کافه بـــانـــــــــــــو

لوبیا پلو

1393/7/5 10:24
نویسنده : بانو
6,726 بازدید
اشتراک گذاری

یکی دیگه از پلوهای معروف ایرانی لوبیا پلو هست که هم میتونیم به صورت کته و هم آبکش درستش کنیم

تو خونواده ی ما مردا کلا با لوبیا پلو قهرن

مردای شما چطور ؟؟؟؟

لوبیا پلو

مواد لازم برای 4 الی 5 نفر:

لوبیا سبز خرده شده: نیم کیلو

گوشت 250 گرم

هویج:دو عدد متوسط

نخود فرنگی:نصف لیوان

برنج:4 پیمانه

رب گوجه فرنگی :دو تا سه قاشق غذاخوری سرپر

پیاز :یک عدد متوسط

دارچین :یک قاشق چایخوری

نمک و ادویه :مقداری

روغن

طرز تهیه:

ابتدا برنج رو که بهتره برنج ایرانی باشه پاک کنید و بشورید و با چند قاشق نمک بزارید خیس بخوره

لوبیا سبز رو پاک کنید و بشورید و خرد کنید

در مورد گوشت این که از چه گوشتی استفاده میکنید بستگی به سلیقه و موجودی یخچال داره من هیچ وقت با چرخ کرده درست نمیکنم چون گوشت درشت داخل غذا رو بیشتر دوست دارم

 اگه قراره با گوشت قرمز تیکه ای درست کنید زمان پخت بیشتر میشه

من از گوشت مرغ استفاده کردم نصف یک سینه کامل یا یک عدد ران برای این مقدار کافیه سینه مرغ بهتره من این سری سینه مرغ نداشتیم با ران درست کردم

شما میتونید با هر کدوم که میلتون هست درست کنید گوشت چرخ کرده یا گوشت مرغ یا گوشت تیکه ای گوسفند یا گوساله

ابتدا لوبیا رو داخل قابلمه بریزید روی حرارت متوسط بزارید تا آبش کشیده بشه

لوبیا پلو

وقتی آب لوبیا تموم شد روغن داخلش بریزید

پیاز و هویج رو هم که نگینی خرد کردید اضافه کنید تا با لوبیا تفت بخورن

لوبیا پلو

لوبیا پلو

اگه از گوشت قرمز استفاده میکنید این مرحله اضافه کنید تا یه خرده تفت بخورن

لوبیاپلو

این عکس رو یه سری که با گوشت قرمز درست کردم گرفتم مال این دفعه نیست

وقتی رنگ لوبیا یه خرده تغییر کرد ادویه و رب گوجه فرنگی رو اضافه کنید خیلی لازم نیست لوبیا رو سرخ کنید

لوبیا پلو

و یه خرده تفت بدید تا خامی رب گوجه از بین بره

لوبیا پلو

من مرغ و نخود فرنگی رو توی این مرحله اضافه کردم میتونید نخودر فرنگی رو حذف کنید

لوبیا پلو

و بعد دو تا سه لیوان آب اضافه کنید و اجازه بدید روی حرارت ملایم موادمون خوب بپزه و آبش تموم بشه و به روغن بیفته

لوبیا پلو

اگه از گوشت چرخ کرده استفاده کردین یک لیوان آب کافیه چون زود میپزه

نمک غذا رو هم من چون از مرغ استفاده کردم همون اول کار میریزم ولی برای گوشت قرمز باید آخر پخت اضافه کرد

وقتی موادمون خوب پخت حرارت رو خاموش کنید و دارچین رو اضافه کنید

گوشت مرغ رو دربیارید،استخون هاشو جدا کنید و ریش ریش کنید و مجدد به قابلمه برگردونید

لوبیا پلو

برنج رو آبکش کنید فقط حتما برنج رو خشک تر آبکش کنید یا به اصطلاح زنده تر بردارید تا وقتی با مواد گوشتی مخلوط میکنید شفته نشه

لوبیا پلو

کف قابلمه مقداری روغن بریزید از هر چیزی که مدنظرتونه برای ته دیگ استفاده کنید من نون میذارم

مقداری برنج داخل قابلمه بریزید بعد مقداری از مواد گوشتی

و دوباره همین کار رو تکرار کنید تا مواد مون تموم بشه

 

لوبیا پلو

لوبیا پلو

مواد رو در قابلمه به سمت مرکز قابلمه جمع میکنیم و چند سوراخ با قاشق ایجاد میکنیم.

لوبیا پلو

در قابلمه دم کنی میگذاریم و  روی حرارت متوسط قرار میدیم تا بخار کنه. بعد از اینکه خوب بخار کرد، اجازه میدیم برنج با حرارت ملایم دم بکشه معمولا 45 دقیقه تا یک ساعت طول میکشه

فقط حواستون باشه لوبیا پلو خوب بخار کنه بعد حرارت رو کم کنید چون معمولا زمان بیشتری طول میکشه تا بخار کنه نسبت به پلوهای دیگه مخصوصا در حجم زیاد

اگه دیدین بخار نکرد چند قاشق آب بریزید دور تا دور برنج

نکته:

اگه از گوشت چرخ کرده میخواید استفاده کنید اول پیاز رو تفت بدید بعد گوشت رو اضافه کنید و تفت بدید و بعد لوبیا رو اضافه کنید و سرخ کنید

دارچین ادویه مخصوص لوبیا پلو هست پس حذفش نکنید دلیل اینکه گفتم آخر سر اضافه کنید به خاطر اینه که عطرشو از دست نده

یه سری ها واسه رنگ لوبیا بهش زعفرون میزنن ولی به نظر من دارچین خوشمزه ترش میکنه

برای فریز کردن لوبیا یه سری لوبیا رو سرخ میکنن یه سری هم آب پز و بعد فریز میکنن

من خودم کلا لوبیا رو به صورت خام فریز میکنم یعنی اول تمیزش میکنم بعد میشورم خردش میکنم بعد خرد کردن لوبیا فریزش میکنم

لوبیا پلو

پسندها (3)

نظرات (5)

مامان حديث
5 مهر 93 20:54
سلام من حديثم با درس شيرين رياضي اومدم بياييد ديدنم منتظرمااااااااااااااااااااااااااااااا
بانو
پاسخ
بابای گل رخ
5 مهر 93 21:02
خیلی شبیه استامبولی شد ! . من که عاشق هردو تام !!! .
بانو
پاسخ
عزیزم استامبولی به صورت کته درست میشه البته نمیدونم استامبولی رو شما چه جوری درست میکنی ولی من توش گوجه فراوان میریزم به نظر من که خیلی فرق دارن
مریم مامان آیدین
8 مهر 93 13:49
عاااااااااااااااالیه و خیلی خوشگل اصلا گرسنه ام شد ما هم هم همین مدلی درست میکنیم فقط با گوشت چرح کرده و یا ریز شده.... و من مثل شما کدبانو نیستم و مامانم برام لوبیا و گوجه میکس شده رو میپزه و فریز میکنه و من بعد درست کردن مایه گوشت لوبیا و گوجه و رب رو اضافه میکنم و میره رو دم
بانو
پاسخ
ممنون از لطفتت عزیزم عمه من همیشه اون مدلی درست میکنه که صد البته این مدلم خیلی خوشمزه و عالییییه نوش جانتون کدبانوی از خودته عزیزم شرمنده ام نکن
بابای گل رخ
10 مهر 93 22:33
راستش توی مشهد و کلا خراسان ، استامبولی پلو رو همین میگن ! و کته گوجه فرنگی رو یه چیز دیگه !!!
بانو
پاسخ
ممنون از اطلاعاتت ای کاش لطف کنی روش تهیه دمی گوجه رو بگی دوست دارم بدونم چه جوری میدرستید نکنه همونیه که با لپه باقلا درست میکنن؟؟؟
solmaz
14 مرداد 94 16:07
وای خدا چه پلویی شده
بانو
پاسخ
ممنون از لطفتون