کافه بـــانـــــــــــــو

نان بوهتله

1393/10/7 16:33
نویسنده : بانو
4,406 بازدید
اشتراک گذاری

یه نون خوشمزه و راحت واسه صبحانه

اگه عاشق درست کردن نون هستید و بیشتر از اون عاشق خمیر بازی حتما این نون رو تست کنید

نان بوهتله

دستور اصلی این نان از وبلاگ لی لی فراز (دنیای خوشمزه من ) هست ولی من این نان رو توی سایت دوست نازنینم الی جون (آشپز هنرمند) دیدم ممنونم از هر دو تاشون

این نان اصالتاً برای بوهمیا (در جمهوری چک) هست، که در اتریش ، اسلواکی، مجارستان هم طرفداران زیادی داره.

در زبانهای مختلف گویشهای متفاوتی داره

نان بوهتله
مواد لازم:

شیر: 120 میلی لیتر

آرد: 300 گرم

کره: 40 گرم

شکر: 2 قاشق غذاخوری

خمیر مایه: یک قاشق غذاخوری

تخم مرغ زده شده: یک عدد

نمک: یک پنس

برای فیلینگ: من 6 عدد رطب رو پوست گرفتم و با کمی دارچین و کنجد مخلوط و له کردم

شما میتونید از انواع مارمالاد، مربا ،شکلات صبحانه یامغز گردو و کشمش استفاده کنید

طرز تهیه :

ابتدا شیر رو بزارید گرم بشه تا حدی که دست رو نسوزونه بعد خمیر مایه رو داخلش بریزید و بزارید 15 دقیقه جای گرم بمونه تا خمیر مایه عمل بیاد باید کف کنه و بالا بیاد

اگه شیرتون خیلی داغ شد حتما اجازه بدید از داغی بیفته و بعد خمیر مایه رو بریزید داخلش

آرد رو الک کرده شکر و نمک رو بهش اضافه و مخلوط کنید

اگه خمیر مایه تون فوری هست نیاز به مرحله اول نیست خمیر مایه رو توی همین مرحله اضافه کنید و گرنه مثل من پیش برید

کره رو روی حرارت بذارید تا کره ذوب بشه و بذارید کنار تا کمی خنک شه
مواد خشک(آرد و شکر و نمک ) و مواد مایع (کره ذوب شده و شیر)رو با هم مخلوط کنید

تخم مرغ زده شده(من با همزن دستی یه مقدار مخلوطش کردم ) رو هم اضافه کرده و شروع کنید به ورز دادن...حدود 10 تا 15 دقیقه خوب ورز بدید

و خمیر رو به شکل گلوله ای در آورده و توی یه کاسه بذارید و روشو با یه حوله یا پتو بپوشونید و در یک جای نسبتا گرم

بذارید 1 ساعت خمیر ور بیاد

نان بوهتله

بعد از این یک ساعت یک سطح رو ارد پاشی کنید خمیر رو به 12 قسمت تقسیم کنید

نان بوهتله

هر قسمت رو با وردنه صاف کنید و فیلینگ مورد نظر رو وسطش قرار بدید و خمیر رو گرد کنید مثل یه چونه

نان بوهتله

من واسه یه سری از خمیرها از مربای آلبالو استفاده کردم که به نظرم خیلی خوشمزه تر از خرما بود

نان بوهتله

سری بعد میخوام از مغز گردو و کشمش استفاده کنم
خمیرهای پیچیده شده رو در ظرف مخصوص فر کنار هم با فاصله ی نسبتا کم بذارید

نان بوهتله
روش یه حوله انداخته و نیم ساعت دیگه استراحت بدید (تو این مدت فر رو هم روی 180 درجه روشن کنید)

من توی این مرحله یک ساعت استراحت دادم تا خمیرم خوب ور بیاد توی دستور گفته نیم ساعت

میبینید که خمیر کاملا حجمش دو برابر شده تو عکس کاملا مشخصه

نان بوهتله
بعد از این نیم ساعت روی خمیر ها رومال کشیده و کنجد بپاشید (رومال : زرده تخم مرغ مخلوط شده با 1 ق مرباخوری آب و کمی زعفران)

نان بوهتله

و در فر 180 درجه ی از پیش گرم شده به مدت 15 تا 20 دقیقه بذارید تا زیر نون طلایی بشه

بعد از پخت گریل رو روشن کنید تا روی نان  هم طلایی بشه

نکته 1 :این نون اصلا طعم شیرینی نداره یعنی مثل نون شیرمال نیست واسه صبحانه با عسل یا مربا خیلی حال میده

من این سری تصمیم دارم مقدار شکر دستور رو بیشتر کنم ببینم چی میشه

نان بوهتله
 

نان بوهتله
نکته 2 :

معمولاً این نان رو با سس وانیل سرو میکنن، من خودم درستش نکردم اما دستورش رو براتون مینویسم، دوست داشتید امتحان کنید:

شکر: 100گرم

شیر: 500 میلی لیتر

زرده تخم مرغ: 6عدد

وانیل: 1 ق چ

زرده تخم مرغ و شکر را میزنیم تا کرمی شوند، شیر را روی حرات بگذارید، وانیل را به شیر اضافه میکنیم،

مخلوط زرده تخم مرغ را هم به شیر اضافه میکنیم و دائم هم میزنیم تا سس غلیظی بدست آید (دقت داشته باشید که شیر به جوش نیاید)

پسندها (4)

نظرات (9)

مامان ریحانه
7 دی 93 20:33
واااای خانمی این نون رو دیدم ضعف کردم ظاهرش که خیلی قشنگه فکر کنم خودشم خیلی خوشمزه باشه
بانو
پاسخ
ممنون از لطفت ببخشید دلت خواست ایشاله درست میکنی و لذتش رو میبری
مریم مامان آیدین
8 دی 93 20:08
من هم دلم خواست درستش کنم خمیر مایه رو باید از کجا خرید؟؟؟ بازم عاااالی بود دوستم
بانو
پاسخ
مریم جان خمیر مایه رو از لوازم قنادی ها میتونی بگیر البته یه سری از عطاریها هم دارن ولی حتما از تازه بودنش مطمئن شو من این سری از عطاری گرفتم متاسفانه چون تازه نبود اثرشو از دست داده بود
سحر
9 دی 93 10:57
ممنون، خیلی وقت بود دنبال دستور تهیه اش بودم.
بانو
پاسخ
خواهش میکنم عزیزم خوشحالم براتون مفید بوده
النا
9 دی 93 16:41
عزیزم خوشحال شدم که اومدی به وبلاگم و همچنین بنده هم بسی لذت بردم از کارهای زیبات،
بانو
پاسخ
ممنون از حضور گرمت خوشحالم از آشنایی باهاتون
مامان ضحا
4 بهمن 93 19:49
سلام عزیز یه راهنمایی ؟ من فر ندارم مایکروویو دارم توش هر چی میپزم ولی زمانش خیلی کمتر مشه یعنی کیک 6دقیقه ای میپزه حالا این نون چقدر باید بمونه تو ماکروویوم؟؟؟ اگه سی ثانیه بیشتر بمونه وسطش خشک میشه چه کیک چه پیتزا.. میشه بیایید وبم جواب بدید؟؟؟
بانو
پاسخ
ضحا جون مایکروفرتون کانوکشن داره ؟؟؟؟ اگه کانوکشن نداره فکر نکنم این نون توش خوب دربیاد
solmaz
14 مرداد 94 15:59
خیلی عالیه شده بافتش حرف نداره
بانو
پاسخ
مرسی از نگاه زیبات دوست عزیز
مریم
17 تیر 95 14:49
وای این نون فوق العاده خوشگله میشه شیرینی این نونو بیشتر کرد ؟شما امتحان کردید خوب شد؟
بانو
پاسخ
میشه شیرینی رو بیشتر کرد موردی نداره
مریم
17 تیر 95 14:54
بانو جان یه سوال دارم سینی فری که شما نونو داخلش گذاشتی ارتفاع داره ؟
بانو
پاسخ
عزیزم من داخل قالب کیک درست کردم قطر قالبمم ۲۳ سانت هست ولی میشه روی سینی فر هم گذاشت
مریم
17 تیر 95 16:32
دوست عزیزم من متوجه نشدم یعنی چی اگه خمیر مایتون فوری هست نیاز به مرحله اول نیست اخه رو بسته خمیر مایه منم نوشته شده فوری؟
بانو
پاسخ
عزیزم بعضی از خمیر مایه ها فوری هستن یعنی نیاز نیس اول عمل بیان مستقیم داخل مواد ریخته میشه ولی بعضی هاشون باید اول عمل اورده بشن بعد داخل مواد ریخته بشه اگه مستقیم داخل مواد ریخته بشه اثر نمیکنه شما ببین خمیر مایه تون جز کدوم هست