کافه بـــانـــــــــــــو

سوپ جو مخلوط

1393/10/11 11:38
نویسنده : بانو
7,307 بازدید
اشتراک گذاری

توی این روزای سرد که بساط سرماخوردگی ها به راهه بد نیست

یه سوپ خوشمزه و مقوی رو یاد بگیریم

 سوپ جو

اول از همه اینو بگم من ترکیبات این سوپ رو طبق سلیقه خودمون میریزم شما میتونید کم یا زیاد یا حذفش کنید

این سوپ برای سرماخوردگی عالییه 

مواد لازم

مرغ : از هر قسمت مرغ که دوست دارید میتونید استفاده کنید من از نصف یک سینه استفاده کردم

جو پوست کنده: نصف پ(میتونید از بلغور جو استفاده کنید)

سیب زمینی: 1 عدد متوسط

هویج: 1 عدد متوسط

نخود فرنگی:  یک چهارم پیمانه (میتونید از ساقه کرفس استفاده کنید )

پیاز:1 عدد کوچک

عصاره مرغ: 1 دونه

رب گوجه فرنگی :یک قاشق غذاخوری سرپر

رشته سوپی : در صورت تمایل

سبزی سوپ (ترکیبی از گشنیز و جعفری ساطوری شده) :دو تا سه قاشق غذاخوری

ذرت بخار پز شده یک چهارم پیمانه

نمک

طرز تهیه :

جو رو خیس کنین بهتر از روز قبل این کار رو بکنید ولی اگه خیلی یه دفعه ای شد هم اصلا سخت نگیرید پیش میاد دیگه

پیاز رو خیلی ریز خرد کنید میتونید هم رنده کنید میدونید که پیاز برای درمان سرماخوردگی خیلی خوبه اگه برای سرماخوردگی قراره درست کنید حذف نکنید بهتره

هویج رونگینی خرد کنید اگه از ساقه کرفس هم استفاده میکنید اونم نگینی خرد کنید ولی از اول اضافه نکنید چون خیلی زود میپزه و له میشه

جو و مرغ و پیاز و هویج و نخود فرنگی رو بریزید توی قابلمه و بزارید بپزه

(من همه مواد رو یه دفعه میزارم ولی اگه شما دوست داشتین میتونین بعد نیم پز شدن مرغ و جو بقیه سبزیجات رو اضافه کنید )

بهتر قابلمه کوچیک نباشه اون وقت مدام سر میره توی گاز

بعد از جوش اومدن حتما زیر شعله رو کم کنید و درب قابلمه رو نیمه باز بزارید که مواد سوپ سر نره  البته اونقدر کم نکنید که سوپ نجوشه باید در حدی باشه که سوپ ریز ریز قل بزنه

مرغ رو که پخت دربیارین و استخونهاش رو جدا کنین و خورد کنین و برگردونین توی قابلمه ..

رب گوجه فرنگی و عصاره مرغ رو هم اضافه کنین و نمکش رو اندازه کنین

سیب زمینی رو هم نگینی خرد کنید و اضافه کنید

این سوپ، رقیق نباید باشه... باید قشنگ لعابدار باشه

وقتی به غلظت مناسب رسید و از پخت جو مطمئن شدید سبزی سوپ رو همرا رشته سوپی اضافه کنید و هم بزنید که رشته ها به هم نچسبن

برای سبزی سوپ میتونید ترکیبی از جعفری و گشنیز بریزید یا فقط جعفری تنها استفاده کنید

مقدارش هم کاملا سلیقه ای میتونید حذف کنید من خودم معمولا یه ربع آخر میریزم دوست ندارم سبزی خیلی بپزه


آخر پخت سوپ، دو قاشق آبلیموی تازه توش بریزین و هم بزنین و توی ظرف سرو بکشین و با جعفری تازه یا زرشک (کمی خیس بدین زرشک رو) تزئین کنین..
من  زرشک توی این سوپ رو خیلی دوست دارم  وقتی قاطی سوپ میشه هم خوشگل می کنه سوپ رو هم موقعی که زیر دندون میاد کلی کیف داره...شما اگه دوست ندارین نریزین.

من گاهی وقتا از عدس هم داخلش استفاده میکنم به خصوص برای مواقع سرماخوردگی

این جوری یه سوپ کاملا مقوی میشه مقدارش هم برای این مواد حدود دو تا سه قاشق غذاخوری میریزم

جو برای اینکه خوب بپزه و لعاب بده به چهار پنج ساعت زمان نیاز داره اگه عجله دارید از جو پرک استفاده کنید

اگه بخواید از بلغور جو یا جو پرک هم استفاده کنید به همین روش هست فقط زمان پخت کوتاه تر میشه

با جو پرک معمولا سوپ دو تا سه ساعته حاضر و اماده هست  البته جو پرک دیگه نیازی به خیس کردن نداره

میتونید مقدار رب رو‌خیلی کمتر بزنید من همسرم دوست داره قشنگ نارنجی رو به قرمز بشه

نوش جان 

 

سوپ جو

پسندها (4)
مطالبی دیگر از این نی نی وبلاگی

نظرات (4)

مامان ریحانه
12 دی 93 15:13
جون میده برای روزهای سرد زمستون
بانو
پاسخ
مریم مامان آیدین
13 دی 93 11:34
به به بانو جونم من تو سوپ خیلی ضعف دام و خوشحال شدم از این رسیپی اگه بخوایم از جو پرک استفاده کنیم باز هم همون اول باید بریزیمش و اینکه خود جو خوشمزه ترش میکنه یا فرقی نداره؟ و من تا حالا مخلوط ورمیشل و جو نخورده بودم...باید خوب باشه ممنونم عزیزم
بانو
پاسخ
عزیزم خواهش میکنم خوشحالم که مفید بوده براتون اگه از جو پرک هم بخواین استفاده کنین از همون اول همراه همه مواد بریز تنها تفاوتش تو زودتر حاضر شدنش هست جو پرک دو تا سه ساعته حاضر حاضره من که عاشق ورمیشل هستم داخل سوپ
ماناز
1 بهمن 93 21:54
سلام دوست عزیز ممنون که به سوالم درپرسش وپاسخ جواب دادید وبه قول خودتان بی تفاوت از کنار ان نگذشتید البته باعث شد که با وب خوشمزه شما اشنا شوم.من اشپزی کردن را دوست دارم ومعتقدم هر غذایی این چاشنی عشق وعلاقه را حتما نیاز داره. از مطالب وبتان استفاده خواهم کرد. فقط یک موردی این که من در سوپ ترجیح میدهم از بلغور جو یا گندم استفاده کنم چون درسته انها داخل سوپ بعدپختن بزرگ وحجیم میشوند ومن منظره ان را دوست ندارم لطافت سوپ از بین میرود.خوشحال میشوم نظرتان را درباره این موضوع بدانم.
بانو
پاسخ
سلام عزیزم ممنون از حضورتون عزیزم این کاملا سلیقه ای اگه جو رو از روز قبل خیس کنید کامل میپزه اونجوری چندان بزرگ و حجیم نمیشه در مورد بلغور جو به نظرم عالیه لعاب سوپ خیلی بهتره ولی راستش رو بگم من از پاک کردنش خوشم نمیاد چون همیشه غلات و حبوبات رو از یه جای خاص میگیرم و به صورت فله ای بلغور گندم چند بار گرفتم واسه حلیم ولی تمیز کردنش خیلی وقت گیره اگه شما مشکلی نداری استفاده کن عزیزم
mr
22 اردیبهشت 98 0:21
سلام خیلی عالی بود وخیلی باحوصله همه چی روتوضیح دادید ممنون
بانو
پاسخ
سلام ممنون از لطفت شما که با حوصله میخونید 😍