کافه بـــانـــــــــــــو

دونات

1393/5/27 11:00
نویسنده : بانو
8,576 بازدید
اشتراک گذاری

من عاشق دونات هستم دونات از اون دسته خوراکی های هست که من تو خوردنش حاضر نیستم کسی رو شریک کنم

خیلی دستور های مختلف رو هم تست کردم تا اونی که میخواستم رو پیدا کردم

این دستور بارها امتحانش رو پس داده پس با خیال راحت درستش کنید

دونات

 

مواد لازم برای 10 عدد دونات

مایه خمیر :یک قاشق غذاخوری

شکر :یک قاشق غذا خوری

شیر :سه چهارم لیوان

آرد :دو و نیم تا سه لیوان

تخم مرغ :یک عدد

شکر : یک چهارم لیوان یا 50 گرم

نمک :نصف قاشق چایخوری

وانیل :یک قاشق چایخوری

دارچین :نوک قاشق چایخوری

کره یا روغن مایع :چهار قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

شیرتون رو گرم کنید نه اونقدری گرم که بجوشه در حدی باشه که گرم باشه ولی دست رو نسوزونه تا خمیر مایع بتونه توش عمل بیاد

اگه شیرتون خیلی داغ شد اجازه بدید تا دماش بیاد پایین بعد

 توی یه ظرف مناسب (فلزی نباشه )اون یه قاشق شکر رو که ابتدا گفتم با شیر مخلوط کنید خمیر مایه رو هم بهش اضافه کنید نمیخواد خیلی هم بزنید

ظرفتون رو بزارید یه جای گرم تا خمیر مایه عمل بیاد

اگه خمیر مایه تازه باشه سر ده دقیقه عمل میاد وگرنه تا نیم ساعت هم طول میکشه

من یه بشقاب میزارم روی ظرفم این جوری زودتر عمل میاد

وقتی روی ظرف یه حالت کف یا حباب درست شد یعنی خمیر مایه سالمه و عمل اومده

دقت کنید اگه خمیر مایه توی این مرحله به صورت کامل عمل نیاد دونات تون مزه و بوی خمیر مایه میده اساسی

پس اجازه بدید خوب عمل بیاد

باید این شکلی باشه

دونات

حتما حتما موادتون رو از قبل از یخچال خارج کنید

آرد تون رو هم دو سه بار الک کنید

توی یه ظرف دیگه تخم مرغ و وانیل و کره یا روغن مایع و اون 50 گرم شکر و نمک و دارچین رو بریزید و با همزن دستی یا برقی هم بزنید تا مخلوط بشن

دونات

(مقدار دارچین دست خودتونه اگه دوست دارید طعم دارچین توش مشخص باشه نصف قاشق چایخوری بریزید

اگرم مثل من میخواید در حدی باشه که یه کوچولو طعم بده بهش همین نوک قاشق کافیه با این مقدار اصلا مزه دارچین حس نمیشه )

کره یا روغن مایع فرقی نداره هر کدومو خواستید بریزید من هر دو رو تست کردم تو مزه اش هیچ تفاوتی حس نمیشه

فقط اگه خواستید کره بریزید حتما زودتر از یخچال خارج کنید تا هم دمای محیط و نرم باشه

خمیر مایه عمل اومده رو به مخلوط تخم مرغ اضافه کنید و هم بزنید

نصف آرد رو به مخلوط اضافه کنید و با همزن بزنید تا خوب مخلوط بشن

دونات

بعد همزن رو کنار بزارید

مابقی آرد رو اضافه کنید

با قاشق یا لیسک خوب مخلوط کنید

مقدار آرد رو من گفتم دو و نیم تا سه لیوان این به خاطر اینه که کیفیت آرد ها با هم فرق داره شما اول همون دو نیم لیوان رو بریزید اگه دیدید خمیر به دست میچسبه مجدد آرد اضافه کنید

ولی کلا این خمیرش چسبنده هست خیلی هم آرد اضافه نکنید

یه ظرف رو خوب چرب کنید و خمیر رو انتقال بدید به ظرف چرب شده بهتر فلزی نباشه

دونات

روش رو با حوله بپوشونید و دو ساعت به خمیر استراحت بدید

بهتره جای خمیر گرم باشه

بعد دوساعت میبنید حجم خمیر دو برابر شده

دونات

سطح کارتون رو خوب آرد باشی کنید نگید نگفتی هان

اگه آردتون کم باشه خمیرتون میچسبه روی سطح کار

دستتون رو هم بزنید توی آرد تا خمیر به دستتون نچسبه

یه خرده خمیر رو ورز بدید بعد با وردنه یا دست بازش کنید

ضخامت خمیر حدودا یک سانت باشه

با هر قالبی که دوست دارید قالب بزنید

اگه قالب دونات دارید که عالی

وگرنه اصلا سخت نگیرید خودتون دست به ابتکار بزنید و با لیوان یا فنجون تا نعلبکی یا هر چیزی دیگه که دم دستتون هست خمیر رو قالب بزنید وسط خمیر رو هم با در نوشابه یا .... قالب بزنید

دونات های قالب زده شده روی سطح آرد پاشی شده بچینید

دونات

من توی سینی فر رو کاغذ روغنی میندازم و روش آرد میپاشم و توی اون میچینم

حتما حتما آرد پاشی کنید وگرنه خمیرتون میچسبه به سطح کار

وقتی همه ی خمیر رو قالب زدید مجدد با حوله روی دونات ها رو بپوشونید و نیم ساعت استرحت بدید تا حجم خمیر دو برابر بشه

بعد از نیم ساعت توی یه ظرف مناسب روغن بریزید بزارید داغ شه

لازم نیست دونات ها توی روغن غوطه ور باشن تا نصفشون توی روغن باشه کافیه

دونات

حرارت رو کم کنید اجازه بدید دونات ها خوب بپزن تا مغزشون خام نمونه

وقتی یه طرف خوب سرخ شد برش گردونید تا طرف دیگه هم سرخ بشه

اگه روغنش زیاد بود توی صافی بزارید تا روغن اضافیش بره

تا دونات ها گرم هستن اونا رو تو مواد دلخواهتون بغلطونید

 

من خودم کرم شکلاتی رو به بقیه ترجیح میدم

مواد لازم برای کرم شکلاتی:

شیر:5 قاشق غذاخوری

کره:دو قاشق غذا خوری

شکر:دوقاشق غذا خوری(اگه کاکائو تون تلخ نیست شکر رو حذف کنید)

کاکائو نیمه تلخ :20 گرم

طرز تهیه کرم شکلاتی :

کره شکر شیر رو توی ظرفی بریزید بزارید روی حرارت تا کره اب بشه بعد شکلات رو اضافه کنید و هم بزنید تا ذوب بشه

کرم شکلاتیمون آماده هست

این کرم خیلی زود سفت میشه

اگرم خواستید میتونید مقداری شکر رو با دارچین مخلوط کنید و دونات ها رو توش بغلطونید

دونات

دونات

دونات

یا مثل من این جوری پر شکلاتش بکنید

دونات

 دونات

 درست کنید و لذت فراوان ببرید

پسندها (4)

نظرات (10)

مامان مریم
28 مرداد 93 4:04
سلام بانو جان عالیه من همیشه به وب شما میام و خواننده تونم اما از اونجایی که دو تا ووروجک شیطون دارم نمیتونم پیام بذارم ممنون بابت زحمتاتون
بانو
پاسخ
ممنون از لطفت مریم جون خدا وروجکاتو برات نگه داره مرسیی
الهام
17 فروردین 94 7:00
سلام. من ديروز دونات درست کردم با دستور شما. خيلى عالى و خوشمزه شد. مهمونام همه به به و چه چه کردن. ممنون از زحماتتون. فقط يه نکته: من چون خميرم ب دست مى چسبيد از مقدار ارد دستور بيشتر شد اما اتفاقى توى طعمش نيفتاد. بازم مرسى.
بانو
پاسخ
سلام عزیزم خوشحالم که راضی بودین بافت همه آردها یکسان نیست گاهی وقتا مجبوری بیشتر یا کمتر از آرد دستور اضافه کنی نوش جان
زهره
5 تیر 94 19:35
ممنون خیلی عالی و کامل
بانو
پاسخ
اسماعیل
25 تیر 94 18:29
مرسی از راهنمایی هاتون. از دستورات غذاهاتون خیلی استفاده میکنم،میتونم بگم از هر گروه از غذاهاتون حداقلش یکیشو درست کردم.تمام دستوراتتون درست ودقیقه.بهتون تبریک میگیم. راجب به دونات یه سوالی داشتم ازتون..من تمام مراحلو طبق دستوراتتون پیش رفتم تا رسیدم به مرحله گرم کردن خمیر واسه حجمش.دو ساعت گذاشتم بمونه رفتم سراغش دیدم حجمش تغییری نکرده.می خواستم بدونم که چرا اینجوری شد؟؟؟ خیلی ممنون
بانو
پاسخ
خواهش دوست عزیز ممنون از اظهار لطفتون شما بزرگوارید و لطف دارید دست شما درد نکنه که عالیی درست کردید نوش جانتون عاملی که باعث حجیم شدن خمیرمیشه خمیر مایه هست اگه تازه نباشه و کهنه باشه اثرشو از دست میده توی قسمت اول که باید عمل بیاد خیلی کف نمیکنه و در نهایت خمیرمون اونجوری که باید حجیم نمیشه دوناتتون رو سرخ کردین بعد سرخ کردن چطور بود طعمش؟؟ از تازه بودن خمیر مایه تون مطمئن بودید ؟؟؟
اسماعیل
26 تیر 94 16:07
راستش وقتی دیدم خمیرم حجیم نشده،ازش استفاده نکردم فکر کردم که خوب نشده...باید همونو سرخ میکردم؟؟؟ آره خمیر مایع تازه بود. مرسی از جوابتون
بانو
پاسخ
نه میخواستم ببینم بعد سرخ کردن طعمش چطور بود دوست عزیز یه بار دیگه تست کنید ولی این بار خمیر مایه رو عمل بیارید اگه عمل نیومد دیگه ادامه ندید بدونید مشکل از خمیر مایه اتون هست دمای شیر رو در نظر بگیرید خیلی سرد و خیلی داغ نباشه وقتی خمیر مایه و شیر رو مخلوط کردید بعد ده دقیقه خمیر مایه اتون باید پف کنه و حجمش چند برابر بشه اگه این زمان بیشتر طول بکشه احتمال کهنه بودن خمیر مایه هست اگه به این مرحله نرسید دیگه قاطی آرد نکنید شاید تو عمل آوری خمیر مایه مشکل داشتید موفق و موید باشید
مریم
17 مرداد 94 22:59
با سلام لطفا" پیراشکی کرم دار را درست کنید
بانو
پاسخ
سلام چشم سعی میکنم اونم بزارم
مریم
20 مرداد 94 23:18
با سلام بادوبرابر کردن مواد مایه خمیر هم دوبرابر کنیم؟
بانو
پاسخ
سلام بله باید همه مواد دو برابر بشه
مریم
28 مرداد 94 23:44
سلام اگر میشه طرز تهیه قطاب را هم بزارید در ضمن دوناتي که با این دستور درست کردم عالی درآمد ممنون
بانو
پاسخ
سلام چشم سعی میکنم بزارم نوش جان دست شما درد نکنه
سارا
7 آبان 94 21:12
سلام درستیدم عالی بود دستتون درد نکنه بانو
بانو
پاسخ
سلام عزیزم نوش جان خوشحالم که مفید بوده
بیتا
12 تیر 95 12:06
دوست عزیز میتونم بپرسم بافت دوناتتون چه جوری بود
بانو
پاسخ
بافتش مثل بافت دونات بود نرم و کاملا پفکی