کافه بـــانـــــــــــــو

خمیر کلمی

1396/11/11 10:37
نویسنده : بانو
5,594 بازدید
اشتراک گذاری

خمیر کلمی یا خمیر نون خامه ای 

خمیر کلمی

چون کاربردش زیاده من طرز تهیه این خمیر رو توی یه پست جدا گذاشتم

طریقه درست کردن و پر کردن نون خامه ای هم تو پست بعد میزارم 

درست کردن این خمیر نکات زیادی داره سخت نیس ولی اگه نکات رعایت نشه مطمئنا نتیجه خوب نمیشه 

اولین نکته دمای فر هست حرارت فر برای این خمیر خیلی خیلی مهمه . بایدحرارت  بالاتر از دمای پخت کیک ساده ای که درست می کنید ، باشه .

اگه دما و حرارت فرتون کم هست به نظرم کلا بیخیالش بشید 

نکته دوم ترجیحا برای اندازه گیری آرد و روغن از ترازو استفاده کنید 

مواد لازم :


آب  250 میلی لیتر

آرد سفید  : 140  گرم ( من آردمخصوص کیک و شیرینی استفاده کردم )

روغن جامد : 75 گرم (اگه روغن جامد ندارین به همین میزان کره استفاده کنید)

تخم مرغ : 4 عدد

نمک :  یک پنس ( دو انگشت شصت و اشاره رو داخل ظرف نمک کنید و انگشتتون رو ببندید هر چقدر نمک لای دو انگشتتون موند همون اندازه کافیه )

وانیل:  یک چهارم قاشق مربا خوری

شکر :2 قاشق غذاخوری (  شکر برای خوش رنگ شدن رنگ نانها هست )

بکینگ پودر : یک دوم قاشق چایخوری

طرز تهیه :

فر رو روشن کنید و روی آخرین درجه بزارین تا گرم بشه

معمولا دمای 200 درجه رو میگن برای این نون ولی شما بزارید روی آخرین درجه

کف سینی کاغذ روغنی بندازین

 آرد رو الک میکنیم و کنار  میذاریم 

 آب ، روغن ، نمک و شکر رو داخل قابلمه ریخته

 روی حرارت متوسط می ذاریم تا هم روغن آب بشه و هم آب جوش بیاد

همین که آب از اطراف شروع کرد به ریز ریز جوشیدن آرد رو به یکباره اضافه کنید 

نکته : نذارید آب بی خودی بخار بشه .

 با قاشق چوبی هم می زنیم 

حرارت متوسط رو به کم باشه 

به این مرحله میگن داغ زدن 

مرتب با قاشق هم میزنیم تا همه خمیر وسط ظرف گلوله بشه 

در همین حد کافیه حرارت رو خاموش کنید و 

 خمیر رو به ظرف دیگه انتقال بدین

اجازه می دیم تا خمیر از داغی بیفته

خمیر رو زیر و رو کنید تا خمیر سرد بشه  باید در حدی سرد بشه که دست رو نسوزونه 

نباید بزارین سرد سرد بشه باز هم تکرار می کنم فقط در حدی که دست رو نسوزونه 

تخم مرغ ها رو دونه دونه به خمیر اضافه می کنیم  و مخلوط میکنیم

اگه قراره با دست مخلوط کنید هر تخم مرغ رو که اضافه کردین 3 الی 4 دقیقه هم میزنید

تا خوب مخلوط بشه بعد این زمان تخم مرغ بعدی رو اضافه کنید

من با سری خمیر زن همزن هم زدم

اگه قراره با همزن هم بزنید هر تخم مرغ که اضافه کردین حدودا 30 ثانیه بزنید بعد تخم مرغ بعدی رو اضافه کنید 

به این ترتیب

هر دفعه یه دونه تخم مرغ رو اضافه می کنیم

مخلوط می کنیم

 بعد دوباره تخم مرغ بعدی 

 با آخرین تخم مرغ ، وانیل و بکینگ پودر رو هم اضافه می کنیم 

خمیر آماده شده رو  داخل قیف که ماسوره گذاشتین ریخته

فرق نمی کنه چه ماسوره ای استفاده می کنید ولی بهتره سایز ماسوره تون خیلی کوچیک نباشه .

و با فاصله روی سینی فر قیف میزنیم



من از قیف یکبار مصرف استفاده کردم 

 نکته : خمیر ها رو به یک اندازه روی سینی بریزید تا موقع پخت همه با هم بپزن 

سینی رو داخل فر قرار بدین و هر وقت نانها طلایی شدن از فر در بیارید

( چون فرها با هم فرق دارن نمی شه زمان دقیق رو گفت . این زمان ممکنه بین ۲۰ – ۴۵ دقیقه طول بکشه )

برای پخت نانها در فر مکروفر :

پیش گرمایش 250 درجه سانتیگراد رو انتخاب کرده و اجازه بدین گرم بشه .

سینی رو روی سه پایه کوتاه بزارید

کانوکشن رو روی 240 درجه سانتیگراد تنظیم کنید و هر وقت نانها طلایی شدن از ماکروفر دربیارید ( برای من ۲۵ دقیقه طول کشید ) .
* نکته : وسط کار در فر رو بهیچوجه باز نکنید .
* نکته : بعد از پخت بهتره یه دونه رو از وسط برش بدین اگه کاملا پخته بود و وسطش خمیری نبود بقیه رو هم از فر دربیارید .

نکته : اگه ته نان ها قهوه ای تیره شده باشن ولی هنوز داخل اون خمیر باشه نشون دهنده اینه که حرارت فر زیاد هست .

میتونید برای اطمینان از حرارت فر اول یه دونه از خمیرها رو شکوفه بزنید و داخل فر بزارید تا زمان و درجه فر دستتون بیاد 

این نونها کابرد زیادی دارن 

اولین و دوست داشتنی ترین و کلا معمول ترینش همون نون خامه ای هست 

ولی غیر از خامه این نوها رو با چیزهای زیادی میشه پر کرد

با حلوا و انواع کرم های دیگه

و حتی با انواع سالاد پر میشه و به عنوان فینگرفود سرو میشه

سالا الویه

ماکارونی و ...

دوستان اون دو قاشق شکری که توی دستور هست

به خاطر اینه که رنگ نون هاتون قهوه ای خوشرنگ بشه من این بار حذف کردم که نتیجه کار رو ببینم

این نونهای توی عکس بدون شکر درس شدن 

شکر توی بافت و طعم تاثیری آنچنانی نداره و نونهای شیرینی نمیده بهتون

پس اگه از رنگ نونهای توی عکس راضی هستین میتونید شکر رو حذف کنید 

اگه تیره تر میپسندین شکر رو حتما بریزین

اگه قراره داخل نونها رو با سالاد و کلا به عنوان غذا درست کنید بهتره جای وانیل ازانواع ادویه ها استفاده کنید

مثل پودر سیر

شوید خشک 

آویشن و کلا طبق اون غذای که در نظر دارین داخل نونها بریزن طعم دهنده رو استفاده کنید

و میزان نمک دستور رو یک قاشق چایخوری بریزید 

اگه این نانها کاملا پخته شده باشن ، می تونید اونا رو تا یک هفته خارج از یخچال و یک ماه داخل فریزر تو ظرف دربسته نگهداری کنید .

با این دستور حدود 35 الی 40 عدد نان دارین البته به سایز نونها هم بستگی داره که چه سایزی بزنین

تو سایز متوسط همین حدود هست 

 


منبع :بهارسایت

پسندها (2)

نظرات (7)

مامان صدرامامان صدرا
11 بهمن 96 16:36
دستتون درد نکنه کدبانو عالی شدهتشویق
بانو
پاسخ
ممنون از حضورتون لطف دارین دوست عزیزمحبت
وحید
19 بهمن 96 2:01
وا؟ خب وبلاگ من رو شما قبلا لینک کردی چون هنری بود الانم همونه فقط سایتش کردم! ببین من رو شما قبلا با نام آکوردینگ لینک کردی یه نگاه بندازی به لینک ها میبینی الان میخوام همونو آدرسشو تغییر بدی به achording.ir همین ممنون ازت
بانو
پاسخ
 آدرس وب سایتتون ویرایش شد چشمک موفق باشین 
وحید
19 بهمن 96 2:09
راستیییییییییییییییییییییییییییی وب من آکوردینگ درباره ی موسیقی و گیتاره دیگه موسیقی زیرشاخه ی هنریِ من برنامه نویس وب سایت و اندروید هستم اگر خواستی برنامه یا وب سایت راه بندازی می تونم کمکت کنم ضمنا مطالبی که تو میذاری مخاطبش زیاده  اگر بخوای من برات یه وب سایت راه میتونم بندازم و تو مطالبتو توی سایتت بذاری تا علاوه بر اینکه رسمی تر میشی می تونی یه درآمدی هم داشته باشی نگران هزینش هم نباش  اگر خواستی خبرم کن مرسی دوستِ قدیمی (قبلا اما مهربون تر بودی بهت گفتم لینکم کن گفتی با کمال میل..)
بانو
پاسخ
بله درست میفرمایین من چون وقت ندارم اصلا چک نکردم  ممنون از پیشنهادتون راستش وبلاگ هم وقت نمیکنم سر بزنم زیاد  اگه یه روزی خواستم وب سایت بزنم مزاحمتون میشم  ادرس تون ویرایش شد   
✿‿✿𝑀𝑜𝑏𝑖𝑛𝑎✿‿✿✿‿✿𝑀𝑜𝑏𝑖𝑛𝑎✿‿✿
12 مرداد 98 20:14
وبلاگتون بی نظیره💞💞
بانو
پاسخ
لطف دارین شما
roge
28 مهر 01 8:32
سلام بانوی عزیز،انشالله که حال دلتون همیشه خوب باشه خیلی خیلی ممنون از مطالب آشپزیتون،ببخشید تو قسمت هم زدن خمیر باید چند دقیقه هم بزنیم؟
بانو
پاسخ
سلام عزیزم
ممنونم از لطفت تون سلامت باشین 
اگه با همزن میزنید حدود ۳۰ ثانیه هر تخم مرغ رو بزنید
باید کامل تخم مرغ جذب خمیر باشه که تخم مرغ بعدی اضافه شه 
خمیر در نهایت یه خمیر چسبنده و چسبناک هست
 
مهرنوش
28 دی 01 20:23
تمام رسپی هاتون عالیه واقعا لذت بردم دستمریزاد 👌👌
بانو
پاسخ
ممنونم از توجهتون 
بانوی با سلیقه
23 آذر 02 0:42
خیلی ممنون. عالی بود.
بانو
پاسخ
خواهش میکنم