کافه بـــانـــــــــــــو

زرشک پلو با مرغ

1393/10/24 19:15
نویسنده : بانو
9,942 بازدید
اشتراک گذاری

زرشک پلو با مرغ از اون غذاهایی که همه باید بلد باشیم چون غذای اصلی اکثر مهمونی های ایرانیه

و همه هم دوسش دارن البته اگه خوشمزه درست بشه

زرشک پلو با مرغ

مواد لازم :برای چهار نفر

مواد لازم پلو

برنج : 4 پیمانه

زرشک یک مشت

زعفرون ساییده شده

روغن

خلال پسته در صورت تمایل مقداری

مواد لازم برای مرغ


مرغ ( ران یا سینه ) به تعداد

روغن و نمک و زردچوبه و فلفل به مقدار لازم

پیاز : ۱ عدد متوسط

رب گوجه فرنگی: 2 قاشق غذاخوری

هویج :یک عدد متوسط

عصاره مرغ :یک عدد

زعفرون دم کرده :یک قاشق غذاخوری (یا عصاره زعفرون یک عدد )

آبلیمو : دو قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

اول پخت برنج رو میگم بعد میریم سراغ مرغ خوشمزه مون

برنج رو با آب نیمه گرم بشورید و از حداقل ۵-۴ ساعت قبل با مقداری نمک بخیسونید.

برای دم کردن برنج توی قابلمه ی که ظرفیت برنج رو داشته باشه آب بریزید و بذارید روی حرارت تا به جوش بیاد.

توجه کنید که قابلمه ای که انتخاب میکنید کوچیک نباشه که برنجها روی هم انبار بشن و له بشن.

وقتی جوش اومد برنج رو همراه آب نمک روش بریزید داخل قابلمه

بذارید تا برنجها بجوشند تا جاییکه مغزشون نرم بشه.

زمان مناسب برای آبکش کردن برنج کم کم با تجربه و با توجه به نوع برنجتون دستتون میاد.

از نشونه هایی که برای زمان آبکش کردن برنج میگن اینه که برنجها شروع میکنن میان روی آب و شناور میشن،  ولی بهترین راه اینه که یه دونه ی برنج رو  زیر دندون بذارید و نرمیش رو بررسی کنید.

اگه وسطش پخته شده آبکش کنید. بیشتر نذارید که برنج شفته میشه.

برنج رو وقتی آبکش کردید حتما یه کمی آب ولرم روش بگیرید که شوری برنج از بین بره

کف قابلمه یه کمی روغن بریزید و بذارید داغ شه. نون یا ته دیگ دلخواه رو کف قابلمه بزارید

برنج آبکش شده رو توی قابلمه بریزید و با کفگیر وسط قابلمه به صورت تپه ای جمعش کنید.

با ته قاشق چند سوراخ در برنج بزنید که هوا بتونه خارج بشه. البته قاشق رو تا ته نبرید

بعد روی برنج روغن بدید و دم بزارید بهتر اول حرارت یه خرده زیاد باشه تا برنج بخار کنه بعد از بخار کردن حرارت رو کم میکنیم و اجازه میدیم برنج دم بکشه.

حدود ۴۵ دقیقه الی یک ساعت برای دم کشیدن این مقدار برنج زمان لازمه.


زعفرون رو در مقداری آب جوش بریزید بزارید روی حرارت کتری بمونه تا رنگ پس بده.من گاهی زعفرون رو میریزم روی یه تیکه یخ و میزارم تا یخ آب بشه این جوری قشنگ رنگ میده

دقت کنید قالب یخ بزرگ نباشه

همیشه بهتره آب زعفرون رو کم بریزیم

زرشک رو پاک کنید و بشورید و در آب سرد بذارید ده دقیقه بمونه.

بعد از این مدت زرشک رو بشورید و از صافی رد کنید تا خوب تمیز بشه.

توی یه تابه دو قاشق روغن بریزید و زرشک ها رو اضافه کنید و تفت بدید، در صورت تمایل شکر و کمی آب اضافه کنید و هم بزنید.

وقتی زرشک ها پف کردند حرارت رو خاموش کنید.حواستون باشه زرشک خیلی زود میسوزه
 

وقتی برنج دم کشید، مقداری از روی برنج بردارید و روش زعفرون بریزید و مخلوط کنید.میتونید زرشک رو هم باهاش مخلوط کنید که من خودم این جوری بیشتر دوست دارم

میتونید زرشک و خلال پسته و برنج زعفرونی رو قاطی کنید یا جدا جدا روی برنج تزیین کنید.

بقیه برنج رو با کفگیر هم بزنید. مراقب باشید له نشه. اگه خشکه، میتونید کمی روغن مایع یا کره آب شده روش بریزید.بعد توی ظرف بکشید و با زرشک و برنج زعفرونی تزیین کنید

زرشک پلوی خوشمزه مون آماده هست

زرشک پلو با مرغ

حالا میریم سراغ مرغ مون

 مرغها رو در مقداری روغن سرخ کنید تا روشون یه کمی طلایی بشه.

زرشک پلو با مرغ

توی این فاصله پیاز رو رنده کنید (حتما پیاز رو رنده کنید این جوری سس مرغ مون خوشمزه تر میشه )با مقداری روغن روی حرارت بزارید تا طلایی بشه

حالا رب گوجه فرنگی رو بهش اضافه کنید و هم بزنید تا خامی رب گرفته بشه

زرشک پلو با مرغ

بعد مقداری زردچوبه و فلفل سیاه بهش بزنید و از روی حرارت بردارید

حالا یه ردیف از مرغ های سرخ شده رو کف قابلمه ی که اندازه اش با تعدا مرغ ها مناسبه میچینیم

یه مقدار از مخلوط ربی رو روش میریزیم و و یه قاشق زعفرون هم روی مرغها میریزیم

چند عدد خلال هویج هم روی مرغها میزاریم

دوباره یه لایه مرغ و مخلوط رب و زعفرون و هویج

وقتی مرغهامون تموم شد عصاره مرغ هم با دست خرد کنید روی مرغها

زرشک پلو با مرغ

نمک و آب لیمو رو هم اضافه میکنیم (عصاره مرغ خودش نمک داره بهتره نمک غذا رو زیاد نریزیم )

روی مرغها آب بریزید تا حدی که روی مرغها رو بگیره (لازم نیست کامل روی مرغها رو آب بگیره )و بزارید روی حرارت تا جوش بیاد

وقتی جوش اومد حرارت رو کم کنید

وقتی یک ساعت جوشید یه مقدار از آب مرغ رو بچشید اگه نمک و آبلیموش کم بود اضافه کنید

معمولا بعد از دو ساعت مرغ مون پخته هست ولی بازم چک کنید مراقب باشید خیلی روی حرارت نمونه که مرغمون له میشه

با این روش مرغ تون خیلی خوشمزه میشه و اصلا بوی زهم نداره

میتونید با توجه به ذایقه خودتون از چند تا تیکه فلفل دلمه ای یا ساقه کرفس یا یک حبه سیر داخل مرغ استفاده کنید

من هیچ کدوم رو نریختم

به نظرم طعم سیر رو هر کسی نمیپسنده

طعم فلفل دلمه ای هم خیلی تکراری شده

اگه ساقه کرفس هم ریختید بیشتر از یکی دو تا تیکه خیلی کوچیک نشه که طعمش قالب نشه

من  همیشه مرغ رو برای مهمون به همین روش درست میکنم خدا رو شکر همه هم تعریف میکنن فقط آب مرغ رو خیلی نریزید که آب مرغتون زیاد بشه و خورشتتون آبکی بشه

آب مرغ باید غلیظ باشه در کنارش هم میتونید سیب زمینی خلالی بریزید

 

زرشک پلو با مرغ

زرشک پلو با مرغ

پسندها (4)

نظرات (11)

پارانزیم
4 بهمن 93 20:41
سلام عزیزم ظاهرش عالیه دستت درد نکنه نوش جان
بانو
پاسخ
سلام دوست عزیزم ممنون از حضورتون عزیزم
مامان ریحانه
4 بهمن 93 22:22
زرشک پلو با مرغ غذای مورد علاقه ی من حالا خانومی پسرم حتما با فلفل دلمه دوست داره و همیشه میگه مامان برام فلفل دلمه هم بریز و وقتی میشنوه که ریختم میگه آخ جون امان از دست این بچه ها که باید ذائقمونو با اونا تغییر بدیم
بانو
پاسخ
نوشون گل پسرت عزیزم ذایقه ها فرق داره دیگه کاریشم نمیشه کردمن خودمم بدم نمیاد ولی معمولا برای مهمون نمیپسندم ولی برای خودمون میریزم حتما
تینا
4 بهمن 93 23:38
به به غذای مورد علاقه من. خیلی اشتها برانگیزه. دستت درد نکنه بانوی هنرمند.
بانو
پاسخ
مرسیییی تینا جون لطف داری گلم
مریم مامان آیدین
5 بهمن 93 11:37
عااالی بود دوستم همسر من همیشه تو رزیم مرغ میخوره....من گاهی زیاد درست میکنم چون خسته میشم ولی رژیمی یعنی نباید سرخش کنم....انقدر مرغ رژیمی پختم که اصلا یادم رفته بود چطور مرغ مجلسی بپزم....این درست شیوه مامانم بود و اون هم اصرار داره یپاز رنده بشه و همیشه من دوست دارم مرغ هاشو و حالا که شما هم گفتی فهمیدم خیلی نکته مهمی هست یه سوال.....ما آب برنج رو میریزیم میره و بعد به آب درحال جوش اضافش میکنیم.....اگه با اب خودش بریزیم طول نمیکشه که جوش بیاد و برنج وا نمیره؟؟؟
بانو
پاسخ
خواهش میشود مریم جون خوشحالم که مفید بوده خدا مادرتون رو براتون نگه داره عزیزم عزیزم من همیشه برنج رو با آب روش میریزم و خدا رو شکر که مشکلی نداشته تا الان اخه اگه اب روش رو بریزی باید مجدد به اب داخل قابلمه نمک اضافه کنی که برنجت بی نمک نشه
دریا
5 بهمن 93 15:03
بانو
پاسخ
مترجم
6 بهمن 93 9:30
سلام دوست من، منم از عاشقای آشپزی هستم. خوشحال میشم به وبلاگ منم سربزنی و اگه مایل بودی تبادل لینک کنیم
بانو
پاسخ
عزیزم وبلاگتون رو دیدم آشنای با شما دوست هنرمند باعث افتخاره با افتخار لینک شدین
فیروزه
7 بهمن 93 1:51
سلام عزیزم.. به به بسیااار عالی...دست شما درد نکنه
بانو
پاسخ
مرسییی بانوی هنرمند
شیرین
13 بهمن 93 11:35
سلام بانوی عزیزوبتون خیلی عالیه به منم سر بزنید . راستی من لینکتون کردم شما هم بکنید .
بانو
پاسخ
عزیزم وبلاگ شما هم خیلی عالیه با افتخار لینک شدید
آیسان ، ترانه
20 بهمن 93 19:31
سلام اپم دوست داشتید سربزنید
بانو
پاسخ
سلام ممنون از دعوتت
شیرین بانو
16 اردیبهشت 94 17:36
سلام جونی عالییییییییییییییییییییی.
بانو
پاسخ
سلام عزیزم ممنون از لطفت
عاتی
12 آبان 97 15:57
با سلام خدمت بانوی عزیززز خیلی خوشحالم که با سایت شما آشنا شدم و از مطالب مفیدتون نهایت استفاده رو میکنم
بانو
پاسخ
سلام عزیزم منم خوشحالم که با دوستانی مثل شما آشنا شدم محبت