کافه بـــانـــــــــــــو

پیمانه های اندازه گیری من

1396/3/8 11:09
نویسنده : بانو
117,990 بازدید
اشتراک گذاری

یه سوالی که خیلی پرسیده میشه در مورد پیمانه اندازه گیری هست 

من تو همه رسپی هام پیمانه ای که باهاش اندازه میزنم لیوانه

ولی اندازه این لیوان برای همه سواله

سعی کردم توی این پست در مورد اندازه گیری مواد اولیه و پیمانه ها توضیح بدم 

پیمانه اندازه گیری

پیمانه های اندازه گیری

پیمانه ای که من استفاده میکنم ليوان فرانسوي دسته دار هست که 250 ميلي ليتري حجمش هست که توی تصویر بالا میبینید 

یعنی اگه لیوان رو با آب پر کنیم و داخل پارچ مدرج بریزیم و اندازه بزنیم حجمش میشه 250 میلی لیتر

پس اگه این لیوان رو تو خونه دارین این اندازه گیری آب رو انجام بدین اگه حجمش استاندارد بود و همون 250 میلی گرم بود 

که کارتون راحته تو هر دستوری و هر جایی خوندین یک پیمانه یعنی همون یک لیوان 

البته شما میتونید از هر لیوان دیگه ای که تو خونه هم دارین و حجمش این مقدار هست به جای پیمانه استفاده کنید

فقط یه نکته یه جاهایی تو دستور میگه نصف لیوان یا نصف پیمانه شکل لیوانتون توی این جور مواقع مهمه

از لیوان های استفاده کنید که شکل بالا و پایینشون یکی باشه یعنی از اون دسته لیوانای نباشه که پایینش کوچیکتر از بالاشه 

من سالیانه با همین لیوان و قاشق های که دارم دارم اندازه میزنم و کار میکنم و قلقل پیمانه هام رو بلدم 

ولی خب محض اطمینان به خاطر شما رفتم یه ست پیمانه اندازه گیری خریدم 

و پیمانه ها رو چک کردم و دیدم با یکی دو گرم تفاوت تقریبا میشه گفت با هم برابر هستن 

پس اگه احیانا سختتون هست با لیوان پیمانه بزنید یا این اندازه لیوان ندارید میتونید یه ست از این پیمانه ها بخرید قیمتشون هم اونقدری نیست

اندازه پیمانه ها رو هم به ترتیب براتون میزارم 

توی هر ست پیمانه های که میخرین یه سری قاشق های اندازه گیری هست یه سری پیمانه که عکس ست کامل رو تو تصویر اول این پست میبینید 

 عکس زیر پیمانه ها هست 

پیمانه های اندازه گیری

به ترتیب از سمت چپ به راست 
یک پیمانه
یک دوم پیمانه
دو سوم پیمانه 
یک چهارم پیمانه

و این هم عکس قاشق های اندازه گیری 

قاشق های اندازه گیری

قاشق هاي اندازه گيري به ترتیب از چپ به راست


1tbs يك قاشق سوپخوري

1tb يك چايخوري

1/2tb يك دوم چايخوري

1/4tb يك چهارم چايخوري

1/8 tbيك هشتم چايخوري

دوستان در قاشقهای اندازه گیری اگر زده بود 
Tablesroon یعنی سوپخوری
و اگر زده بود 
Teaspoon یعنی چایخوری
 ممکنه بعضی ست ها پنج تا قاشق داشته باشن که معمولا اون یک دوم سوپخوری هست که روش زده

 1/2 tbs يك دوم سوپخوري

ولی اغلب همین چهار تا هست یعنی اول سوپخوری باشه و بعد چایخوری

میرسیم به اندازه گیری مواد اولیه 

توجه داشته باشید با توجه به چگالی مواد و اندازه بلورهای اونها وزنشون هم متفاوت میشه به این معنی که مثلا" یک پیمانه شکر لزوما" با یک پیمانه آرد هم وزن نخواهد بود. 

نکته:وازه های سانتی متر مکعب میلی لیتر و سی سی cc معادل هم میباشند. 

برای اندازه گیری  آرد همیشه آرد رو توي پيمانه بريزيد و بعد با چاقو سطحش رو صاف کنید این میشه یه پیمانه هیچ وقت برای پر کردن پيمانه رو توي ظرف آرد فرو نبريد

برای استفاده از کره اغلب دستورها میگه کره به دمای محیط رسیده باشه

این یعنی اینکه شما باید کره رو از یخچال خارج کنید و بزارید داخل محیط آشپزخونه تا کم کم نرم بشه و تا حدی که قابل هم زدن با همزن باشه و بافتش کاملا نرم باشه 

اگر یه وقت عجله داشتین یا اینکه یادتون رفت کره رو زودتر بزارین بیرون 

برای نرم شدن کره هیچ وقت اونو حرارت ندین یا از مایکروفر ابدا استفاده نکنید

بهترین راه اینه که با چاقو کره رو به قطعات ریز خرد کنید یا کره رو رنده کنید  این جوری زودتر نرم میشه 

اگه قراره کره رو برای مدت طولانی نگه دارین بهتره حتما داخل فریزر بزارین که رنگ و بوی کره تغییر نکنه 

یك ليتر = 4 ليوان

1 ليوان = 16 ق غ

1 ليوان = 250 ميلي ليتر

3 ق چ = 1 ق غ

يک پیمانه آرد 125 گرم

 يک پیمانه شكر 200 گرم

یک پیمانه روغن مایع 200 گرم

یک پیمانه آرد برنج 160 گرم

یک پیمانه  آرد نخودچی  125 گرم

يك ليوان كره = 225 گرم

نصف ليوان كره = 113 گرم 

يك ق غ كره = 14.18 گرم

يك ق چ كره = 4.73 گرم

1 ق غ پودر ژلاتين = 7 گرم

 

دوستان من اندازه و میزان مواد دیگه رو هم کم کم به این لیست اضافه میکنم 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (10)

زهره
10 خرداد 96 9:39
سلام بانوجان شمایه لیوان فرانسوی سرصاف رو یه پیمانه درنظرمیگیری؟ اخه من شنیدم یه پیمانه تاجای دسته ی بالایی لیوان فرانسویه.نظرتون؟
بانو
پاسخ
سلام عزیزم این حرف رو منم شنیدم ولی برای من یه پیمانه آرد با یه لیوان آرد برابره یعنی چه با پیمانه چه با لیوانی که تو خونه دارم هر دو وزن آرد حدودا 125 گرم یه چند گرم کم و زیاده شما بهتره خودتون تست کنید من اکثر دستورهام با لیوان هست
لاله
11 خرداد 96 12:48
سلام چه پیمونه های خوشگلی
بانو
پاسخ
سلام لاله جان ممنون از حضورت عزیزم جواب ایمیل رو براتون فرستادم
لاله
11 خرداد 96 23:15
با سلام و درود فراوان بر بانوی مهربووووون بسیار سپاسگذارممممم خیلی خیلی خیلی ممنون از راهنمایی و وقتی ک میذارین واسه پاسخگویی
بانو
پاسخ
سلام عزیزم خواهش عزیزم موفق و سلامت باشین
لاله
11 خرداد 96 23:23
من تخم مرغ و شکر رو زیاد بهم میزنم پس این مشکل نیس آرد رو تو سه مرتبه اضافه و با لیسک بهم میزنم ولی کامل مخلوط نمیشه پس بعدش با دور کند همزن 20 ثانیه به هم میزنم مشکل اینه؟
بانو
پاسخ
اگه آرد رو کم کم با الک اضافه کنی یه دست کردنش راحت تره البته این کاری که شما میکنید یعنی هم زدن با همزن هم موردی نداره از نظر من بافت کیکتون خوب بود و مشکلی نداشت ولی اینکه میگین مثل کیک من نیس با تکرار و تمرین درست میشه
لاله
13 خرداد 96 11:08
خیلی ممنون لطف دارین ببخشی شما فر رو تقریبا چند دقیقه قبل روشن میکنین! حدودا چند دقیقه میشه!
بانو
پاسخ
خواهش میکنم ایشاله که مشکلت حل میشه و روز به روز کیک های خوشمزه تر درست میکنی من اول مواد رو حاضر میکنم بعد فر رو روشن میکنم بعد شروع به هم زدن تخم مرغ و بقیه مراحل میکنم حدودا ده دقیقه الی یه ربع زمان میبره تا مواد کیک حاضر شه پس میشه ده دقیقه یه ربع قبل فر رو روشن میکنم
لاله
15 خرداد 96 10:52
مچکرم واسه من بیست دقیقه میشه حدودا
بانو
پاسخ
لاله
18 خرداد 96 13:48
سلام خوبی مهربون یه سوال برا خامه کشی کیک روز بعدش...روز قبل باید کیک رو تو چی نگه داشت! جعبه کیک؟ سلفون بکشم؟
بانو
پاسخ
سلام ممنون من تو همون قالب کیک میزارم و سلفون میکشم و اگه تو فصول کرم تو یخچال و تو فصول سرد تو محیط آشپزخونه میزارم
لاله
18 خرداد 96 13:50
پیدا کردم پستشو ممنون http://cafebanoo.niniweblog.com/post/144/%D8%B7%D8%B1%D8%B2-%D8%AA%D9%87%DB%8C%D9%87-%DA%A9%DB%8C%DA%A9-%D8%AA%D9%88%D9%84%D8%AF-%D9%85%D8%B1%D8%AD%D9%84%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%B1%D8%AD%D9%84%D9%87.html تو سلفون
بانو
پاسخ
بهار
7 دی 00 15:05
سلام خسته نباشید خداقوت
ببخشید من میتونم پیمانه پلاستیکی برنج رو یک پیمانه در نظر بگیرم .اینایی که روش تا ۸سانت زده . من ترازو ندارم که بدونم دقیقا حجمش چقدره ؟ اگه شما میدونین میشه لطف کنید راهنماییم کنید .خیلی خیلی مهمه برام. یعنی ازین پیمانم به جای لیوان فرانسوی میتونم استفاده کنم ؟ آخه  ازین لیوان فرانسوی هم ندارم
بانو
پاسخ
سلام عزیزم 
عزیزم&zwnjمن نمیدونم که ایا همه پیمانه های برنج حجمشون یکیه یا فرق داره؟
حتما نیاز نیس لیوان فرانسوی داشته باشید میتونید از هر لیوانی که ظرفیتش ۲۰۰ میلی گرم باشه استفاده کنید 
برای اندازه گیری حجم لیوان هم حتما نیاز به ترازو نیس 
میتونید از یه پارچ یا ظرف مدرج که تو خونه دارید استفاده کنید و ببینید حجم یه لیوان اب چقدره
یا یه ست پیمانه های اندازه گیری بخرید 
پلاستیکی هاش 
قیمتش مناسبه یه ست بخرید و خودتونو راحت کنید دیگه واسه یک چهارم پیمانه و یک دوم&zwnjپیمانه هم کارتون راحت میشه
sahar💫
8 دی 02 23:33
سلام ،من هم همین مدل پیمانه شمارو دارم ،اما کنار یک کاپ نوشته 250mlg
اما شما میگین هر پیمانه حدود 150 هست 
پس اون عدد کنار هر کاپ نشونه ی چیه 😐
بانو
پاسخ
سلام عزیزم اون نوشته روی پیمانه که ۲۵۰ هست یعنی هر پیمانه ظرفیت ۲۵۰ میلی لیتر مایعات رو داره چون پیمانه ها براساس مایعات هست کلا پیمانه ای استاندارد هست که ظرفیتش ۲۵۰ میلی لیتر آب هست و هر جا دستوری به پیمانه بود ما از همین پیمانه ۲۵۰ باید استفاده کنیم  چون تو بازار پیمانه های هستن که استاندارد نیستن و حجمشون کمتره  من خوندم متن رو باز جایی نگفتم ۱۵۰  🤔🤔 نمیدونم کدوم قسمت رو میگین