشه ها رو محکم میبندم 

و میزارم یه جایی خنک و تاریک 

یه جای مثل کابینتی که خیلی درش رو باز و بسته نمیکنم 

الان که تقریبا هوا خنکه فضای آشپزخونه خوبه ولی تو تابستون حتما بعد یکی دو روز که تو کابینت گذاشتین بزارین یخچال

بعد ده روز نهایت دو هفته خیار شور خوشمزه مون حاضره 

روش دوم 

اما اگه عجله دارین واسه حاضر شدن خیارشور یا بارها خیارشور درست کردین و قبل حاضر شدن کپک زده روشی که در ادامه توضیح میدم تست کنید 

 برای این روش حتما باید شیشه هاتون در هاشون فلزی باشه 

شیشه ها رو که پر کردین توی یه قابلمه ای بچینید و قابلمه رو آب کنید و روی حرارت بذارید

خیارشور خانگی

حواستون باید خیلی جمع باشه توی این روش چون اگه زیاد روی حرارت بمونن اون وقت دیگه خیارشوراتون میشن خیار پخته

باید تا وقتی روی حرارت بمونن که رنگ خیارها تغییر کنه 

بمحض اینکه که رنگ خیارها عوض شد فورا  حرارت را خاموش کرده و شیشه ها را  از قابلمه خارج کنید

در شیشه ها را دوباره محکم کنید

خیارشور خانگی

و بزارید چند روزی بمونه اگه طاقت دارید بزارید یه هفته بمونه بعد درشو باز کنید ولی اگه عجله ارید بعد دو سه روز باز کنید و حتما بعدش بزارید داخل یخچال

هر دو روش رو من بارها تست کردم و راضی هستم و کاملا تضمین شده هست به شرطی که تمام نکات رو رعایت کنید

ولی خودم طعم خیار شور های که به روش اول درست میشه بیشتر دوست دارم 

خیار شور های که به روش دوم حاضر میشن طعمشون شبیه خیار شور های شیشه ای بازاری هست 

 و یه نکته دیگه برای روش دوم

تاکید میکنم فقط برای روش دومه هاا

اگه موادتون مثل خیار و سبزیجات خشک خشک هم نباشن موردی پیش نمیاد حتی میتونید از آب لوله کشی هم استفاده کنید نیاز به آب جوشیده نیس

حواستون باشه اینایی که گفتم برای روش دومه هااا چون شیشه ها حرارت میبینن یه حالت کنسرو ایجاد میشه و احتمال کپک زدن به صفر میرسه

ولی تو روش اول حتما همه مواد و ظرف باید خشک خشک باشن 

 من با سرکه قرمز هم درست کردم و مشکلی نداشته ولی اگه سرکه سفید تو خونه باشه حتما از سرکه سفید استفاده میکنم 

برای سبزی هم من فقط ترخون میریزم ولی میتونید از ترکیب سبزیجات معطر دیگه مثل نعنا و جعفری و گشنیز و مرزه هم استفاده کنید یا هر کدوم که تو خونه داشتین به تنهای بریزین حتی نعنا خشک 

بعد از اینکه در شیشه رو باز کردین حتما بزارید یخچال چون صد در صد کپک میزنه اگه تو فضای آشپز خونه بمونه

خیار شورهای که تو عکس زیر میبینید به روش اول درست شدن از خیارشورهای روش دوم عکس ندارم 

خیارشور خانگی

خیارشور خانگی ، خیار شور

طرز تهیه شور مخلوط رو اینجا ببینید 

پسندها (2)

نظرات (2)

کیمیا
16 آذر 95 12:50
خیلی عالی
بانو
پاسخ
یاسمین
16 خرداد 99 15:16
سلام. 
این.خیارشور رو میشه داخل دبه پلاستیکی درست کرد؟ 
الان.که تابستونه و.هوا خیلی گرمه کجا بزاریم؟
بانو
پاسخ
سلام بله میشه .حتما دبه رو خوب بشورید که چربی و الودگی نداشته باشه .تو این فصل تو یخچال باید بزارید وگرنه کپک میزنه