کافه بـــانـــــــــــــو

کیک ساده وانیلی

1393/4/15 13:51
نویسنده : بانو
39,894 بازدید
اشتراک گذاری

 این کیک یه کیک با دستور بسیار ساده هست که برای صبحانه و عصرونه یه گزینه عالیه

کیک ساده وانیلی

 

مواد لازم:

آرد : دولیوان

شکر : یک لیوان (من سه چهارم لیوان ریختم که کم شیرین باشه )

 روغن مایع : یک سوم لیوان

شیر: سه چهارم لیوان

تخم مرغ : 3 عدد

بیکینگ پودر : یک قاشق غذاخوری

وانیل : نصف قاشق چایخوری


طرز تهیه:

همه مواد رو از نیم ساعت قبل از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط برسن

واسه کیفیت بهتر کیکتون این کار لازمه هرچند گاهی اونقدر عجله ای میشه که خودمم وقت نمیکنم این کار رو بکنم و کیکم هم بد در نمیاد 

همه مواد رو حاضر و اماده کنید بعد برید سراغ درست کردن کیک

قالبمون رو چرب میکنیم و بعد آرد پاشی میکنیم بعد قالب رو بر میگردونیم تا آرد های اضافه بریزن یا میتونید قالب رو کاغذ روغنی بکشین 

آرد و بیکینگ پودر رو با هم مخلوط و  3 بار الک کنین.

حتما حتما آردتون رو الک کنید نه به خاطر اینکه آرد گلوله ای داشته باشه یا چیزی توش هست صرفا جهت اینکه آرد هوا بره داخلش و تو پف نهایی کیک خیلی تاثیر داره این مرحله

فر رو روی 180 درجه روشن کنین تا گرم بشه

میریم سر وقت تخم مرغها

تخم مرغها رو دونه دونه توی ظرف جداگونه بشکنید بعد به ظرف اصلی منتقل کنید

 بعد شکر و وانیل رو به تخم مرغها اضافه کرده با همزن میزنیم تا کرم رنگ و کشدار بشه حدودا 5 تا 7 دقیقه

کیک وانیلی

این قسمت خیلی مهمه توی پخت کیک ها پس سر سری نگذرید ازش باید یه کرم سفید داشته باشید

حالا روغن مایع رو اضافه کنید و در حد مخلوط شدن با همزن بزنید

کیک وانیلی

مرحله بعد شیر رو اضافه میکنیم

کیک وانیلی

این مرحله نیازی به هم زدن زیاد نداره در حد مخلوط شدن کافیه

مخلوط آرد و بکینگ پودر رو کم کم به مایع مون اضافه میکنیم با لیسک یا همزن خاموش هم بزنید

کیک وانیلی

 واسه جلوگیری از گلوله شدن آرد بهتره اول نصف شیر رو بریزیم بعد مقداری آرد و بعد مجددا شیر و در نهایت مابقی آرد رو کم کم اضافه کنید

توی این مرحله بهتر خیلی با کیکتون مدارا کنید بهتره از لیسک یا قاشق چوبی واسه هم زدن استفاده کنید 

در نهایت با دور کند همزن به مدت 30 ثانیه بزنید تا احیانا اگه گلوله ای توی کیکتون هست از بین بره

مایه کیک رو توی قالب بریزین 

بذارین طبقه وسط فر، با حرارت 180 درجه تا وقتی که تستر از کیک تمیز بیاد بیرون معمولا 40 دقیقه زمان میبره برای پخت

زمان پخت کیک بستگی به دمای فر و قلقل فرتون داره 

برای اینکه بفهمید کیکتون پخته یا نه ابتدا یه چنگال یا خلال دندون رو داخل کیک فرو کنید

بعد بیرون بیارید

اگه چنگال یا خلال دندون تمیز بود این یعنی کیکتون پخته ولی اگه مواد کیک به چنگالمون چسبید یعنی هنوز باید بزاریم توی فر بمونه

من وقتی تست کردم و مطمئن شدم پختش کامل شده خیلی کوتاه، گریل رو روشن کردم

اجازه میدیم از حرارت بیفته بعد با چاقو ابتدا دور تا دور کیک رو از قالب جدا میکنیم و بعد قالب رو بر میگردونیم تا کیک خارج بشه

روی توری قرار میدیم تا خنک بشه

کیکمون آماده هست

برای یه عصرونه کنار عزیزانتون با چای خیلی حال میده

نکته :

همیشه بهترین آرد تون رو واسه کیک استفاده کنید آرد قنادی یا سه صفر

برای اندازه گیری آرد پیمانه رو با قاشق از آرد پر کنید نیازی به فشردن آرد با قاشق نیست

هیچ وقت پیمانه رو توی ظرف آرد فرو نکنید

نوش جان

کیک ساده وانیلی

 

کیک ساده وانیلی

کیک وانیلی

 

پسندها (6)
مطالبی دیگر از این نی نی وبلاگی

نظرات (8)

مامان غزل
12 مهر 93 12:17
سلام خانومی ممنون از راهنماییهاتون راستی منم وبلاگ آشپزی دارم که تو اونجا لینکتون کردم اینم آدرسشه: http://sanaz-food.blogfa.com/ خوشحالم میشم ببینمتون
بانو
پاسخ
ممنون از حضور گرمت حتما بهتون سر میزنم
مامان پریا
16 شهریور 95 22:06
من امروز این کیک رو پختم خیلی عالی شد بافتش مثل کیک اسفنجیه خیلی خوب شد من همیشه از پودر های اماده کیک استفاده میکردم اما امروز وقتی این کیک رو پختم دیگه پودر اماده نمیخرم و با دستور شمادرست میکنم مرسیییییییی میشه داخلش از پودر کاکایو هم استفاده کرد اگه میشه باید پودر کاکایو رو چه جوری برزیم البته من نمیخام کل کیک رو شکلاتی بکنم میخوام فقط روی کیک بریزیم؟ممنون میشم پاسخ سوالمو بدید
بانو
پاسخ
خوشحالم که راضی بودین توی قسمت موضوعات وبلاگ منو سمت راست وبلاگ، انواع کیک رو ببینید (قسمت پایین وبلاگ شماره صفحات هست میشه صفحه ۳)یه دستور کیک عصرونه دو رنگ هست که وانیلی شکلاتی هست با اون کار کنید
لاله
9 اسفند 95 17:40
سلام خانومی بهتری! من این کیک رو درست کردم بو تخم مرغ میده...نمیشه دوتا تخم مرغ استفاده کرد!
بانو
پاسخ
سلام عزیزم من هر دستوری که اینجا میزارم مطمینم که میزارم بارها باهاش کار میکنم این کیک ساده وانیلی جز کیکایی که من صدها بار درستش کردم مشکل از روش کارتونه نه دستور از وانیل مرغوب استفاده کنید میزان همزدن تخم مرغ هم خیلی تاثیر داره
مانا
29 مهر 96 14:16
بانو
پاسخ
محبتمحبتمحبت
سمیرا
26 خرداد 97 18:29
با سلام من زیاد کیک میپزم. مقدار کم روغن مورد نیاز کیک من رو جذب کرد که دستورش رو امتحان کنم.
چند بار درست کردم به این امید که بالاخره خوب در میاد اما متاسفانه موفق نشدم و از استفاده ازش پشیمونم واقعا.
بهر حال ازتون متشکرم 🌺
بانو
پاسخ
سلام عزیزم
مشکل کیک تون‌چی بود که راضی نبودین؟؟
بفرمایید تا بهتر راهنمایی کنم 
فاطی
19 خرداد 00 7:20
خیلی عالی بود از کیک اسفنج بهتر مرسیییی
بانو
پاسخ
خواهش میکنم ممنون از اعتمادتون
بهی
9 آبان 00 20:24
من همیشه اینو درست میکنم چون کم شکر و روغن و خوب هم میشه،لطفا بازم دستور کم کالری بذارین
بانو
پاسخ
خوشحالم راضی بودین من خودمم کلا با شیرینی زیاد مخالفم اکثر دستورات کیک های که گذاشتم تا اونجایی که به بافت کیک لطمه نمیزنه من میزان روغن و شکر رو کم  میکنم 
 
بهی
9 آبان 00 20:24
میشه شکر و روغنش را کمتر بریزیم و عوضش ارد و شیر بیشتر بزنیم
بانو
پاسخ
میزان شکر رو میشه نصف لیوان ریخت ولی خب واقعا دیگه کیک نمیشه چون خیلی دیگه کم شیرین میشه 
میزان روغن هم خیلی کمه کمتر از این بریزید بافت کیک اصلا نرم و لطیف نمیشه و خشک و گلوگیر میشه

عزیزم میزان آرد همیشه طبق تعداد تخم مرغ در نظر گرفته میشه
بیشتر از این بریزید بافت کیکتون خیلی سنگین و فشرده میشه 
خلاصه اینکه این کیک با این میزان مواد نتیجه عالی میده 
کم و زیاد کردن مواد روی بافت کیک تاثیر میزاره 
اگه قراره آرد و شیر اضافه بشه باید تخم مرغ هم اضافه بشه