کافه بـــانـــــــــــــو

شور مخلوط

1393/8/6 10:17
نویسنده : بانو
19,504 بازدید
اشتراک گذاری

پاییز و زمستون فصل درست کردن شور و ترشی هست

راستش من تا چند سال پیش معتقد بود ریختن شور و ترشی به دست هست یعنی یه سری ها به دستشون میاد و به دست یه سری ها نمیان

تا اینکه یکی از دوستانم درست کردن شور رو یادم داد از اون سال همیشه خودم شور میریزم و الان معتقدم اگه همه اصول رو رعایت کنیم همه میتونن شور بریزن و اینکه به دست میاد کلا خرافاته

پس اگه طبق اصول پیش برید قول میدم شورتون خیییییییییییییلی خوشمزه میشه

حالا اون اصول چیه با هم بریم بقیه مطالب

شور مخلوط

مواد لازم

گل کلم

خیار ریز

کرفس

هویج

سیر

فلفل سبز تازه

سبزی معطر (برگ کرفس جعفری مرزه و ترخون)

نمک

آب

سرکه سفید (اگه نداشتید هم مهم نیست قرمز بریزید)

طرز تهیه:

همه مواد رو اول بشورید بعد خرد کنید اندازه هاشم بهتره خیلی ریز نباشه

من خیار رو خرد نمیکنم ولی دیدم بعضی ها حلقه حلقه خرد میکنن شما هر کدوم راحتید انجام بدید

یه دستمال تمیز پهن کنید و سبزیجات رو(گل کلم ،هویج ، ساقه کرفس،خیار فلفل سیر) بریزید روش تا آبشون بره و کامل خشک بشن

مهم ترین قسمت شور همینه همه مواد باید کاملا خشک باشن

شور مخلوط

من برای سبزی معطر از جعفری و برگ کرفس و خیلی کم ترخون و مرزه استفاده کردم این خیلی کم که میگم برای هر دبه حدود دو سه شاخه

اگه نباشه هم مهم نیست همون جعفری و برگ کرفس بریزید

از قبل ظرفی رو هم که قراره داخلش شور رو بریزید با مایع ظرفشویی بشورید و بزارید آبش بره

دومین نکته شور همینه ظرفتون باید تمیز و خشک باشه ظرفتون مطلقا چربی نداشته باشه

خب حالا شروع میکنیم به پر کردن دبه ها

اول یه لایه از سبزیجات معطر کف ظرف بریزید یه حبه سیر و یه دونه فلفل هم بندازید

بعد شروع کنید از مواد رو بریزید توی ظرف (گل کلم هویج ساقه کرفس خیار)

بهتره مواد رو با فشار توی دبه بزارید من معمولا یه سری که میریزم دبه رو میکوبم زمین تا مواد خوب فشرده بشن با دست هم هی روی مواد رو فشار میدم

این فشرده بودن هم خیلی مهمه

لابه لای مواد هم از سیر و فلفل و سبزی معطر استفاده کنید

مقدار سیر و فلفل و بقیه مواد دست خودتون میتونید هویج یا ساقه کرفس کمتر بریزید ولی حذفش نکنید چون خوشمزگی شور به ترکیب این مواده

همه مواد رو داخل ظرفهامون میریزم و بعد میریم سراغ سرکه و آب نمک

اول سرکه میریزیم و بعد آب نمک که سرد شده رو روش میریزیم

شور مخلوط

در هر ظرف یه پلاستیک فریزر میذاریم و درشو میبندیم و میزاریم یه جای خنک

معمولا بعد یک ماه البته به میزان صبوری شما بستگی داره شور خوشمزه مون حاضره

برای آب نمک من برای هر دو لیوان دسته دار یک قاشق غذاخوری سرخالی نمک میریزم

بدین ترتیب که یه قابلمه بزرگ برمیدارم و لیوان لیوان آب میریزم توش و میشمرم چند تا لیوان میشه

بعد قابلمه رو میزارم روی حرارت میرم سراغ نمک

نمک رو هم با قاشق میشمارم و توی بشقاب میریزم و صبر میکنم وقتی آب نزدیک جوش اومدن بود نمک رو داخلش میریزم و با قاشق بزرگ هم میزنم تا مخلوط بشه

برای سرکه هم من اصولا شورم رو داخل دبه های کوچیک (دبه های ماست) میریزم چون شور بعد از اینکه درش باز میشه

باید تو یخچال بمونه وگرنه کپک میزنه این جوری ظرف شورم کوچیکه هم اینکه زود تموم میشه هم اینکه برای گذاشتن داخل یخچال راحتره

خوب بریم سر میزان سرکه من برای هر یه دونه از این دبه ها یک چهارم لیوان دسته دار سرکه میریزم

سرکه سفید اگه داشتید که چه بهتر نداشتید هم مثل من سرکه قرمز بریزید با سرکه سفید رنگ شور روشن تر و سفید تره

من سعی کردم همه نکات رو بگم امیدوارم درست کنید و لذت ببرید

 شور مخلوط

شور مخلوط

 

 

 

پسندها (9)

نظرات (5)

پتو اسناگی
8 آبان 93 10:42
ممنون درست می کنم. شما هم اگه اسناگی خواستید در خدمتیم
بانو
پاسخ
✿مامان عاطفه✿
23 آبان 93 21:09
دلم خواست من تا حالا شور درست نکردم ولی خیار شور همیشه درست می کنم برای سالاد الویه
بانو
پاسخ
عزیزم درست کن تا فصلش هست شما که استاد ترشی هستی مطمئنن شورت هم خوشمزه میشه
123
6 دی 94 12:29
شور درست کردم الان نمکش خیلی زیاده نمیدونم چطوری شوریشو ازبین ببرم لطفا راهنماییم کنید
بانو
پاسخ
عزیزم یه مقدار از ابش رو خالی کن و اب جوشیده سرد شده بریز به جاش بزار چند روز بمونه بعد چند روز تست کن ببین چطور شد و بهتر زود مصرفش کنی چون ابش رو عوض میکنی احتمال کپک و لیز شدنش زیاده
مریم
29 آبان 97 11:09
 سلام شور من آبش بعد از دوهفته غلیظ شده راه حلی دارید واسش؟میشه موادشو بشورم و آب جدید درست کنم و بریزم توش؟
بانو
پاسخ
من تا حالا نداشتم‌همچین موردی رو 
نمیدونم راه حلش چیه 
نباید غلیظ بشه اخه 
مهرسا
13 آبان 99 14:40
سلام میزان سرکه و میشه به لیوان توضیح بدین چون ظروف همه مختلفه
بانو
پاسخ
سلام توی هر ظرف اونقدری سرکه بریز که به اندازه یه بند انگشت بشه وقتی ته ظرف جمع میشه
امیدوارم متوجه منظورم شده باشین
اول نواد شور رو بریز تو ظرف 
بعد سرکه بریز 
بعد اب و نمک