کافه بـــانـــــــــــــو

قرمه سبزی

1393/9/30 10:24
نویسنده : بانو
5,844 بازدید
اشتراک گذاری

امروز تصمیم گرفتم طرز تهیه این خورشت اصیل ایرانی رو به آرشیو کارهام اضافه کنم

هر چند همه دیگه این یک قلم رو استادن ولی من سعی کردم توی این پست راز و رمزهای یک خورش خوشمزه رو بگم

 قرمه سبزی

مواد لازم برای چهار تا 5 نفر

سبزی قرمه سبزی ( تره، جعفری، شنبلیله، گشنیز، شوید، اسفناج و ) ۱ کیلو

گوشت خرد شده درشت ( من از ران گوسفند استفاده کردم) ۳۰۰ گرم

لوبیا چیتی یک لیوان(میتونید کم یا زیادش کنید)

لیمو عمانی ۲-۳ عدد

پیاز ۱ عدد متوسط

نمک، فلفل، ادویه  به میزان لازم

رب گوجه فرنگی در صورت تمایل :یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه:
 

به نظر من برای درست کردن غذاهای سنتی باید بریم سراغ بزرگترای خونواده و از اونها راز و رمز خوشمزه شدن غذاهاشون رو بپرسیم

منم رفتم سراغ مادر عزیزم که قرمه سبزی هاش محشره

برای ترکیب سبزی مامان خانوم این جوری دستور فرمودن بهتری سبزی قرمه توی فصلی که اسفناج هست گرفته بشه

چون اسفناج باعث لعابدار شدن خورش میشه توی فصلی که اسفناج نیس به جاش برگ چغندر میزارن که برگ جغندر بیشترش آب هست موقع سرخ کردن میبینید که نصف قابلمه پراب میشه

این جوری حجم سبزی خیلی کمتر میشه

میزان جعفری هم بهتره بیشتر از گشنیز باشه

شنبلیله هم خیلی نشه چون سبزی رو تلخ میکنه

در مورد میزان سبزی ها هم خود سبزی فروشها بهتر میدونن
سبزی ها را پاک کرده، شسته و ریز خرد میکنیم.

سپس میزاریم روی حرارت تا آبشون کشیده شود. وقتی آب سبزی تموم شدمقداری روغن اضافه میکنیم

من همیشه با روغن جامد سرخ میکنم هر چند که میدونم ضرر داره ولی به نظرم تو طعم قرمه سبزی خیلی تاثیر داره و خوشمزه تر میشه

اجازه میدهیم سبزی ها خوب سرخ شوند. من معمولا یه چیزی بین 1 تا یک ساعت و نیم با حرارت متوسط سرخ میکنم

به نظرم سبزی قرمه باید خوب سرخ بشه تا رنگش تیره بشه

من خودم همیشه سبزی رو تو حجم زیاد میگیرم و سرخ میکنم و فریز میکنم راستش با بچه کوچیک هر روز حوصله سبزی پاک کردن و سرخ کردن ندارم

خوب بعد حاضر کردن سبزی میریم سراغ خورشت خوشمزه مون

لوبیا را از قبل خیس میکنیم.

پیاز را خرد کرده و با مقدار کمی روغن در قابلمه تفت میدهیم.

وقتی پیاز سبک شد گوشت خرد کرده را اضافه میکنیم و تفت میدهیم تا رنگش عوض بشه

قرمه سبزی

 ادویه و یه کوچولو فلفل سیاه را به گوشت اضافه میکنیم و تفت میدهیم.من یه قاشق رب گوجه فرنگی هم اضافه میکنم

قرمه سبزی

هر چند خیلی ها نمیپسندن و میگن مگه به قرمه سبزی هم رب میزنن؟؟؟؟سوال باید بگم که بعلله من اضافه میکنم راضی

چون هم توی طعمش تاثیر داره هم توی رنگش، رنگ قرمه سبزی یه سبز خوشرنگ میشه

حالا شما خود دانید مقدار رب خیلی کمه اونقدری نیس که طعمش حس بشه

سبزی سرخ شده و لوبیا را نیز اضافه میکنیم  سپس ۳-۴ لیوان آب به قابلمه اضافه میکنیم و بر روی حرارت زیاد قرار میدهیم به جوش بیاد

قرمه سبزی

اگه شما عادت ندارید سبزی تون رو خیلی سرخ کنید بهتره توی این قسمت یه مقدار با گوشت تفت بدید من چون سبزیم رو حسابی سرخ میکنم دیگه توی این مرحله تفت ندادم

بعد جوش اومدن حرارت رو کم کنید و اجازه بدید تا خورش خوب جا بیفته

یه چیز دیگه که به نظرم تو طعم قرمه تاثیر داره استفاده از قلم یا گوشت با استخوان هست من همیشه مخصوصا واسه مهمون یکی دو تا قلم گوسفند میندازم داخل خورشتم

پس اگه قلم یا گوشت با استخوان دارید حتما استفاده کنید

برای لوبیا هم به نظر من قرمه سبزی فقط با لوبیا چیتی خوشمزه هست چون لوبیا چیتی خورش رو لعابدارتر میکنه

ولی بازم شما طبق ذایقه خودتون هر نوعی که دوست دارید بریزید لوبیا قرمز یا چیتی یا سفید

لیمو عمانی را نیز خوب بشورید بزارید توی ظرف آب یه نیم ساعت تا یک ساعت بمونه  تا تلخی پوستش گرفته بشه

بعد چندتا سوراخ با چنگال در آن زده و به قابلمه اضافه میکنیم. بهتره از اول لیمو رو نندازید چون جوشیدن زیادش باعث تلخ شدن خورش میشه سه ساعت که از زمان پخت گذشت لیمو رو بندازید

من معمولا از پودر لیمو عمانی استفاده میکنم که بعد پخت خورش همراه نمک اضافه میکنم
نمک را تا زمان پخت گوشت و حبوبات به غذا اضافه نمیکنیم هر موقع از پخت گوشت و لوبیا مطمئن شدید نمک رو اضافه میکنیم
 حواستون باشه خورش رو زود باید بزارید تا خوب جا بیفته 

در نهایت وقتی از پخت گوشت و لوبیا مطمئن شدید نمک رو اضافه کنید من پودر لیمو رو هم توی این مرحله اضافه میکنم

برای تهیه پودر لیمو عمانی اول لیمو عمانی رو میشورم بعد اجازه میدم بمونه تا خوب خشک بشه

لیمو ها رو با گوشت کوب له میکنم هسته های لیمو رو جدا میکنم و داخل آسیاب پودرش میکنم

خورشت خوشمزه مون حاضره

قرمه سبزی

 

 قرمه سبزی

 

پسندها (5)

نظرات (6)

مامان ریحانه
30 آذر 93 14:02
سلام عزیزم خسته نباشید ممنونم بابت خورش خوشمزتون نمی دونم چرا پستهای قبلیتون برای من به روز نمی شده الان اومدم دیدم چند پست جا موندم
بانو
پاسخ
ممنون از حضور همیشگیت عزیزم
مریم مامان آیدین
1 دی 93 20:16
عاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااالیه شکلش بیست بیسته من هم همین سبک درست میکنم فقط سبزی رو بعد نیم پخت شدن گوشت اضافه میکنم و با لوبیا قرمز من هم با لوبیا چیتی خیییلی دوست دارم ولی همسرم قرمز رو ترجیح میده
بانو
پاسخ
مامان عسل 
2 دی 93 14:34
سلاااام خوبی بیابه وبم عسلی کارت داره اومدیااااا
بانو
پاسخ
مامان حديث
3 دی 93 0:25
سلام خاله جوووووووووووونم من تو جشنواره ي ني ني وبلاگ شركت كردم ميشه بهم راي بدين؟ اگه ممكنه به دوستاتونم بگين يه دنيا مسي 65 رو به 100089891010 بفرستين بووووووووووووووووس برا تون
بانو
پاسخ
رای دادم بهت حدیث جون
شیرین بانو
16 اردیبهشت 94 17:35
سلام گلم بوی خورشت دلم را برد. رنگش عالی شده با اجازه ازش کپی برداشتم تا درشتش کنم از نظر شما که اشکال نداره. میشه بگی خواننده موسیقی کدام خواننده س. آخه خیلی آروم می خونه. من خیلی دوست دارم.
بانو
پاسخ
سلام عزیزم مرسیییی اگه کپی برداشتنتون به قصدر درست کردن باشه موردی نداره در غیر این صورت تنها با ذکر لینک وبلاگ مجاز میباشد آهنگ وبلاگمم حمید عسگری هست
کیمیا
21 دی 94 10:29
وااای عجب رنگیمنم یه کم رب میزنم خیلی خوب میشه
بانو
پاسخ
ممنون از حضورت عزیزم