کافه بـــانـــــــــــــو

حلوا

1394/2/17 10:35
نویسنده : بانو
12,282 بازدید
اشتراک گذاری

میدونید که از قدیم حلوا درست کردن کار هر کسی نیس معمولا تو هر خونواده چند نفری حلواهاشون معروفه

من سعی کردم تمام نکات حلوا رو براتون بگم

البته خودم زیاد از حلوام راضی نیستم و به نظرم حلوا مامان گلم یه چیز دیگه هست

این نکات همه تجربیات مامان عزیزم هست که براتون مینویسم

حلوا

مواد لازم :

 شكر :یک لیوان (میزان شکر رو بنا به ذایقه خودتون میتونید تنظیم کنید از سه چهارم(کم شیرین ) لیوان میتونید بریزید تا یک لیوان و نیم با این یزان شیرینیش مناسبه )

آرد  : 1/5   ليوان

آب  :1/5   ليوان

روغن مایع : 3/4   لیوان

هل ساييده : یک قاشق چایخوری

 زعفران دم کرده غلیظ : دو قاشق غذاخوری

گلاب : یک چهارم لیوان

 طرز تهیه :

شكر را با آب روي حرارت میذاریم تا شکر حل بشه و شربتمون غلیظ بشه نشونه غلیظ شدنش هم اینه که روی سطح آب حبابهای ریزی ایجاد میشه

وقتی شربتمون غلیظ شد ،از روی حرارت برمیداریم  بعد گلاب و زعفرون و هل رو بهش اضافه میکنیم و مخلوط میکنیم

حلوا

 آرد حلوا  بهتر است آرد نان سنگك باشد چون حلوا خوش‌رنگ‌تر و بهتر مي‌شه میدونید که آرد سبوس دار خواص بیشتری داره

آردتون رو یه بار الک کنید بعد داخل ظرفی که میخواید حلوا رو درست کنید بریزید و با حرارت ملایم تفت میدیم تا بوی خامیش از بین بره

حلوا

 آرد را بايد با ملايمت سرخ كنيد تا نسوزه چون اگر آرد بسوزه مزه‌ي حلوا تلخ مي‌شود و شكل ظاهري آن نيز يك‌رنگ و يك‌دست نمي‌شود

هر چقدر آرد رو بیشتر تفت بدید حلواتون تیره تر میشه

تا حدی تفت میدیم که رنگ آرد بشه نخودی رنگ 

موقع تفت دادن مرتب باید هم بزنید تا آرد یکدست تفت بخوره اگه وسطش کاری براتون پیش اومد حتما شعله رو خاموش کنید و بعد مجدد شروع کنید

مال من حدود 45 دقیقه طول کشید

یه فوت کوزه گری برای اینکه بفهمید آردتون خوب تفت خورده و رنگ حلواتون اونی که میخواید بشه

توی یه قاشق غذاخوری یه کوچولو روغن مایع بریزید بعد با نوک قاشق یه مقدار از آرد تون رو داخلش بریزید اگه رنگ حلوا اونی که میخواستید شد وقت اضافه کردن روغنه

اگرم نه که همچنان به تفت دادن ادامه بدید

بعد از اینکه آرد رو خوب تفت دادید قبل اضافه کردن روغن ، آرد رو مجدد الک کنید تا اگه حین تفت دادن آرد گلوله شده ،گلوله ها از بین بره

این هم فوت کوزه گری دوم

حتما این کار رو بکنید وگرنه این گلوله ها بعد داخل حلواتون دیده میشه

فقط مواظب باشید دستتون نسوزه

حلوا

حالا روغن را اضافه كنيد. با اضافه کردن روغن رنگ طلایی حلوا معلوم میشه که همان رنگ نهایی حلوا خواهد بود

برای مقدار روغن راستش من خیلی کمتر ریختم

شما از نصف لیوان شروع کنید ولی سعی کنید زیاد روغن نریزید مگر برای مجالس

خب بعد ریختن روغن یه مقدار دیگه تفت بدید (حدود ده دقیقه شایدم کمتر )

شربت رو کم کم اضافه کنید و خوب هم بزنید

هر بار یه مقدارشربت بریزید و هم بزنید یه دفعه همه رو نریزید چون آردتون گلوله گلوله میشه

توی این قسمت خیلی مواظب باشید بخار آب و روغن دستتون رو نسوزونه

حالا هم بزنيد تا حلوا قوام وغلظت لازم را پيدا كنه

شعله را خاموش كنید وبا حرکت گهواره ای ماهی تابه شروع به رول کردن وبه اصطلاح متکا کردن حلوا کنید

این مرحله در انسجام و فرم گرفتن یک حلوای جاافتاده بسیار موثر است.

 

حلوا

 تا حلوا گرم است شروع به تخت کردن و بعد فرم دادن حلوا کنید. این قسمت را سریع انجام بدید تا حلوا ظاهری زیبا تر پیدا کند .

برای تزیین هم من از ساطور استفاده کردم فکر کنم تصاویر کافی باشه

حلوا

حلوا

حلوا

حلوا

حلوا

در نهایت هم با قاشق دورشو صاف کردمو با پودر پسته و نارگیل تزیین کردم

حلوا

نکته ها :

با آرد سفید قنادی هم میشه حلوا درست کرد ولی ارد سنگگ یه چیز دیگه هست

من مقدار شکر و روغن رو کمتر از میزان دستور ریختم چون اوصولا با شکر و روغن میونه خوبی ندارم

میتونید از نصف لیوان روغن مایع و 25 گرم کره استفاده کنید یا کلا نصف کره نصف روغن بریزید

بهتر از روغن جامد استفاده نشه چون حلواتون به اصطلاح میماسته

سرخ كردن به اندازه‌ي آرد نكته مهم در پختن حلوا مي‌باشد.

میزان گلاب و زعفرون و پودر هل کاملا سلیقه است میتونید کم یا زیادش کنید ولی حذف نکنید چون طعم حلوا به اینا هست

با این مقدار مواد حدود 4 الی 5 تا بشقاب کوچیک حلوا میشه و یا یه دیس متوسط

نوش جان

در پایان یه خواهش دارم اگه از این دستور استفاده کردین برای شادی روح یکی از عزیزانم صلوات و اگه براتون زحمت نبود فاتحه بخونید ممنون از لطفتون

پسندها (3)

نظرات (5)

مامان ریحانه
17 اردیبهشت 94 21:48
سلام بانو جان منم جز اونایی هستم که تو حلوا درست کردن تبحر ندارم خیلی دلم میخواد یبار یه حلوای خوشمزه درست کنم با این دستور یه حلوا میدرستم ببینم چی میشه خدا کنه خوب از کار در بیاد دوست با سلیقه ی من تزیین حلوا خیلی قشنگه
بانو
پاسخ
ریحانه جون امتحان کن ایشاله که عالییی میشه مرسییی از لطفت
مریم مامان آیدین
27 اردیبهشت 94 18:16
به به دوست خوبم ممنونم از این دستور حلوا و تزیینش خیییلی شیک بود و مرسی از آموزشش
بانو
پاسخ
سلام مریم جون مرسییی از لطف شما خواهش میکنم عزیزم
نسترن
10 تیر 94 18:02
سلام بانوجان واقعا خسته نباشی...من واسه اولین بار حلوار درست میکردم خیلی عالی شد تمام نکات رو رعایت کردم واقعا معرکه شده بود ...ممنونم........فقط نمیشه تزیین حلوا یا شله زرد اینا رو آموزش بدی..تزیین حلوای من اینطوری نشد
بانو
پاسخ
سلام عزیزم وای چقدر خوب. خیلی خوشحالم که راضی بودین . دست شما درد نكنه كه عالي درش آورديد نوش جان عزیزم این تزیینی که گذاشتم خیلیی ساده هست همون موقع که حلوا داغ هست اگه تزیین کنید بهتر نتیجه میده چشم عزیزم سعی میکنم تزیین هم بزارم
نرگس
7 آبان 94 16:15
بخاطر حلوای خوبی که آموزش دادید متشکرم فاتحه ای هم برای امواتتون خوندم
بانو
پاسخ
ممنون از لطفت عزیزم
فاطمه
13 آبان 95 12:56
سلام حلواتون رو درست کردم عالی شد ممنون برای درگذشتگان فاتحه دادم واقعا ممنون شما هنرمند هستید بانو جون اگر میشه مامانم برای ۲۸ صفر نذری داره دستور شعله زرد رو بزارید ممنون
بانو
پاسخ
سلام عزیزم نوش جانتون و ممنون از فاتحه روح رفتگان تون شاد و قرین آرامش اگه بتونم چشم عزیزم ولی مطمئنم شله زرد مامانتون بدون دستور من هم عالییی میشه