کافه بـــانـــــــــــــو

حلیم

1394/4/1 13:56
نویسنده : بانو
9,120 بازدید
اشتراک گذاری

یه چیزی رو در مورد غذاهای سنتی قبول دارید ؟اینکه هر کسیی یه جوری یه غذا رو درست میکنه

از شهری به شهر دیگه

از خونه ای به خونه دیگه

طرز تهیه فرق داره

ولی در نهایت همه شون خوشمزه هستن

در مناطق مختلف ايران حليم به مدلهاي متفاوتي درست ميشه .مثلا یکی از اقواممون توی حلیم نخود میریزه و

تند تند درست میکنه اونقدر که موقع خوردن جز اینکه دهنت میسوزه هیچ مزه ای حس نمیکنی

این رسپی مامان جون عزیزمه مثل همیشه از نظر خودم غذاهای سنتی فقط رسپی مامان جونیم جواب میده

حالا شما هم اگه با رسپی مامان جونتون درست کنید مطمئنن بیشتر لذت میبرید ولی اگه دسترسی ندارید از این رسپی استفاده کنید امیدوارم لذت ببرید

حلیم

 

 

مواد لازم برای 4 الی 5 نفر

بلغور گندم : دو لیوان

گوشت گوسفندی: 200 گرم

پیاز : یک عدد متوسط

نمک، دارچین، شکر، کنجد، روغن حیوانی یا کره مقداری

طرز تهیه حلیم :

ما برای حلیم از بلغور گندم استفاده میکنیم

بايد از شب قبل بلغور گندم رو خوب پاك كنيد و بشوريد و خيس کنید

گندم بايد شب تا صبح خيس بخوره.

فرقي نميكنه كه حليم رو با گوشت قرمز درست كنيد يا مرغ. هر کدوم رو بيشتر دوست داريد همون رو انتخاب كنيد.

من گوشت گوسفندی رو ترجیح میدم

گوشت يا مرغ رو با يك عدد پياز و آب فراوان و کمی زردچوبه و چوب دارچين به خوبي بپزيد.

قراره از اين آب براي تهيه حليم استفاده كنيم پس مقدار زردچوبه رو زیاد نریزید

گوشت مرغ که دو ساعته میپزه و خیلی طول نمیکشه پس اگه از مرغ استفاده کردیم که بهتره سینه مرغ باشه

میتونیم همزمان بلغور رو هم بزاریم بپزه ولی برای گوشت بهتره از پختش مطمئن شیم بعد

من بعد اینکه گوشتم نیم پز شد بلغور گندم رو با مقدار زیادی آب داخل یه قابلمه نسبتا بزرگ (بهتره ظرفمون بزرگ باشه چون گندم لعاب میده و حجمش زیاد میشه پس ظرف مناسب انتخاب کنید )گذاشتم

روی حرارت ابتدا شعله را زیاد می کنیم تا به جوش بیاد .سپس حرارت را خیلی خیلی کم می کنیم ودر قابلمه را حتما نیم باز میزاریم می گذاریم تا حدود ۵ ساعت گندم بپزه .

در این مدت باید مدام بهش سر بزنید و هم بزنید تا ته نگیره و البته  اگه اب اون کم شده باشه کمی آب جوش اضافه میکنیم

میزاریم بلغور خوب بپزه حدودا چهار پنج ساعت طول میکشه

حلیم

گوشت رو هم هر موقع از پختش مطمئن شدید از روی حرارت بردارید آبش رو از صافی رد کنید که چیزی داخلش نباشه

بعد از حدودا پنج ساعت این زمان البته حدودی هست وقتی از پخت گندم مطمئن شدید

گندم ها را با گوشت کوب برقی یا غذا ساز یا مخلوط کن کاملا نرم می کنیم توی این مرحله آب حلیم باید جوشیده باشه و حلیم تقریبا غلیظ باشه

 موقع میکس داخل غذاساز یا مخلوط کن اگه دیدین خیلی سفته و تیغه نمیتونه بچرخه کمی آب جوش به آن اضافه می کنیم تا خوب له بشه .

حلیم

اگر هم اصلا مخلوط كن نداريد یا حال و حوصله این کارا رو ندارید یه مقدار با گوشت کوب با دست بکوبید و مرتب هم بزنيد تا خودش له شه.من راستش یه وقتایی از تنبلی له نمیکنم

خب چه اشکالی داره یه خرده از دندون هاتون کمک بگیرید واسه له کردنخندونک

خوب حالا گندم های له شده رو برمیگردونیم داخل قابلمه

قرار نیس کامل گندم ها داخل غذاساز له بشن در همین حد کافیه

حلیم

گوشتمون ریش ریش میکنیم و به حلیم اضافه میکنیم این ریش ریش کردن این یکی از عوامل کش دار شدنه حلیمه

حلیم

آب گوشت رو هم اضافه میکنیم

و میزاریم تا آب گوشت به خورد گندمها بره حدود یک ساعت تا وقتی که حلیم مون باز غلظتش مناسب بشه چون بعد اضافه کردن آب گوشت حلیم خیلی شل میشه آب گوشت من حدود 5 لیوان بود

بعد یه کم نمک اضافه میکنم مقدار این نمکه مهمه چون حلیم قراره بعدا شیرین شه نباید طعمش محسوس باشه اما اگه بی نمکم باشه بسی بی مزه میشه!

بعد یک ساعت درب قابلمه رو دمی میزاریم و حلیم رو به مدت نیم ساعت دم میزاریم

حلیم خوشمزه ما آماده هست

به همین سادگی

روی آن را روغن حیوانی یا کره آب شده میریزیم وبعد با کنجد ودر صورت تمایل شکر ودارچین تزیین کنیم .

 طاعاتتون قبول .ما رو در دعاهاتون بي نصيب نذاريد.

این عکس با فلشه

حلیم

نکته : این زمان های که گفته شد کاملا تقریبی هست پختن حلیم سخت نیس ولی خوب وقت زیادی میبره من از ساعت 12 گذاشتم

ساعت 7:30 آماده شد پس زیاد به زمانی که من گفتم اکتفا نکنید خودتون چک کنید

حلیم

پسندها (3)
مطالبی دیگر از این نی نی وبلاگی

نظرات (7)

مامان ریحانه
2 تیر 94 15:00
سلام بانو جان طاعات و عباداتت قبول عزیزم سپاسگزارم به خاطر ایده های جالبت برای ماه رمضان و همچنین تزیینات زیبایت حلیم هم از مورد علاقه های من است میگم الان میگی تو چی دوست نداری بانو جان احتمالا فامیلتون کاشونی نیست چون ما کاشونیها حلیم رو با نخود درست میکنیم و گاها بعضی ها با لوبیا سفید و البته اینکه طرف ما اصلا حلیم رو با شکر نمیخورن و با نمک میخورن البته بعضی از روستاهای کاشان با شکر میخورن و من با اینکه چند سالی است حلیمهای تهران را میخورم ولی باز حلیمهای شهرمونو دوست دارم ولی همسرم اصلا لب نمیزنه و من طبق همین دستور براشون حلیم درست میکنم و جالب اینه که طبق عادت من حلیمهای تهران و هم با نمک میخورم و اصلا شیرین دوست ندارم بله دیگه هر شهری رسم و رسوماتی داره که رسم و رسومات ما هم اینطوریه
بانو
پاسخ
سلام ریحانه جون ممنون عزیزم طاعات شما هم قبول خواهش عزیزم ریحانه منم عاشق حلیمم نه عزیزم کاشونی نیس همشهری خودمونه ولی خب روش پختش فرق داره لوبیا سفید رو نشنیده بودم ریحانه جون به خاطر همین میگم غذای سنتی فقط رسپی مامان و مامان بزرگها جواب میده چون شاید این روش رو من بگم عالیییه ولی چند نفر دیگه اصلا خوششون نیاد ممنون بابت اینکه تجربیاتتو گفتی هر کسی یه جوری دوست داره دیگه من خودم فقط با شکر میخورم واییی گشنم شد
مامان الهامــ):
2 تیر 94 18:31
عالی شد
بانو
پاسخ
ممنون از لطفتون نوش جان
مریم بانو
2 تیر 94 23:13
به به چه هلیم خوشششششششمزه ای! ما هم تقریبن با همین روش درست میکنیم ولی موادشو له تر میکنیم. البته من به شخصه هلیم رو شیرین دوس ندارم و ترجیح میدم همون نمکی باشه تازه با سرشیر غلیظ هم اگه سرو بشه که اصلن یه چیز معررررررررررررکه ای میشه تزیینتم خیییییییلی خوشگله. نوش جونتون بانو
بانو
پاسخ
ممنون مریم جون با سر شیر تا حالا نه شنیدم و نه تست کردم چه جوری انوقت ؟؟؟موقع سرو میریزد روش یعنی؟؟؟با شیر شنیدم مرسیی از نگاه زیبات بزرگوار
اشپزخانه خانواده سبز
3 تیر 94 9:42
واااااااااااااااای چه عالی شده خسته نباشی اوممممممممممممم
بانو
پاسخ
ممنون عزیزم ممنون از حضورت
مامان مریم
3 تیر 94 11:00
سلام عزیزم نماز و روزه هاتون قبول باشه خیلی خیلی عالی شده عزیزم
بانو
پاسخ
سلام ممنون از حضور گرمت ممنون عزیزم طاعات شما هم قبول باشه مرسیی از نگاه زیباتون
مریم بانو
4 تیر 94 10:22
من اصالتن اهل دزفول هستم و دزفولیا یه سرشیر معرکه ای دارن که خییییییییلی معروفه. از خامه خییییییییلی چرب تر و غلیظ تره و با شیربرنج یا هلیم سرو میکنن واااااااااای انقده خوشمزه میشه که نگو روی هلیم داغ یکی دو قاشق سرشیر سرد میریزیم و مخلوطش میکنیم که باعث میشه هلیم سفید رنگ بشه و مزه ش رویایی میشه شما کدوم شهر هستید؟ پیشنهاد میکنم اگه به دزفول تشریف آوردین حتمن این ترکیب بینظیر رو امتحان کنید
بانو
پاسخ
ممنون مریم جون بابت به اشتراک گذاشتن تجربه ات من رسما عاشق سرشیرم دزفول راستش نیومدم تا حالا من اصالتم محلاتی هستم از توابع استان مرکزیاگه دزفول اومدیم حتما تست میکنیم
bahar
1 اردیبهشت 96 17:26
سلام عزيزم . چند وقت پيش من براي اولين بار با دستور شما همين حليم رو درست كردم .البته بگم كه من جاي گوشت گوسفندي از كوشت گوساله استفاده كردم، مزه اش عااااالي شده بود، شوهرم اصلاا باورش نميشد از وقتي با سايت شما اشنا شدم كلييي غذاهاي متنوع و خوشمزه ياد گرفتم، تازه شم آشپزيم تو خانواده شوهرم و خودم حرف اول رو ميزه( حالا نميدونن كه همه رو از سايت شما كپي كردم😂) هر كي سوال اشپزي داره به من زنگ ميزنه😂😂😂😂 خلاصه خيليي ممنون. عزيزم كاش تو سايتت دستور پخت ماهي هم بزاري يه دنيااااا دوستت دارم
بانو
پاسخ
سلام خیلی خوشحال شدم که وبلاگ خوانندگان عزیزی مثل شما داره دلگرمی شما عزیزان باعث تشویق من به ادامه کارم هست ایشاله که همیشه تنتون سالم باشه و غذاهای خوشمزه درست کنید و در کنار عزیزانتون بهترین روزها رو داشته باشین ممنون از پیشنهادتون حتما سعی میکنم بزارم راستش خیلی وقت پیش مراحل کار رو عکس گرفتم ولی عکسا رو نمیدونم کجا ریختم پیدا نکردم احتمالا حذف شدن و مجدد باید مراحل عکاسی رو انجام بدم