کافه بـــانـــــــــــــو

کوفته

1393/11/7 11:12
نویسنده : بانو
5,177 بازدید
اشتراک گذاری

درست کردن کوفته یه خرده سخته

چون دنگ و فنگش زیاده و احتمال وا رفتن کوفته ها زیاد

نمیدونم تا حالا کوفته درست کردین یا نه پیش اومده که با ذوق و شوق کوفته درست کنید

بعد وقتی وقتی درب قابلمه رو باز میکنید که برای سروبیارید به جای کوفته سوپ تحویل گرفته باشین

اگه براتون پیش اومده که دقیق حالتون رو میفهمم پیشنهاد میکنم یه بار  طبق این دستور پیش برید تا به اون چیز خوشمزه ای که میخواید برسید

کوفته تبریزی

مواد لازم :

برنج : نصف لیوان

لپه : سه چهارم لیوان

گوشت چرخ کرده :300 گرم

تخم مرغ :یک عدد

پیاز :دو عدد متوسط

رب گوجه فرنگی :دو قاشق غذاخوری

آرد نخودچی :دو قاشق غذاخوری

سبزیجات معطر (تره ترخونه مرزه جعفری ) : دوقاشق غذاخوری (ترکیبی از سه تا سبزی )

مواد لازم برای داخل کوفته

زرشک :یک قاشق غذاخوری

آلو :به تعداد کوفته ها

مغز گردو : به مقدار دلخواه

 

طرز تهیه :

لپه رو که از شب خیس کردیم با مقدار آب بزارید بپزه

برنج رو هم بزارید بپزه تا نرم بشه مثل کته

برنج و لپه رو داخل صافی بریزید تا آبشون بره

پیشنهاد میکنم برنج و لپه رو جدا جدا بزارید بپزه

آلو رو زرشک رو خیس کنید و بعد بشورید و کنار بزارید تا آبشون بره

داخل قابلمه ای که میخواید کوفته ها رو درست کنید دو تا پیاز رو خلالی خرد کنید و سرخ کنید

کوفته تبریزی

وقتی خوب طلایی شد حدود دو قاشقش رو بردارید و کنار بزارید برای داخل کوفته ها

دو قاشق رب گوجه فرنگی رو به مابقی پیاز داغ اضافه کنید و تفت بدید تا خامی رب گرفته بشه

کوفته تبریزی

یه مقدار نمک وادویه اضافه کنید و حدود چهار لیوان آب بریزید و اجازه بدید تا جوش بیاد من یه عصاره گوشت هم ریختم داخلش

وقتی جوش اومد حرارت رو کم کنید و اجازه بدید همون جوری ریز ریز بجوشه

حالا میریم سراغ درست کردن کوفته هامون

گوشت چرخ کرده بهتره کم چربی باشه

گوشت چرخ کرده رو بریزید توی میکسر یا دوبار از چرخ گوشت رد کنید با گوشت کوب برقی هم میتونید کار کنید این کار باعث انسجام بیشتر کوفته ها میشه

بعد لپه و برنج و تخم مرغ و سبزیجات معطر و آرد نخودچی و یه مقدار ادویه و نمک رو به گوشت اضافه کنید و حسابی ورز بدید

البته میتونید اونا رو بریزید توی میکسر ولی من باد دست ورز دادم حدود ده دقیقه

مهم ترین نکته کوفته ورز دادنه اونه باید موادتون چسبنده باشه

کوفته تبریزی

از مواد به اندازه پرتغال برمیداریم و وسطش آلو و گردو و زرشک و پیاز داغ میزاریم و گردش میکنیم(من آلو نداشتم غمگین)

کوفته

بعد داخل سس در حال جوش میندازیم،

کوفته تبریزی

10 دقیقه اول دربشو نذارین تا یک مقدار خودشو بگیره،بعد دربشو بزارین به مدت یک ساعت هر از گاهی بهش سربزنید و با قاشق روش سس بریزید

 

نکته ها :

میدونم این دستور با دستور کوفته تبریزی اصیل خیلی تفاوت داره ولی این یه راه تنبلونانه هست واسه کسایی که حوصله و وقت کافی واسه دستور اصلی ندارن

من سعی میکنم نکات کوفته اصیل رو هم بگم واسه اون دسته دوستایی که دوست دارن بدونن

میتونید به برنجتون و یا به سس کوفته زعفرون هم اضافه کنید

توی دستور اصلی کوفته معمولا مواد کوفته رو میکوبن تا له بشه برای راحتی کار میتونید از دستگاه ۱ ۲ ۳ یا میکسر استفاده کنید

که من این کار رو نکردم فقط ورز دادم

 بعضی ها بعد درست کردن کوفته قبل از اینکه داخل سس بزارن کوفته ها رو سرخ میکنن و بعد داخل سس میزارن که بپزه

 

 کوفته تبریزی

پسندها (4)
مطالبی دیگر از این نی نی وبلاگی

نظرات (7)

مامان ریحانه
13 بهمن 93 11:38
ممنون بانوی عزیز اتفاقا من می خواستم ازدوستان در مورد یه کوفته ی راحت سوال کنم که شما زحمت کشیدی بانوی عزیز اضافه کردن تخم مرغ به مواد کوفته باعث سفت شدن زیاد کوفته نمیشه آخه من یه جا کوفته خوردم خیلی سفت بود پرسیدم گفتند تخم مرغ اضافه کردیم اینجوری شده بازم ممنون بابت تمامی زحماتت
بانو
پاسخ
عزیزم اصلا سفت نمیشه تخم مرغ باعث چسبندگی موادمون میشه اگه اضافه نکنید مطمئنا باز میشه
مریم مامان آیدین
14 بهمن 93 16:33
سلام بانو جون و باز هم عالی بود....راستش ما تبریزی هستیم...مشکل وا نرفتن کوفته رو دوجور حل میکنیم....یکیش اینه که همزمان به گوشت گوسفند یا گوساله چرخ کرده یه تیکه سینه مرغ هم اضافه میکینم...مرغ بافتش سفت تره و نمیزاره کوفته به هییییچ عنوان وا بره...یعنی با قاشق بعد پخت باید فشار زیادی بیارین تا باز بشه و روش بعد هم گوشت تازه که تو میکسر چرخش کنین...یعنی گوشت چرخ کرده نه...تکه های کامل گوشت...همراه لپه یا نخود پخته و پیاز که تو میکسر یکنواخت میکس میشه و بعد با برنج و سبزیجات و تخم مرغ و ادویه جات و نمک ورز بدیم یه روش هم داریم که همشو تو میکسر میریزیم برای کوفته های خیییلی کوچولو در حد گردو....که پیش غذاست اما اینی که نوشتی آسونتره....و اینکه وا هم نرفته عالیه....حتما اینو هم امتحان میکنم عزیزم
بانو
پاسخ
ممنون بابت به اشتراک گذاشتن تجربه ات مریم جون خیلی عالی توضیح دادی گل پسرتو ببوس
هستی
21 بهمن 93 0:28
عالیییییییییییییییی
بانو
پاسخ
پارانزیم
1 اسفند 93 22:30
به به چه کوفته های خوشمزه ای نو جانت عزیزم
بانو
پاسخ
وای خودم باز هوس کردممم
زهره
15 اسفند 93 20:00
ووی خوشمزه به نظر میرسه یه بار برای یک سمینار اومدیم تبریز ناهار کوفته تبریزی دادن اینقد خوشم اومد که به یکی از اونایی که غذا رو سرو میکردن یه کاغذ و قلم دادم گفتم به آشپزتون بگو دستورش رو برام بنویسه یه بار هم خونه مادرششوهرم برای اولین بار درست کردم که خیلی خوب شد اما بعد دستورش رو گم کردم اینجا یکبار از رستوران گرفتم اینقد بدمزه بود که اگر اولین بار بود که کوفته میخوردم دیگه طرفش نمیرفتم ... اما این خوشمزه به نظر میرسه با اینکه کاملا دستور اون آشپزه رو یادم نیست اما تو مایه های دستور شماست باید دوباره امتحانش کنم
بانو
پاسخ
ایشاله که درست کنید و لذت ببرید این دستور با دستور کوفته تبریزی اصلی خیلی تفاوت داره ولی واقعا خوشمزه هست
محمدرضا
31 تیر 94 3:59
سلام خوبی؟؟؟؟ وب توپی داری لطفا به منم سر بزن
بانو
پاسخ
سلام ممنون از حضورتون
شکوه بانو
29 شهریور 96 20:41
سلام بانووو جان. میخاستم بپرسم این دستور چند تا کوفته بهمون میده؟؟
بانو
پاسخ
سلام عزیزم بستگی به سایز کوفته هاتون داره اگه سایز یه پرتغال کوچیک بزنید بین 10 تا ۱۲ تا میشه