کافه بـــانـــــــــــــو

کیک شیفون

1393/10/11 9:30
نویسنده : بانو
40,368 بازدید
اشتراک گذاری

کیک شیفون یکی دیگه از انواع کیکهای هست که برای پایه کیک های تولد خیلی مناسبه

بافت خیلی نرم و اسفنجی داره

البته این کیک رو برخلاف کیک اسنجی میشه خالی خالی و بدون هیچ تزیینی هم خوردش

کیک شیفون

این دستور کیک شیفون خانم طوروسیان عزیز هست

مواد لازم برای یک عدد قالب گرد به قطر 25 سانتی متر و ارتفاع 7 سانتی متر

( قالب کوچکتر باشد ، حتماً سرریز می شود )

تخم مرغ خنک: 6 عدد

وانیل خالص یک پنسه

شکر: یک و یک چهارم پیمانه

شیر :سه چهارم پیمانه

روغن مایع: سه چهارم پیمانه

آرد قنادی :دو پیمانه

بیکینگ پودر: 2 قاشق چای خوری زیاد سر صاف نباشد

نمک یک پنسه

پیمانه من لیوان دسته دار فرانسوی بود

طرز تهیه :

اول از همه بگم من با نصف مواد درست کردم

آرد و بیکینگ پودر و نمک رو سه بار با هم الک کنید

سفیده ها رو با نوک قاشق کرم تار تار خوب هم بزنید تا پفکی و سفید بشه

بعد نصف شکر رو به سفیده اضافه کنید و دوباره مخلوط کنید.وقتی ظرف رو برگردوندید نباید سفیده بریزه


کیک شیفون
زرده ها و وانیل وباقیمانده ی شکر رو با همزن بزنید تا کرم رنگ و کشدار شود


کیک شیفون
بعد شیر رو اضافه کنید و مخلوط کنید

آرد رو کم کم اضافه کنید و مخلوط کنید

کیک شیفون

خیلی سریع روغن رو به خورد آرد بدید و هم بزنید

همزن رو خاموش کنید و سفیده رو با لیسک به خورد خمیر بدید

کیک شیفون
 

کیک شیفون
کف قالب کاغذ روغنی بیاندازید ، سپس با مقدار کمی روغن چرب کنید
مایه رو در قالب بریزید و چند ضربه بزنید تا حبابهای هوا خارج شوند .من چون با نصف مواد درست کردم مواد رو توی قالب گرد 20 سانت ساده ریختم

کیک شیفون

قالب درون فر از پیش گرم شده با حرارت 180 درجه سانتی گراد به مدت یک ساعت و ده دقیقه قرار بدید.

کیک زیاد پف می کند مطمئنم وقتی درب فر رو باز کنید از پف کیکتون خیلی تعجب میکنید

 ولی چون پف کیک زیاد است داخلش با یک ساعت نمی پزد . کیک را خیلی سریع با خلال چوبی بلند یا ابزار مخصوص امتحان کرده ، درب فر را ببندید
وقتی تصمیم گرفتید فر را خاموش کنید ، بگذارید کیک 5 دقیقه ی دیگر درون آن بماند و سپس آنرا خارج نمائید .

اینم بگم پف کیک بعد از سرد شدن تا حدودی کم میشه پس اگه کیکتون بعد از پخت پفش کم شد تعجب نکنید این طبیعیه


کیک شیفون

اگر میخواهید کیک رو توی قالب بذارید تا سرد بشه باید قالب رو برعکس روی توری بذارید.چون بافت کیک نرم و پوکه ممکنه به زیرش سنگینی کنه و بافت پایین کیک نسبت به بالاش متفاوت بشه...

من این کیک رو برای تولد خواهر عزیزم درست کردم که شب یلدا بود و چون میخواستم کاملا سوپرایز شه اصلا نزاشتم از درست کردن کیک خبردار بشه

اون روز از شانس من خواهرم خونه مامان اینا بود و منم که طبق برنامه ریزیم زود رفتم که کیک رو اونجا تزیین کنم کل برنامه هام به هم ریخت

و توی زمان چهل دقیقه ای که خواهرم رفت بیرون من اینو تزیین کردم خیلی برنامه داشتم برای تزیینش

ولی خوب به خاطر کمبود وقت خیلی عجله ای تزیینش کردم و الان که میبینم با وجود وقت کمم از تزیین راضیم توی چهل دقیقه تا اومدم خامه رو زدم و فرم گرفت کلی وقتم بابت اون رفت

دیگه بیشتر از این نشد برای تزیین وقت بزارم

برای تهیه خامه فرم گرفته اینجا رو ببینید با هر روشی که راحتید خامه رو اماده کنید من از خامه قنادی فریزری استفاده کنید

کیک رو خامه کشی کردم و برای تزیین روی کیک هم یه مقدار خامه رو رنگ صورتی بهش زدم و ریختم توی قیف و دور تا دوره کیک رو شکوفه زدم

وسط کیک هم یه مقدار شکلات رنده شده ریختم و اطرافش رو هم با دونه های انار تزیین کردم گفتم یه خرده یلدایی بشهخندونک

 کیک شیفون

کیک شیفون

کیک شیفون

 کرم تارتار ، پودره نه کرم که از لوازم قنادی فروشی ها میشه تهیه کرد

لینک های پیشنهادی

                                                   کیک اسفنجی

                                                 کیک شیفون موکا
 

پسندها (2)

نظرات (8)

الهام
23 دی 93 15:46
دوستی با شما برای من هم افتخاره عزیزم. من شما را لینک کردم. خوش بحال کسی که این کیک خوشگل و خوشمزه را برای تولدش درست کردید. نوش جونتون
بانو
پاسخ
ممنون از لطفتون دوست عزیز
مریم مامان آیدین
25 دی 93 12:54
الان میبینم چند تا پست قبلی دارین که من نخوندم!!! پس چرا تو به روز شده ها نیومده بودین؟؟!!! احتمالا ثبت موقت بوده چون من هرروز به همه دوستان به روز شده ام سر میزنم کیک خییییییییییلی عالی و خوشمزه ای به نظر میاد.....باید برم و یه همزن بخرم و حتما این همه کیک خوشمزه رو درست کنم....خیییییییلی عالیه...تولد خواهر گلتون هم مبارک
بانو
پاسخ
عزیزم ممنون از لطفت مریم جون من هر پستی رو چند روز طول میکشه تا آپ کنم به خاطر همین همیشه از قبل پست هام نصف نیمه ثبت موقت هستن به خاطر همین تو لیست دوستانتون نمیاد وقتی آپ میکنم ممنون عزیزم
آشپزخونه سپیده
30 دی 93 8:27
سلام بانو جان با افتخار لینک شدید
بانو
پاسخ
سلام سپیده جون ممنون از لطفت عزیزم
لاله
7 اسفند 95 10:57
من این کیک رو درست کردم خیلی خوب شد طرز تهیه کیک شکلاتی این دستور رو ممنون میشم بذارید
بانو
پاسخ
نوش جان برای کیک شکلاتی به هر میزانی که مایلین پودر کاکائو بزنین از میزان آرد دستور کم کنین یا با دستور کیک شیفون موکا کار کنین یه دستور شیفون دیگه هم هست که کلا شکلاتیه
لاله
7 اسفند 95 22:04
خیلی ممنونم از راهنمایی
بانو
پاسخ
زهرا
29 خرداد 96 11:40
سلام بانو ممنون از دستورالعمل های فوق العاده ت خیلی خیلی خوشحالم که وبتو پیدا کردم راستش من تازه کیک پزی رو شروع کردم هنوز دستم نیومده برای مثلا کیک 3 تخم مرغی نسبت بقیه مواد چجوری باید باشه الان که گفتین مواد نصف شن نمیدونم چیکار کنم یه تقسیم انجام بدم؟ مواد بهم نمیریزن؟؟؟
بانو
پاسخ
سلام شما لطف دارین گلم خوشحالم از حضورتون من نگفتم حتما مواد نصف شن میتونید با کل مواد درست کنید ولی از اونجایی که حجم این کیک زیاد میشه من نصف کردم کل مواد رو تقسیم بر دو کنید بکینگ پودر و آرد و تخم مرغ که میزانش مشخصه برای شکر من نصف لیوان ریختم وانیل رو من یک چهارم ق چ میزنم هر چند تو دستور اصلی میزان وانیل کمتره برای شیر من نصف لیوان ریختم روغن رو یک سوم لیوان من چون این دستور رو زیاد درست میکنم دیگه طبق تجربه خودم مواد رو این جوری میزنم و عالی میشه به شرطی که تمام نکات رعایت بشه
زهرا
5 تیر 96 8:31
ممنونم بانو راستی کاپ کیک بدون فر و کیک شیر داغ رو هم درست کردم عکسشونو برات میفرستم ممنونم از دستورالعمل هات
بانو
پاسخ
کارتون عالیه عزیزم ممنون بابت ارسال عکس
زهرا نجفی
10 مرداد 99 14:09
سلام بانووو جان من این کیک رو درست کردم پف خیلی خوبی کرده بود تا پایان پخت ولی بمحض خاموش کردن فر پف رو کرد به خوابیدن اصلا مچاله شد کیکم😔 علتش چی بوده اینم بگم من با آون توستر درست کردمدچون فر گاز ندارم
بانو
پاسخ
سلام عزیزم
این&zwnjمشکل خوابیدن پف کیک بعد پخت علت های زیادی داره 
بالا یا پایین بودن دمای پخت
کافی نبودن زمان پخت یعنی کیک هنوز کامل نپخته بود که شما در فر یا همون توستر رو باز کردین یا موقع پخت در فر رو زیاد باز کردین
سبک بودن ارد 
برای سری بعد میزان آرد رو ۳۰ گرم بیشتر بریزید 
زمان اضافه کردن ارد یا سفیده مواد رو بیش از اندازه هم زدین 
اینا رو بخونید و با توجه به این موارد
سری بعد دقت کنید انشاله کیکتون عالی میشه