کافه بـــانـــــــــــــو

شیرینی نخودچی

1393/11/6 18:01
نویسنده : بانو
14,799 بازدید
اشتراک گذاری

شیرینی نخودچی یا نون نخودچی یکی از شیرینی های سنتی هست که معمولا برای نوروز درست میکنن و خیلی طرفدار داره

دستورات زیادی هم برای این شیرینی هست

من این بار با دستور خانوم طوروسیان درست کردم این دستور برخلاف بقیه دستورها خمیرش نیازی به استراحت نداره

شیرینی نخودچی

نقل دستور عینا از خانم طوروسیان

مواد لازم :

آرد نخودچی مرغوب 500 گرم

آرد گندم 3 قاشق غذاخوری

پودرقند 175 گرم

روغن جامدآب کرده 175 گرم

هل ساییده شده یک قاشق چای خوری

و یا وانیل یک سوم قاشق چای خوری

طرز تهیه :

ابتدا از آرد نخودچی ۳ قاشق غذاخوری کم کنید و سه قاشق غذاخوری آرد سفید(آرد قنادی) رو بهش اضافه کنید و با هم الکشون کنید که مخلوط بشن.

پودر قند رو به آردها اضافه کنید

اگه پودر قند ندارید شکر رو آسیاب کنید و از الک رد کنید و استفاده کنید

پودر هل رو هم اضافه کنید

شیرینی نخودچی

روغن آب کرده ( و خنک شده ) رو به مخلوط آردی اضافه کنید.

شیرینی نخودچی

 خمیر را ورزدهید تا به هم بچسبد و منسجم شود

این خمیر استراحت نمی خواهد.

خمیر رو روی میز کارتون به قطر یک سانتیمتر باز کنید ( با دست هم می شه اینکارو کرد لزومی نداره حتما” از وردنه استفاده بشه ) .

با قالب هاب کوچیک خمیر رو قالب بزنید . اگه قالب ندارید می تونید خمیر رو کف دستتون گلوله کنید

شیرینی نخودچی

روی سینی کاغذ روغنی بذارید .

برای انتقال دادن به سینی می تونید شیرینی رو خیلی آروم با قالب بلند کرده و روی سینی گذاشته و با نوک انگشت شیرینی رو به سطح سینی هدایت کنید

شیرینی نخودچی

روی هر کدام از شیرینیها یک خلال پسته یا مقداری پودر پسته بریزید

شیرینی نخودچی

 سینی رو در فر از قبل گرم شده با دمای 160 درجه سانتیگراد به مدت ۲۰ الی ۲۵ دقیقه قرار بدید.

اگه از مایکروفر استفاده می کنید : سینی رو روی سه پایه کوتاه قرار دهید . سپس ۱۵-۱۰ دقیقه در دمای ۲۰۰ درجه سانتیگراد

شیرینی نخودچی

برای اینکه بفهمیم شیرینی ها آماده هست یا نه . بایستی ته شیرینی ها یه کوچولو تغییر رنگ بده و طلایی تر بشه .

شیرینی ها نباید زیاد رنگشون عوض بشه .پس اگه لازم بود زمان رو کم و زیاد کنید .

بعد از در آوردن شیرینیها از فر اجازه بدید کاملا خنک بشن. بهتره با سینی فر شیرینیها رو در یخچال قرار بدید و بعد از حدود یکی دو ساعت که کامل سرد شد از یخچال دربیارید و نوش جان کنید

شیرینی نخودچی
نکته های مهم :

برای آرد نخودچی سعی کنید از نوع مرغوب این آرد استفاده کنید حتما هم الکش کنید

من خودم همیش نخودچی رو میخرم و آسیاب میکنم این جوری از بابت آرد نخودچی خیالم راحته

این خمیر به ظاهر پودری است اگر خمیرتون منسجم نشد با یکبار رد کردن از چرخ گوشت منسجم می شود. 

 لازم نیست با مصیبت فراوان! همه خمیر را منسجم کنید . از خمیر چرخ شده به اندازه یک پرتقال بردارید و در دست منسجم کنید . بین دو کیسه نایلون باز کنید و به راحتی قالب بزنید.

از هر قالب ظریفی می توان استفاده کرد . حتی بعضی قالب های فشاری . فقط دقت کنید خیلی گوشه نداشته باشند . چون این شیرینی بسیار ظریف است و سریع پودر می شود.
 مهم :: وقتی شیرینی را از فر در میآورید هنوز روی آن کمی نرم است ولی پس از خنک شدن سفت می شود . از این رو دقت کنید شیرینی را زیادی نپزید .

نکته مهم دیگر اینکه به نان نخودچی داغ دست نزنید و از سینی خارج نکنید تا کاملا سرد شود . وگرنه هم جای انگشت روی آن می ماند و هم ممکن است خرد و پودرشود.

شیرینی نخودچی معمولایک هفته بعد از پخت جاافتاده تر و خوشمزه تر می شود .

پودر هل این دستور رو حذف نکنید چون واقعا خوش طعمش میکنه

توجه داشته باشید که طعم و رنگ نان نخودچی خانگی معمولا با بازاری ها متفاوت است . زیرا بازاری ها عموما ازآرد گندم بیشتری برای انسجام خمیر و روغن صاف برای بهتر قالب خوردن آن استفاده می کنند.

خمیر نان نخودچی را می توان کاملا دربسته و محفوظ دو سه روز در یخچال و تا یک ماه در فریزر نگه داشت . هیچ مشکلی پیدا نمی کند

 شیرینی نخودچی

پسندها (6)

نظرات (18)

مامان ریحانه
6 بهمن 93 19:50
عزیزم داری کم کم به استقبال بهار میری با این شیرینی های خوشمزت من نوروز 93 یکی از شیرینی های پذیراییم همین شیرینی نخودچی بود خیلی دوست دارم حتی تا تیر ماه هم تو یخچال نگه داشتم با این حساب و با این دستور ساده سعی میکنم دیگه خودم بدرستم راستی آهنگ وبلاگتم خیلی قشنگه نازنین اومده رو میز کامپیوتر داره با آهنگت میرقصه بازم ممنون بانوی عزیز
بانو
پاسخ
ریحانه جان دارم همه سعیمو میکنم که آرشیو شیرینی ها رو تا قبل اسفند یه سر و سامونی بدم واسه دوستان عزیزی که میخوان خودشون شیرینی های عیدشون رو درست کنن امیدوارم درست کنی و کنار عزیزانت لذت ببری قربون رقصیدن نازنین جون ببوسش
فیروزه
7 بهمن 93 1:52
بسیااار عالی...خسته نباشید.. نوش جان..
بانو
پاسخ
ممنون فیرزوه جان
دریا
7 بهمن 93 15:14
بانو
پاسخ
مریم مامان آیدین
7 بهمن 93 16:28
عاااااااااااالی بود بانو جان من یک بار چند سال پیش این شیرینی رو درست کردم و خوب نشد و دقیقا به دو علتی که یکیشو نوشتی اولا آرد نخودچی رو خریده بودم و خوب نبود...فکر کنم کهنه بود یا قاطی داشت دوما از شکر به جای پودر قند استفاده کردم و زیر دندون حس میشد پودر قند رو باید خرید؟؟؟از لوازم قنادی؟؟ ممنونم دوستم
بانو
پاسخ
مریم جون پودر قند رو میتونی از لوازم قنادی ها بخری یا خودت تو خونه خیلی راحت درست کنی یا قند رو اسیاب کن و الک کن یا شکر رو اسیاب کن و الک کن من خودم همیشه برای مصرفم قند رو تو خونه اسیاب میکنم و الک میکنم و استفاده میکنم
رنگارنگ
8 بهمن 93 18:52
سلام به به عجب شیرینی نخودچی های یکدست و یک اندازه ای و مطمئنا خوشمزه و عجب توضیحات مفصلی ما رو بردید به ایام نوروز خانم گل حتما برای نوروز درست می کنم
بانو
پاسخ
سلام ممنون از لطفتون عزیزم به پای هنرهای شما نمیرسه
الهام
8 بهمن 93 20:20
سلام بر بانوی هنرمند. شیرینی های خوشمزه تون از این راه دور بدجوری داره چشمک می زنه. دستتون درد نکنه.
بانو
پاسخ
سلام عزیزم قابل شما رو نداره خانومی خواهش میکنم
هستی
8 بهمن 93 20:43
سلام عالی بود
بانو
پاسخ
ممنون از لطفتون و ممنون از حضورتون
تینا
8 بهمن 93 23:53
عالی
بانو
پاسخ
هستی
12 بهمن 93 21:55
سلام عزیزم ممنون از لطفتون شما هم لینک شدید فرصت کردید پیشمون بیایید آپیم
بانو
پاسخ
سلام مرسیی از دعوتت حتما میام
نیلوفر
14 بهمن 93 11:19
سلام من تازه باسایتتون اشنا شدم شیرینی نخودچی رو قلا با یه رسپی دیگه درست کردم برای اولین بار چون ناوارد بودم خمیرم شل بود و موقع قالب زدن کمی اذیت کرد و تو فرم وا رفت متاسفانه آرد نخودچی نداشتم که اضافه کنم ایشالله این دفعه با دستور شما درست میکنم و خوب میشه یه سوال دارم اینکه ... وقتی شیرینیهامو توی فر میزارم اونایی که وسط سینی قرار دارن زودتر از بقیه قبل آماده شدن تهشون میسوزه چون بهر حال شعله فر دقیقا وسط قرار داره درضمن من سعی میکنم درجه فر کم کم باشه اما باز این مشکل پیش میاد اگه راه کاری دارید ممنون میشم پیشنهاااد بدین راستی کارتون عالییییهه
بانو
پاسخ
عزیزم امیدوارم تجربه کنی و لذت ببرین عزیزم سعی کن سینی رو اون قسمتی که حرارت یکنواخت تره بزاری من خودم همیشه موقع پخت شیرینی تو حجم کم درست میکنم که یه سینی کوچیک بشه اونم سمت راست فر که حرارتش یکنواخت تر هست میزارم متاسفانه اکثر فرهای موجود در بازار چون استاندارد نیستن این مشکلات رو دارن بیشتر کار کردن با فر تجربی هست سعی کن با تجربه قلق فرت دستت بیاد
یاسمن( مامی فرشته ها )
21 بهمن 93 9:51
وای من عاشق شیرینی نخود چی هستم خیلی خوشمزه است . ممنوم به خاطر این دستور راحت
بانو
پاسخ
سلام یاسمین جون امیدوارم درست کنی و لذت ببری عزیزم
نودل بانو
27 بهمن 93 3:10
چقدر ناز شدن اینا مرسی گلم و نوش جانتون
بانو
پاسخ
ممنون النا جون
solmaz
14 مرداد 94 15:54
خیلی خیلی عالی
بانو
پاسخ
samira
17 اسفند 94 11:49
سلام، ی سوال: روغن جامدی که آب کردید همون روغن نیمه جامد موجود توی بازارها هست یا روغن صافی که درست کردید آب کردید؟ تمام دستورات وبتون کاربردی و عالی هستن
بانو
پاسخ
سلام ممنون از لطفتون من کلا برای همه شیرینی هام از همون روغن صاف استفاده میکنم که دستورشم گذاشتم ولی برای این شیرینی میشه از روغن جامد استفاده کرد البته سعی کنید از قسمت جامدش استفاده کنید همون موقع گرم کنید و وقتی سرد شد استفاده کنید دستور شیرینی نخودچی دیگه هم میزارم تا فردا
hanieh
3 فروردین 95 14:26
سلام دوست عزیز یه سوال در مورد روغن صاف داشتم، شما وقتی از روغن صاف استفاده میکنی گرمش میکنی؟ چون من خودم دوبار استفاده کردم گرم نکردم..خمیرم پودر می شد و به سختی منسجمش کردم.
بانو
پاسخ
سلام اگه توی دستور گفته گرم کنید حتما گرم کنید اگه نگفته طبق دستور باید پیش برید توی این دستور باید اول گرم کنید تا ذوب بشه بعد اجازه بدین از داغی بیفته بعد استفاده کنید
یه تنها
19 دی 95 23:11
سلام عزیزم... منم میخام درست کنم فقط یکمی از خمیرش میترسم .... برای استفاده از روغن جامد موردی نداره اگ از روغن لادن طلایی استفاده بشه
بانو
پاسخ
سلام عزیزم سعی کنید خمیر رو با ورز دادن یا از چرخ گوشت رد کردن منسجم کنید اگه با این کار منسجم نشد خیلی کم روغن جامد آب کرده اضافه کنید این دستور خمیرش یه خرده پودری هست اینو گفتم بدونید اشکال از کار شما نیس مابقی توضیحاتم دادم تو دستور روغن جامد لادن طلایی هم موردی نداره قابل استفاده هست
یه تنها
20 دی 95 19:14
سلام عزیزم واییی داره تو فر وا میره چیکار کنم
بانو
پاسخ
یه تنها
21 دی 95 14:31
سلام گلم من درست کردم خوشمزه ... فقط یه موردی بگم این خمیر هم نیاز به استراحت داره . من سینی اولی که گذاشتم داخل فر وا رفت ولی بعدا خمیرو به مدت یک ساعت الی دو ساعت داخل یخچال گذاشتم بعد قالب زدم عالی شد ... خواسستم تجربمو بگم ...مرسی منتظر دستورات بعدیت هسم موفق باشیییییی
بانو
پاسخ
سلام عزیزم ولی شیرینی های تو عکس رو من بدون استراحت درست کردم احتمالا خیلی خمیر رو ورز دادین که توی فر وا رفته ممنون از اینکه تجربه تون رو گفتین راستش من خودم بیشتر با اون یکی دستور کار میکنم این دستور رو برای عزیزانی گذاشتم که همزن ندارن از نظر خودم اون دستور ارجح تره ولی خب این هم دستور خوبیه و شیرینی های که درست کردم عالی بود انشاله که روز به روز تجربه هاتون بیشتر میشه و شیرینی های خوشمز بپزین و نوش جان کنید