کافه بـــانـــــــــــــو

سالاد زمستونی

1395/9/1 10:40
نویسنده : بانو
17,461 بازدید
اشتراک گذاری

سالاد زمستونی یه چاشنی خیلی خوشمزه هست در واقع یه ترشی ملایم و خوش خوراک 

من سرچ کردم دیدم بهش ترشی مشهدی هم میگن ولی ما همون سالاد میگیم خیلی سعی کردم زودتر این پست رو بزارم ولی وقت نشد 

اگه اولای پاییز این سالاد رو درست کنید خیلی خوشمزه تره چون گوجه ها اون موقع قرمز تر و خوشمزه ترن

ولی هنوزم خیلی دیر نشده اگه همین چند روز دست به کار بشید باز هم یه سالاد زمستونی خوشمزه دارین

سالاد زمستونی

برای میزان مواد اولیه راستش من همیشه چشمی کار میکنم این بار به خاطر شما دوستای نازنین سعی کردم مواد رو اندازه بزنم 

میزان کمی و زیاد مواد دست خودتونه اینکه کدوم رو زیاد بریزین کدوم رو کم طبق ذایقه خودتون تنظیم کنید

من بیشتر گل کلم ریختم و میزان کمی هویج و ساقه کرفس

میتونید از خیار هم داخلش استفاده کنید که من نریختم

من با اندازه های موادی که خودم درست کردم مینویسم 

این سالاد معمولا تند و با سیر فراوون درست میشه ولی باز هم میشه طبق سلیقه خودتون سیر و فلفل رو بریزید

من فلفل یه دونه بیشتر نریختم چون خیلی تند نمیخوریم

نکته دیگه استفاده از سبزیجات معطره تو ورژن اصلیش سبزی نداره ولی من معمولا میریزم بهتره از سبزی خشک استفاده کنید یا حتما بزارید سبزی تون خشک خشک بشه بعد استفاده کنید 

من نعنا و ترخون و مرزه خشک داشتم از هر کدوم یه قاشق ریختم 

مواد لازم : 

گل کلم : نصف یک گل کلم متوسط

کلم : نصف یک کلم متوسط

هویج : دو عدد متوسط 

ساقه کرفس : یک ساقه

فلفل سبز تند : به میزان دلخواه

گوجه فرنگی : 2 کیلو

سیر : دو سه حبه

نمک : دو ق غذاخوری سر پر

سرکه : دو لیوان (من سرکه قرمز ریختم ولی با سرکه سفید هم درست میکنم )

پی نوشت من مقدار سرکه رو اول یه لیوان ریختم ولی بعد چهار پنج روز یه مقدار از سالاد چشیدم و به نظرم ترشیش کم بود و یه لیوان دیگه سرکه اضافه کردم اینجا هم مقدار سرکه رو دو لیوان کردم 

 

طرز تهیه:


تمام مواد رو خوب بشورین

یه پارچه تمیز پهن کنید و همه مواد رو روی اون بریزید تا کامل خشک بشن

 گل کلم رو خورد کنین و پهنش کنین روی پارچه

هویج رو پوست بکنین و نگینی خوردکنین اونم بریزین رو پارچه

ساقه کرفسم خورد کنین و دوباره اونا هم روی پارچه

فلفل تند رو از کنارش یه چاک بدین دونه هاشو خارج کنین و ریز خوردش کنین

بهتره حتما با دستکش اینکار رو بکنین میدونید که فلفل تند شوخی تو کارش نیس اثر فلفل روی دستتون میمونه و کافیه چشمتون رو باهاش بمالید 

سیر رو پوست بکنین میتونید رنده کنید تا عطرش بیشتر دربیاد یا ریز خورد کنید یا اگه نمیخواید زیر دندونه بیاد درسته بندازید

کلم رو هم ریز خرد کنید 

اجازه بدین مواد کامل خشک بشن و حتی ذره ای آب روش نمونه 

خب مواد سالاد مون  آماده شده بریم سراغ اصل کاری 

 ما نیاز داریم به پوره گوجه یعنی باید پوستش گرفته بشه بهتریه راه اینه که 

گوجه ها رو  از ته با چاقو به صورت به علاوه یه برش سطحی بزنید

گوجه ها رو بندازین تو آب جوش

بعد پنج دقیقه دونه دونه با قاشق دربیارین  

حالاراحت پوست گوجه رو قلفتی بکنین

 گوجه ها رو یا رنده کنین یا تو غذاساز یا مخلوط کن میکسش کنین تا پوره گوجه داشته باشین

البته اگه حجم گوجه زیاد نیست میتونید از اول گوجه رو رنده کنید و پوستش رو این جوری جدا کنید

گوجه رو بریزین توی قابلمه و بذارین روی حرارت ملایم

تا بجوشه و آبش یه مقدار تبخیر شه حدودا ده دقیقه تا یه ربع بهش حرارت بدین کافیه

حالا نمک و سرکه رو بهش اضافه کنین و از روی حرارت بردارین

مواد سالاد رو داخل یه ظرف بزرگ مخلوط کنید 

و پوره گوجه رو همون جوری داغ روش بریزید و مخلوط کنید یه مقدار از مواد رو بچشید

اگه لازمه نمک اضافه کنید 

حالا ترشی رو توی ظرفی بریزین که درش خوب بسته میشه و حتما توی یخچال نگهداریش کنین

سالاد زمستونی

بعد بیست روز درش رو باز کنید و نوش جان کنید 

از حاضر شده اش عکس ندارم چون همین دیروز درست کردم

 حاضر شد حتما عکسش رو اضافه میکنم 

اینم حاضر شده سالاد زمستونی 

سالاد زمستونی

 

سالاد زمستونی

پسندها (3)
مطالبی دیگر از این نی نی وبلاگی

نظرات (2)

فاطمه
1 بهمن 99 1:29
توصیحاتتون عااالی بود🤗
و بسیار اقتصادی و کاربردی و راحت👌
سپاس
بانو
پاسخ
خوشحالم که براتون  مفید بوده 
زهرا
3 آذر 01 21:24
ممنون از توضیحات خوبتون تو سالاد زمستونی اگه به لیوان آبغوره میریختید مزش فوق&zwnjالعاده میشد حتما امتهان کنید
بانو
پاسخ
ممنون از پیشنهادتون