کافه بـــانـــــــــــــو

ترشی مخلوط

1393/8/3 20:46
نویسنده : بانو
24,801 بازدید
اشتراک گذاری

ترشییییی خوشمزهفصل پاییز و زمستون که میشه درست کردن ترشیی میشه جز واجبات

هر چند تو فصل های دیگه هم خوردنش خالی از لطف نیس ولی پاییز و زمستون یه حال دیگه داره

اگه تا حالا درست نکردید و خیلییی علاقه دارید خودتون ترشی اونم از نوع خوشمزه اش درست کنید این پست رو از دست ندید

ترشی

 

مواد ترشی کلا سلیقه ای خیلی خودتون رو به زحمت ندید که حتما همه مواد رو بریزید هر چیزی که دوست دارید بریزید هر چیزی رو هم که دوست ندارید حذف کنید به همین راحتی

پس سخت نگیرید این مواد کلی ترشی هست  اندازه مواد هم دست خودتون بستگی داره شما چی رو بیشتر دوست دارید میتونید همونو بیشتر بریزید به خاطرهمین من برای هیچ کدوم از مواد اندازه ندادم

مواد لازم:

سرکه قرمز

گل کلم

کلم

هویج

پیاز ریز قرمز

بادمجون

ساقه کرفس

سیب ترشی

سیر

فلفل سبز تازه

سبزی ترشی (مرزه ترخون نعنا )

نمک

ادویه ترشی شامل زردچوبه ، گلپر ،تخم گشنیز ، سیاهدونه

البته سیاهدونه سلیقه ای هست و میشه حذفش کرد

موسیر

خیار

طرز تهیه ترشی مخلوط:

ترشی مخلوط

روشی که من دارم اینه

اول از همه میرم خرید

بعد موادی که خریدم رو میشورم به این ترتیب

کلم رو درسته میشورم

گل کلم رو برگهای سبز اطرافش رو جدا میکنم و میشورم

هویج رو میشورم و بعد پوست میگیرم

کرفس رو ساقه و برگ هاش رو جدا میکنم و ساقه اشو میشورم

من از برگ کرفس استفاده نمیکنم ولی میتونید مثل سبزی ترشی خرد کنید و داخل ترشی بریزد من فقط برای شور مخلوط برگهاشو میریزم

 پیازهای ریز رو داخل آب گرم خیس میکنم تا پوستش راحت جدا شه بعد پوست میگیرم و میشورم

اگه درشت هستن با چاقو وسطش رو یه چاک بدین

 سیب ترشی رو خوب میشورم چون خیلی گِل و خاک داره میتونید با پوست یا بدون پوست بریزید

موسیر خشک رو اول میشورم بعد با آب داغ خیس میکنم تا نرم بشه بعد میزارم آبش بره

سبزی رو پاک کنید و بشورید و اجازه بدید آبش بره

شروع میکنیم به خرد کردن مواد

مواد رو هر اندازه که دوست دارید خرد کنید ریز و درشتیش دست خودتونه

یه پارچه بزرگ پهن میکنم مواد رو که خرد میکنم میریزم روی اون پارچه تا آبشون بره

ترشی مخلوط

معمولا شب تا صبح میزارم بمونه

مواد باید آبشون کامل بره و خشک باشن وگرنه ترشی مون کپک میزنه

بادمجون هم به صورت معکبی با پوست خرد میکنم البته قبلش پوستش رو خوب میشورم اگه پوستش خوب نیست میتونید پوستشو بگیرید

بعد بسته به مقدار بادمجون ها روش آب میریزم و میزارم بپزه حدود ده دقیقه تا یه ربع کافیه

فقط باید حواسمون باشه تا بادمجونها له نشن فقط کمی نرم بشن

 بعد پخت بریزید توی آبکش تا آبش بره

میتونید با سرکه بپزید و اون سرکه رو هم برای ترشی استفاده کنید

 ولی من با آب میپزم به این دلیل که این جوری تلخی احتمالی بادمجونها در اثر جوشیدن خارج میشه ولی اگه با سرکه بجوشونید اون تلخی وارد سرکه میشه

سبزی رو هم خرد میکنم

یه ظرف بزرگ که گنجایش همه مواد رو داشته باشه میارم و همه مواد رو که دیگه کاملا خشک شدن و آبشون رفته

میریزم توش (کلم ،گل کلم ،هویج ،ساقه کرفس، پیاز ،بادمجون ،سیب ترشی،موسیر )

البته من سیب ترشی و خیار داخل ترشی دوست ندارم و نمیریزم اون خیارهای توی عکس برای شور هستن چون معمولا شور و ترشی رو با هم میریزم

 میتونید از پودر گلپر یا خود گلپر استفاده کنید فرقی نداره ولی اگه دوست ندارید احیانا موقع خوردن زیر دندون بیاد حتما از پودرش استفاده کنید

تخم گشنیز و سیاهدونه مال عطر و طعم ترشی هست

تخم گشنیز رو هم میتونید به صورت درسته بریزید یا پودرش رو بریزید

چند تا دونه فلفل سبز تند هم بندازید توش من فلفل ها رو خرد نمیکنم فقط یه چاک کنارش میدم

سیر رو هم همونجوی حبه ای میندازم

شما میتونید رنده کنید یا ریز ریز خرد کنید که عطرش بیشتر در بیاد

سبزی ترشی و ادویه ها رو به مواد اضافه کنید

و مخلوط کنید 

ظرفتون رو که قراره ترشی رو توش بریزید از قبل خوب با مایع ظرفشویی بشورید و بزارید آبش بره تا کامل خشک خشک بشه

مواد رو بریزید داخل ظرف مورد نظرتون

روش سرکه بریزید

ترشی مخلوط

ترشی با سرکه خالص خیلی تند و تیز میشه جوری که خیلی نمیشه خورد

من برای اینکه تیزی سرکه رو بگیرم از آب نمک استفاده میکنم

به این ترتیب برای هر دو لیوان آب (لیوان که گنجایش 200 میلی گرم رو داره )از یک قاشق غذاخوری سرصاف نمک استفاده میکنم و میزارم بجوشه

وقتی جوش اومد از روی حرارت برمیدارم و میزارم سرد بشه

یک سوم ظرفم رو آب نمک میریزم و مابقی رو سرکه قرمز

این جوری هم نمک ترشی رو زدم هم تیزی سرکه گرفته میشه

شما اگه از آب نمک استفاده نکردید موقع مخلوط کردن مواد ، نمک رو بزنید

دبه یا ظرفتون رو بزارید جای خنک یا توی یخچال

معمولا  20 روز تا یک ماه طول میکشه تا ترشی جا بیفته ولی بازم بستگی داره به صبر شما

میتونید برای اینکه رنگ ترشیتون صورتی بشه از کلم بنفش استفاده کنید  ولی ترشیی با کلم قرمز بهتر زود مصرف بشه چون رنگش بعد یه مدت عوض میشه و بد رنگ میشه

ترشی مخلوط

ترشی مخلوط

شما هم اگه دوست داشتید عکسهاتون رو به ایمیلم بفرستید تا به اسم خودتون توی وبلاگم بزارم

 ترشی مخلوط

 

پسندها (9)

نظرات (2)

مامان عاطفه
11 آبان 93 12:43
منم ترشی هام معرکند عکسم دارم از مراحلش خواستی بذات می فرستم
بانو
پاسخ
ممنون از لطفت عزیزم خوشحال میشم عکس هات رو برام بفرستی تا به اسم خودت تو وبلاگم بزارم این ادرس ایمیلم هست cafebanoo@gmail.com
مامان عاطفه
19 آبان 93 5:02
به به چه ترشی هایی
بانو
پاسخ
دست شما درد نکنه زحمت فرستادن عکسها رو کشیدی