کافه بـــانـــــــــــــو

سبزی پلو با ماهی

1396/4/29 12:37
نویسنده : بانو
6,391 بازدید
اشتراک گذاری

یکی از غذاهای که خیلی درخواست داشته تا الان ماهی هست که متاسفانه تا الان فرصتش پیش نیومده و شرمنده شما دوستان شدم 

بالخره طلسم شکسته شد و من فرصت کردم از مراحل این غذا عکس بگیرم 

من ماهی رو با سبزی پلو سرو کردم گفتم یه دفعه دو تاشو با هم بزارم 

البته با باقالی پلو و لوبیا چشم بلبلی پلو و یا پلوی ساده هم میشه سرو کرد

امیدوارم درست کنید و لذت ببرین کنار عزیزانتون

سبزی پلو با ماهی

مواد لازم برای سه نفر

برنج :3 پیمانه

سبزی پلو :200 گرم سبزی پاک شده و خرد شده که شامل تره،جعفری،شوید ،گشنیز هست اگه فصل سیر تازه هست حتما داخل سبزی از سیر تازه استفاده کنید که عطر و طعم سبزی پلو فوق العاده میشه

ماهی دلخواه :به میزان لازم من از فیله ماهی تیلاپیلا استفاده کردم حدودا 700 گرم بود وزنش

سیر : دو سه حبه

نمک ،فلفل سیاه،زردچوبه،گلپر به میزان لازم

آب لیمو ترش تازه یا آب نارنج : یک چهارم لیوان + دو سه قاشق برای سس 

پیاز : یک عدد بزرگ

آرد سفید : نصف لیوان 

طرز تهیه :

برنج رو با مقداری نمک از دو سه ساعت قبل خیس کنید

سبزی رو بعد پاک کردن و شستن اجازه بدین آبش بره و خرد کنید

سبزی من فریزری بود و واسه اینکه خیلی آب نندازه یه مقدار تفتش دادم در حدی که آبش کشیده بشه 

به این صورت که سبزی رو از فریزر دراوردم و داخل تابه ریختم و روی حرارت متوسط گذاشتم و تفت دادم تا زمانی که دیگه آب نداشت 

این روش برای سبزی فریزری به نظرم بهتره

البته که سبزی تازه یه چیز دیگه هست پس اگه به سبزی تازه دسترسی داشتین حتما از سبزی تازه استفاده کنید

ولی اگه نداشتین و سبزی تون فریزری بود یه تفت کوچولو بدین بهتره

مقداری آب رو به جوش بیارید و برنج رو داخلش بریزین 

برنج رو وقتی بیرونش نرم و بافت داخلش خشک هست ابکش کنید 

بهتره برای پلوهای مخلوط برنج رو خشک تر بردارین که بعد مخلوط کردن با مواد میانی و دم کشیدن برنج له نشه 

ته دیگه دلخواه رو کف قابلمه بزارید

یه مقدار برنج بریزید

یه مقدار سبزی خرد شده

من یه کوچولو مخلوط میکنم مواد رو 

و مجدد برنج و سبزی میریزم چون معمولا میزان سبزی رو چشمی میریزم

مقدار سبزی که من تو دستور گفتم 200 گرم هست که البته قابل تغییر یعنی طبق سلیقه خودتون میتونید کمتر بریزیر یا بیشتر 

پس اگه حس  کردین کم یا زیاده خودتون تغییری بدین

در نهایت مقداری روغن روی برنج میریزم و برنج رو دم میزارم اول با شعله بالا تا وقتی که بخار زیادی از در قابلمه خارج شه و بعد حرارت رو کم میکنم و میزارم با حرارت کم به مدت 40  دقیقه دم بکشه

میریم سراغ مراحل درست کردن ماهی

من معمولا برای ماهی های شمال مثل قزل آلا و ....و البته همین تیلا پیلا که جز ماهی های کشور خودمون نیس متاسفانه

ادویه خاصی نمیزنم چون خیلی بو ندارن و طعمشون هم با همین روش طبخ که میگم خوشمزه هست 

ولی برای ماهی های جنوب مثل شوریده و کفشک و ...چون بوی بیشتری دارن و لازمه حتما با ادویه های خاص مثل زعفرون و ...بو زدایی بشه 

ولی ماهی شمال اون بو رو ندارن و حیفه با ادویه طعم اصلیشو عوض کنیم

من خودم عاشق ماهی قزل هستم ولی آقای همسر تیلا پیلا رو ترجیح میده به خاطر اینکه خوردنش خیلی راحته 

و جدا از همه حرفای که در مورد تیلا پیلا هست به نظرم سالی یکی دو بار موردی نداره خوردنش و بهتره به عنوان تنها نوع ماهی مصرفی نباشه و کنارش حتما از ماهی های کشور خودمون استفاده کنیم 

برای مزه دارن کردن ماهی

پیاز رو رنده میکنیم به همراه یه حبه سیر

یک چهارم ق چ پودر گلپر و یک چهارم ق چ زردچوبه و پودر فلفل سیاه و نمک رو با پیاز مخلوط میکنیم

آب دو سه تا لیمو ترش رو هم میگیرم و به پیاز رنده شده اضافه میکنیم 

میتونید از آب نارنج استفاده کنید 

مواد رو مخلوط کنید و ماهی رو داخل این مواد میزاریم و مواد رو به همه جای ماهی میمالیم و میزاریم دو سه ساعت بمونه تا مزه دار شه 

این عکس برای ماهی تیلا پیلا نیس من فراموش کردم از این مرحله عکس بگیرم  این مال سری های پیشه که از غذای نهایی نشد عکس بگیرم 

بهتره تو ظرف در دار تو یخچال بزارین مخصوصا الان که هوا گرمه و احتمال فاسد شدن زیاده 

بعد این زمان ماهی رو از مواد خارج کنید و با دست اگه پیاز روی ماهی مونده بردارین که موقع سرخ کردن نسوزه

آرد رو داخل یه بشقاب بریزین و نصف قاشق چ زردچوبه بریزین داخلش و مخلوط کنید

من دو سه قاشق پودر سوخاری هم میریزم این جوری بعد سرخ شدن کاور ماهی یه خرده کرانچی میشه

اگه این کرانچی بودن رو دوست ندارین و دوست دارین کاملا نرم باشه فقط آرد بزنید 

دو طرف ماهی رو توی مخلوط آرد بزنید

داخل روغن که خوب داغ شده بزارین تا سرخ بشه 

وقتی یه طرف سرخ شد برگردونین طرف دیگه اش هم سرخ شه

هر چی قطر ماهی بیشترباشه زمان بیشتری لازمه برای پختن 

دقت کنید موقع سرخ کردن ماهی حرارت خیلی زیاد نباشه چون سریع لایه بیرونی سرخ میشه و داخلش هنوز نپخته

خیلی هم کم نباشه که ماهی آب میندازه 

حتما تابه تون تفلون و نچسب باشه که کار راحت تره 

وقتی ماهی سرخ شد و برنج دم کشید 

سبزی پلوی خوشمزه رو با ماهی سرو کنید

من همیشه کنار ماهی یه سس هم درست میکنم چون دخترم اون جوری خشک نمیخوره 

سبزی پلو با ماهی

برای درست کردن سس 

یه پیاز کوچیک رو رنده میکنم و داخل یه قاشق روغن تفت میدم تا کامل طلایی بشه

وقتی طلایی شد دو قاشق روغن زیتون یا کره یا روغن حیوانی اضافه میکنم و بعد یه قاشق سرپر رب گوجه میزنم و تفت میدم 

یه لیوان آب میریزم و و دو سه قاشق آب لیمو ترش هم میریزم میزان آب لیمو اختیاریه من اونقدری میریزم که طعمش حس بشه و ترش مزه میشه

میزارم تا سس با حرارت کم غلیظ بشه مثل سس کچاب

وقتی غلیظ شد یکی دو قاشق زعفرون آب زده بهش اضافه میکنم و از روی حرارت برمیدارم و اینو هم کنار ماهی میزارم طعمش خوشمزه هست

سبزی پلو با ماهی

سبزی پلو با ماهی

سبزی پلو با ماهی

سبزی پلو با ماهی

نوش جان 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)