کافه بـــانـــــــــــــو

باقالی پلو با گوشت

1394/7/19 10:14
نویسنده : بانو
23,167 بازدید
اشتراک گذاری

کیا این غذای رو دوست دارن دستا بالا

من که رسما هلاکشم

یکی نیس بگه تو چی دوست نداری

همون جور که قبلا گفتم و باز هم میگم طریقه پخت غذاهای سنتی تو خونواده ها فرق میکنه

هر کسیی به شیوه ای خونوادگی خودش درست میکنه

این سبک پخت من هست و این جوری درستش میکنم

خیلی روش های دیگه هم بلدم ولی خب اینو خیلییی دوست دارم

همیشه واسه خودمون این جوری درست میکنم

 باقالی پلو

گفتم که معمولا واسه خودمون از این روش استفاده میکنم

یه روش پخت مجلسی هم دارم که ایشاله اونم میزارم البته یه وقتایی هم واسه مهمونامم این روش درست میکنم

معمولا خوشمزه ترین قسمت گوشت برای این غذا ماهیچه هست اینو همه مون میدونیم

ولی من میگم حتما نباید ماهیچه باشه

ماهیچه خوشمزه و لذیذ هست قبول

ولی قبول کنیم که همیشه نمیشه فقط ماهیچه باشه

با این قیمت نجومی گوشت دیگه بقیه اشو خودتون میدونید ...

خلاصه این بار من از قصد با گوشت گوسفندی غیر از ماهیچه درستش کردم تا بدونید هیچی نشد نداره

مواد لازم برای سه نفر :

گوشت گوسفندی : 300 الی 400 گرم(میتوید از گوشت گوساله هم استفاده کنید)

پیاز : یک عدد متوسط

نمک و فلفل و ادویه

چوب دارچین : یه تیکه کوچیک

سیر : یکی دو حبه

رب گوجه فرنگی : یک قاشق غذاخوری سرپر

برنج : سه پیمانه

باقالی : یک پیمانه

شوید : یک پیمانه

روغن برای دم کردن برنج

پودر دارچین : حدود یک قاشق چایخوری

طرز تهیه :

اول پخت گوشت رو میگم

از هر قسمت گوشت میتونید استفاده کنید فقط یه نکته بهتره گوشت تون استخون داشته باشه و البته یه مقدار چربی

چون گوشت با چربی و استخوون خیلی خوشمزه تر میشه البته میتونید چربی ها گوشت رو بگیرید ولی استخوون رو حتما داشته باشه

من یه مقدار چربی میزارم باشه این جوری سس نهایی خوشمزه تره خودمم خیلی با چربی گوشت موافق نیستم

گوشت رو بریزید داخل قابلمه و بزارید روی حرارت و صبر کنید تا جوش بیاد

وقتی جوش اومد و یکی دو تا قل زد میبینید یه کفی میاد روی گوشت

اون کف رو با قاشق بگیرید و دور بریزید

حالا پیاز و سیر رو پوست بگیرید و به همراه چوب دارچین و ادویه و فلفل به گوشت اضافه کنید و حرارت رو کم کنید و اجازه بدید با حرارت ملایم گوشت کامل بپزه

منظور از ادویه چیه ؟؟شما میتونید از ادویه خورشتی که حاضر و آماده هست استفاده کنید من از این ادویه که خودم درست میکنم استفاده میکنم

معمولا سه ساعت طول میکشه البته اگه گوشت تون جوون باشه

تو زودپز سریع تر میپزه

خودتون بعد این مدت تست کنید با قاشق فرو کنید داخل گوشت ببنید نرم شده یا نه

خوشمزگی باقالی پلو با گوشت اینه که گوشت کامل پخته شده باشه و پنبه ای و نرم باشه پس اجازه بدید کامل بپزه زمان مهم نیس

بعد پخت گوشت ، گوشت رو از قابلمه خارج کنید

 آب گوشت رو از صافی رد کنید تا اون پیاز و سیر و دارچین و بقیه ازش جدا بشه

یا اگه حوصله ندارید مثل خودم همون جوری تو قابلمه پیاز و سیر و چوب دارچین رو جدا کنید

اگه گوشت تون خیلی چربی داره توی این مرحله میتونید جداش کنید نمک و رب غذا رو اضافه کنید

و بزارید یه یک ساعت دیگه گوشت با حرارت متوسط بجوشه تا آبش غلیظ بشه اگه احیانا دیدید آب غذاتون زیاده یه مقدار حرارت رو زیاد کنید تا آب اضافی خوراکمون بجوشه

من دخترم کوچیک که بود چون گوشت نمیخورد توی این مرحله یه دونه سیب زمینی و هویج یا چند تا دونه نخود فرنگی هم به گوشت اضافه میکردم

و بعد پخت اونا رو له میکردم با آب گوشت با برنج میدادم میخورد یا توش نون تلید میکردم براش

اینو گفتم واسه اونایی که بچه هاشون گوشت نمیخورن به نظرم سس نهایی گوشت یا همون آبش حاوی تموم مواد مغذی گوشته

و اما طرز تهیه باقالی پلو

برنج رو بشورید و با مقداری نمک بزارید خیس بخوره من برای هر پیمانه برنج(پیمانه پلوپز) یک قاشق چایخوری نمک میزنم

باقالی رو با مقداری آب بزارید تا نیم پز بشه بعد جوش اومدن درب قابلمه رو حتما نیمه باز بزارید چون باقالی کف میکنه و سر میره

بعد نیم پز شدن از روی حرارت بردارید و داخل صافی بریزید تا آبش خارج بشه

باقالی پلو

گفتم نیم پز چرا چون قراره با برنج هم یه مرحله دیگه بپزه اگه زیاد بپزه انوقت شکلش رو از دست میده و له میشه

توی قابلمه مقداری آب بریزید و بزارید جوش بیاد

بعد جوش اومدن برنج رو بریزید داخلش اگه موقع خیس کردن برنج نمک یادتون رفت بریزید الان نمک رو اضافه کنید

بهتره برنجتون رو یه کوچولو زودتر از وقتایی که واسه پلوی معمولی آبکش میکنید بردارید

یه دونه برنج رو بچشید باید اطراف برنج نرم و مرکزش هنوز خشک باشه این زمان وقت آبکش کردن برنجه

وقتی خواستید برنج رو آبکش کنید قبلش باقالی رو داخلش بریزید و مخلوط کنید بعد سریع آبکش کنید

باقالی پلو

حالا شوید رو بریزید و خیلی آروم با کفگیر مخلوط کنید

باقالی پلو

مقدار شوید و باقالی دست خودتونه من این مقداری که واسه خودمون میریزم گفتم شما میتونید کمتر یا بیشتر بریزید

پس تا جایی شوید بریزید که  فکر میکنید کافیه

در مورد شوید هم میتونید از خشک یا تازه اش استفاده کنید

من شوید تازه ریختم

به نظرم با شوید تازه خوشمزه تره ولی رنگ پلومون با شوید خشک خیلی زیباتر میشه

کف قابلمه ته دیگ مورد نظرتون رو بزارید

و برنج رو بریزید

یه مقدار دارچین هم روش بپاشید اگه حجم برنجتون زیاده بهتره لایه به لایه دارچین بپاشید

باقالی پلو

باقالی پلو

حالا مقداری روغن بریزید و درش رو دم بزارید

 و اول با حرارت بالا تا وقتی که بخار کنه

بعد از اینکه خوب بخار کرد حرارت رو کم کنید و اجازه بدید برنج به مدت 40 دقیقه تا یک ساعت دم بکشه

توی این فاصله زعفرون رو هم دم بزارید

حالا باقالی پلوی خوشمزه رو توی ظرف بکشید

یه مقدار از پلو رو با زعفرون مخلوط کنید و روی پلو رو تزیین کنید و گوشت رو هم جدا توی ظرف بکشید

یه روش سرو دیگه هم اینه که یه لایه گوشت رو توی بشقاب بزارید و باقالی پلو رو روش بکشید و بعد هم با برنج زعفرونی تزیینش کنید

نوش جان

باقالی پلو با گوشت

 میتوید رب رو حذ کنید و به جاش زعفرون اضافه کنید

گوشت گوسفندی بهترین گزینه هست ولی با گوشت گوساله هم میشه درست کرد

میتونید جای روغن روی برنج از کره یا روغن حیوانی استفاده کنید

اگه با طعم سیر مشکل دارید حذف کنید

یا از برگ بو استفاده کنید

 باقالی پلو با گوشت

پسندها (2)

نظرات (6)

مریم بانو
20 مهر 94 10:12
یه خاطره میخام بهت بگم از خودم یکم بخندی بهم من کلن گوشت پخته متنفررررررررم و کلن بیشتر گیاهخوارم و گوشت اصلن دوست ندارم و به زور میخورم که بهم میگن اگه نخوری چی میشی و چی میشی!! با این اوصاف ما رفتیم یه جا مهمونی!! چشمت روز بد نبینه! واسمون گوسفند کشتن!!! میدونی ینی چی؟؟؟ ینی تا دو روز، صبحونه نهار شام از گوشتش میخوردیم شوهرم همش بهم میخندید رومون هم نمیشد بگیم دوست ندارم خوبیش این بود که من همیشه با شوهرم تو یه بشقاب غذا میخورم و اینجا نجاتمون داد، چون کسی نفهمید که من نخوردم ولی اون چند روز عذااااااااااب کشیدم صبحونه کله پاچه ، ناهار چلو گوشت، شام کباب فرداش دل وجیگرو قلوه کبابی، کباب کنجه، دمپختک با گوشت ماهیچه !!!!!!!! ینی به معنی واقعی تموم شدم خلاصه این بااقالی پلو و گوشت تورو دیدم یاد اون افتادم ولی میدونم اونا که گوشت دوست دارن، با دیدن این عکست دیوونه میشن
بانو
پاسخ
عزیزم چرا آخه حالا این قضیه که میگی واسه من در مورد ماست و پنیر هست من به شدت از این دو تا متنفرم و کلا نمیخورم و یه جورایی حالتو درک میکنم
صبا
21 مهر 94 9:44
سلام عزیز خیلی عالی بود.احسنت به این هنرمندی وکدبانوگری.
بانو
پاسخ
سلام عزیزم ممنون از لطفتون بزرگوارید
مریم بانو
21 مهر 94 16:12
بروزم مهربان با یه مطلب جدید خواهش میکنم اگه خوندی و دوست داشتی ، منتشرش کن
بانو
پاسخ
مطلبت فوق العاده بود عزیزم
آشپزباشی
24 مهر 94 14:12
سلام وبلاگ خوبی داری خوشحال میشم به منم سربزنید این ایام سوگواری را به شما تسلیت عرض می کنم آشپزباشی
بانو
پاسخ
سلام ممنون از حضورت مرسی از لطفتون حتما میام
محب مهدی(عج)
26 مهر 94 0:50
احسنت.عالی شده.رنگ رخسارش خبر میده از سر درونش.نوش جونتون
بانو
پاسخ
ممنون از لطفتون بزرگوار
مامان ریحانه
23 آبان 94 11:35
فقط می تونم بگم خیلی خوشمزست
بانو
پاسخ
ممنون عزیزم جای شما خالییی