کافه بـــانـــــــــــــو

کیک اسفنجی

1393/6/9 9:43
نویسنده : بانو
41,383 بازدید
اشتراک گذاری

کیک  اسفنجی از اون دسته کیکهایی که درست کردنش یه خرده سخته باید تمرین کنید ولی یاد گرفتنش از واجباته

چون پایه کیک های تولد هست

این دستور یکی از بهترین دستورهای کیک اسفنجی هست که من درست کردم

کیک اسفنجی

کیک اسفنجی با دستور خانوم طوروسیان

مواد لازم :

آرد قنادی: 300 گرم (دو و نیم لیوان )

پودر قند: 300 گرم (یک و نیم لیوان )

تخم مرغ خنک: 6 تا

بیکینگ پودر: 1 قاشق چایخوری سرصاف

نمک: نوک قاشق چایخوری

وانیل: نوک قاشق چایخوری

آب جوش: نصف پیمانه(نصف لیوان )

من با لیوان دسته دار فرانسوی پیمانه زدم یک لیوان آرد 125 گرمه یک لیوان شکر 200 گرم

طرز تهیه :

اول بگم که من با نصف این مواد درست کردم

فر رو روی 180 درجه روشن کنید

(شما روی همون درجه ای که همیشه کیک میپزید بزارید مثلا اگه روی 140 میپزید بزارید روی همون 140 درجه )

آرد و نمک و بکینگ پودر و رو سه بار الک کنید

کف قالب کاغذ روغنی بندازید

دیواره قالب رو فقط تا ارتفاع یک سانتی چرب کنید

کیک اسفنجی چون خودش رو به دیواره های ظرف میچسبونه و پف میکنه و بالا میره پس اگه دیواره قالبتون رو چرب کنید کیک امکان پف عالی نداره

اگر مثل من پودر قند ندارید شکر رو آسیاب کنید

توی این دستور لازم نیست تخم مرغتون رو از قبل بیرون بزارید

تخم مرغ باید خنک باشه

حالا که همه مواد رو آماده کردید و جلوی روتون گذاشتید

تخم مرغ رو از یخچال دربیارید

سفید و زرده تخم مرغ رو جدا کنید

بهترین کار واسه جدا کردن زرده و سفیده اینه که با لبه قاشق یا چاقو به پوست تخم مرغ ضربه بزنید

تخم مرغ رو تو دستتون بچرخونید و آروم دور تا دورش رو ضربه بزنید تا پوست تخم مرغ به دو قسمت مساوی تقسیم بشه

بعد با دست بازش کنید

حواستون باشه اگه یه تیکه از زرده یا پوست تخم مرغ وارد سفیده شد با قاشق خشک تمیز خارج کنید نه با دست

سفیده ها رو با همزن با دور متوسط میزنیم تا سفید بشه

کیک اسفنجی

کیک اسفنجی

کیک اسفنجی

سفید که شد نصف پودر قند رو اضافه کنید و بازم بزنید تا اثر پره های همزن رو ببینید

باید اونقدر بزنید تا خوب فرم بگیره و اگه ظرفتون رو برگردونید از ظرف نریزه

این قسمت از مهمترین قسمت های ساختن این کیکه پس دقت کنید

سفیده تخم مرغ رو بزارید توی یخچال

زرده تخم مرغ و وانیل و مابقی پودر قند رو با همزن کمی میزنیم

کیک اسفنجی

کیک اسفنجی

بعد آب  جوش رو میریزیم

این قسمت باید سرعت عملتون بالا باشه یعنی همون جوری که آب جوش رو میریزید هم بزنید و گرنه تخم مرغ هاتون نیمرو میشه

هم زدن زرده ها باید تا جایی ادامه داشته باشه تا زرده ها کرم رنگ و کشدار بشه و از حالت روون دربیاد

این قسمت هم مهمه پس خوب هم بزنید

دیگه همزن رو میزاریم کنار

سفیده رو از یخچال خارج کنید

کیک اسفنجی

نصف سفیده رو اضافه کنید و خیلی آروم با لیسک فولد کنید

نکته مهم توی این قسمت اینه که اصلا نباید هم بزنید و گرنه پف سفیده میخوابه

باید خیلی آروم با لیسک یا قاشق چوبی مواد رو فولد کنید عملی مثل تا زدن مواد رو از سمتی به سمت دیگه تا کنید

مخلوط آرد و نمک و بکینگ پودر رو کم کم اضافه کنید

بهتره که سفیده و آرد رو به تناوب مخلوط کنیم

مواد رو خوب فولد کنید تا گلوله های آرد یا سفیده نمونه

کیک اسفنجی

مواد رو توی قالب میریزیم

کیک اسفنجی

قالب رو توی فر میزاریم و 40 تا 50 دقیقه زمان میدیم تا بپزه

اگه از مایکروفر استفاده میکنید :

قالب رو روی سه پایه فلزی کوتاه قرار بدین

کانوکشن 200درجه سانتیگراد به مدت 25 تا 30 دقیقه (پیش گرمایش فراموش نشود )

بعد از اینکه با خلال دندون چک کردیم دیدیم خلال تمیز بیرون اومد از فر خارج کنید

 

یه خرده صبر کنید خنک بشه

بعد ابتدا با چاقو دور تا دور کیک رو از قالب جدا کنید قالب رو برگردونید تا کیک خارج بشه

کاغذ روغنی رو خیلی آروم ازش جدا کنید

بهتره که یه روز زودتر کیکتون رو درست کنید و فرداش تزیین کنید

می دونین که کیک های اسفنجی چون هیچ روغنی داخلش نداره برای خامه کشی و تزیین مناسبن و تنهایی شاید کمی خشک به نظر بیاد و تو گلو گیر کن

اگه خواستین کیک اسفنجی کاکائویی درست کنید از آردتون کم کنید و به همون میزان پودر کاکائو اضافه کنید پودر کاکائو رو به زرده اضافه کنید با آرد قاطی نکنین

من با نصف این مواد درست کردم شما هم اگه برای یه تولد کوچیک خودمونی میخواید درست کنید با نصف این مواد درست کنید

این کیک خیلی حساسه خیلی باید باهاش با ملایمت برخورد کنید دقیقا عین یه نوزاد تا بتونید یه کیک عالی دربیارید

سفیده رو خوب بزنید

زرده رو خیلی خوب بزنیدموقع فولد کردن خیلی دقت کنید موقع ریختن تو قالب هم مواظب باشید به قالب ضربه نخوره وگرنه حباب ها از مخلوط خارج میشه

و کیکتون اصلا پف نمیکنه و به جای کیک اسفنجی کیک تخته ای تحویل میگیرید

 درباره دمای فر هم عین گفته خانوم طوروسیان عزیز

 "اگر با من بود، هیچ جا دمای فر ذکر نمی کردم، مگر موارد خیلی خاص . 
من خودم کیکهامو روی دمای 140 درجه ی سانتیگراد می پزم ، چون دمای فر من اینطوری تنظیم شده و روی 160 غذا می پزم !!! دمای استاندارد، 180 درجه است.

دمای فر را اینطوری نوشتن را من بیشتر قبول دارم : " برای کیک شیفون و اسفنجی، فرتون رو دمایی تنظیم کنید که همیشه برای کیک ساده ی خانگی تنظیم می کنید و یا برای بیسکوئیت : دمای فر یک مقدار پائین تر از زمانی که کیک ساده می پزید."

 

 

پسندها (2)
مطالبی دیگر از این نی نی وبلاگی

نظرات (13)

سارا
9 شهریور 93 13:33
امیدوارم بپزم و خوب بشه - من در حسرت پختن یه کیک اسفنجی ساده ام
بانو
پاسخ
اگه همه نکات رو رعایت کنید مطمئن باشید میتونید مطمئنم که موفق میشی عزیزم
نرگس
10 شهریور 93 16:31
سلام به جای وانیل می شود از وانیل شکری استفاده کرد؟مقدارش چقدر باشه؟ ممنون
بانو
پاسخ
عزیزم اگه از وانیل شکری استفاده میکنی تا نصف قاشق هم میتونی استفاده کنی به شرطی که خیلی طعم کیک رو عوض نکنه اگه وانیلت خوب باشه این مقدار کافیه ولی اگه وانیلت مرغوب نباشه بهتر بیشتر بزنی
نرگس
12 شهریور 93 0:14
سلام ممنون بازم سوال دارم اگر بخوایم کیک کاکایویی باشه باید چه مقدار کاکایو به این مقدار مواد بزنیم؟ ببخشید 6 تا تخم مرغ زیاد نیس کیک بوی تخم مرغ نمیگیره ؟
بانو
پاسخ
نرگس جان یه قاشق غذا خوری سر پر پودر کاکائو واسه این مقدار خوبه ولی بازم اگه خواستید کاکائویی تر باشه میتونید بیشتر بزنید که باید به زرده تخم مرغ اضافه اش کنید اصولا کیک های اسفنجی بر پایه تخم مرغ هستن تو یه سری دستورا حتی بکینگ پودر هم ندارن و پف کیک با تخم مرغه اگه یه سرچ بکنین میبینین همه دستور های کیک اسفنجی همین مقدار تخم مرغ رو میخواد حتی بعضی ها مقدارآردشون خیلی کمتره اگه از وانیل خوب استفاده کنید کلا وقتی از فر دربیارین بوی تخم مرغ رو حس میکنین ولی وقتی کیک سرد بشه اصلا و ابدا حسش نمیکنی این کیک ها واسه خامه کشی مناسبن چون خیلی سبک هستن همین جوری خالی به نظر من جالب نیستن واسه خوردن
نرگس
12 شهریور 93 13:32
سلام خیلی ممنونم ازتون کیک را درست کردم خداراشکر بد نشد زیاد پف نکرد فقط گفتن انگار کیکش خوب نپخته درحالیکه 50 دقیقه گذاشتم پخت یعنی مایع کیک خیلی شل بوده؟
بانو
پاسخ
عزیزم کیک اسفنجی رو پختی ؟؟؟ داخل فر گذاشتی بعد 50 دقیقه نپخت اگه کیک اسفنجی رو پختین و پف نکرده اشکال کارتون موقع هم زدن زرده و سفیده تخم مرغ بوده این کیک خیلی حساسه مطمئنم با تمرین بیشتر موفق میشین
مریم
18 تیر 96 13:00
سلام ممنون از دستور پخت های خوبتون من میخوام واسه تولد دخترم کیک اسفنجی بپزم قبلا کیک اسفنجی زیاد درست کردم که عالی بودن من همیشه کیک هامو تو توستر درست میکنم که عالی میشه اما این سری میخوام تو فر درست کنم من پشت فرم اون قسمتی که شعله اش هست یه مقدار بازه نمیدونم چرا از همون اول که خریدم اینجوری بود میخوام بدونم چون بازه واسه کیک هام مشکل ایجاد نمیکنه یا تو دماشون مشکل ایجاد نمیکنه که زودتر بپزه یا کمتر
بانو
پاسخ
سلام عزیزم من نمیدونم مدل فرتون چه جوریه و چرا بازه اگه از طرف نمایندگی اومدن براتون نصب کردن که موردی نداره به نظرم بهتره یه بار خودتون تست کنید ببینید نتیجه چطوره میتونید با نصف مواد درست کنید
شقایق
12 مرداد 96 23:30
ممنون از توضیحات کامل و خوبتون . ان شا الله امتحانش میکنم
بانو
پاسخ
ایشاله که عالییی میشه 
هدی
3 بهمن 96 13:03
مرسی از دستور کیک تون، برای تولد پسرم پختم عالی شده بود . واقعا ممنون
بانو
پاسخ
خوشحالم که راضی بودین 
ن
11 بهمن 96 17:59
میزان زمان که درماکرفر بگذاریم
بانو
پاسخ
خودتون چک کنید معمولا بین 25 تا 30 دقیقه بعد این زمان چک کنید اگه لازم بود بازم زمان بدید  قبل این زمان هم درب فر باز نشه ابدا چون پف کیک میخوابه
سارا
3 مهر 97 10:25
سلام عزیزم من خودم ۴ تخم مرغی درست میکنم با همین روش ولی بجای پودر قند شکر استفاده میکنم
با این مواد ،کیکمون حدودا برای چن نفر مناسبه ؟ 
 
بانو
پاسخ
سلام چهار تخم مرغی با همین میزان مواد یعنی ارد و اینا هم همین‌میزانه ؟چون دستور ۴ تخم مرغی کلا با این دستور فرق داره و توش شکر داره 
بستگی به میزان خامه ای که لا به لای کیک میزارین
متغییره
معمولا برای ۱۰ تا ۱۵ نفر مناسبه 

 
 
سعیده
30 آبان 98 10:43
سلام. قالب برای نصف مواد باید چه اندازه باشه؟
بانو
پاسخ
سلام سایز ۱۸ سانت یا ۲۰ سانت مناسبه
hk
16 بهمن 99 11:06
ببخشید من آون توستر دارم میزان آخرین حرارتش ۲۳۰ هستش معمولا کیک اسفنجی ساده که درس میکنم رو حرارت ۱۵۰ میزارم المنت بالا و پایین رو همزمان میزنم وسط توستر میزارم رو ۶۰ دقیقه عالی میشد ولی جدیدا درس میکنم جالب درنمیاد چرا؟؟؟ 
میشه بیزحمت راهنماییم کنید اشکالم از کجاست ی دنیا ممنون میشم 
مواد لازم برای کیک اسفنجی ساده وانیلی 
۲ لیوان آرد ۱ لیوان شکر ۱ لیوان شیر ۴ عدد تخم&zwnjمرغ ۵۰ گرم کره ۱ قاشق غذاخوری بیکینگ پودر ۱ قاشق چایخوری وانیل 
اینارو میزارم اشکالی داره بیزحمت بهم بگید مرسی منتظر شما هستم ممنونم
بانو
پاسخ
عزیزم من توستر ندارم و تجربه کار با توستر رو ندارم و نمیتونم راهنمایی کنم 

این دستوری که شما گذاشتین دستور کیک اسفنجی نیس عزیزم
کیک اسفنجی روغن و شیر نداره
و معمولا به تنهایی سرو نمیشه چون بافت خشکی داره و باید با خامه یا کرم های دیگه سرو بشه
دستور کیکی که شما گذاشتین یه کیک وانیلی عصرونه هست
و خب طبق دستوری که دارید باید پیش برید 
داخل وبلاگ کیک های عصرونه زیادی هست اونا رو ببینید کمکتون میکنه کیک عالی بپزید
ه،ک
16 بهمن 99 11:11
ببخشید اینم خواستم بگم مواد لازم که برای کیک وانیلی گفتم همسرم اینجوری دوست داره کیک وانیلی ساده کم پیش میاد خامه ای دوست داشته باشه این مقدار مواد که گفتم درست هستش کم و کسری نداره اشکالاتی ام که داره بیزحمت برام بگید تا هم کیک خوشمزه و خوش طعم دربیاد خوش پف خوش بو مزش که عالی باشه ممنونم 
بانو
پاسخ
عزیزم رسپی کیک ها متفاوته 
اگه با این رسپی تا حالا درست کردین و راضی بودین از رسپی خودتون استفاده کنید

دستور کیک وانیلی ساده رو اولین صفحه وبلاگ گذاشتم 
و همین طور کیک تابه ای
اونا رو ببینید لطفا 
فاطمه
6 اسفند 99 17:14
میشه از شکر بجای پودر قند استفاده کرد
بانو
پاسخ
بله میشه شکرتون دونه درشت نباشه حتما دونه ریز باشه